Startat upp med warhammer igen och önskar sätta ihop en trevlig ork-lista som kan erbjuda motstånd även mot lite hårdare listor. Jag saknar koll på 40k så det är i princip omöjligt att värdera enheter ordentligt, plus nu finns det massa formationer och dylikt att hålla reda på vilket är lite överväldigande i början. Så därför vänder jag mig till er efter svar på frågor samt i jakt efter allmänna ork-råd.
Tittade lite på ETC-listorna för att få en snabb uppfattning om vad folk spelar, gillar inte alls allies och special characters, blev lite besviken att se det är riktningen som spelet har taget men det är bara att gilla läget. Jag önskar i alla fall undvika båda dessa ting i min egen lista och det verkar som i alla fall några av ork-listorna körde rena ork-listor utan SC's.
HQ'n
1-3x warbosses, Painboys och big mek's med KFF's. Cybork armor, mega armor eller bikes på allt å alla nästan med finkin' caps å lucky stikks. Detta tycks vara valen folk kör med och jag förstår varför.
Elites
Sett 6 burnas med mek-upgrades. gissningsvis för att stoppa i en 'Naut vilket verkar vettigt om man ska ha en sådan. Annars känns burnas lite 'meh' och samma gäller för de flesta elite choices egentligen.
Mega nobz är hur tuffa som helst men undrar om de inte bara ger värde till motståndarens AP2 vapen (när inget annat i armén har några armor saves att snacka om), en battlewagon eller dyl att stoppa dom i är en tanke men utan annan armor att attrahera pang-pang antar jag att den inte stannar på fältet länge. Nobz på bikes är en annan tanke men när endast bike upgraden kostar 27pts och en vanlig ork biker med samma toughness kostar 18 känns det inte precis prisvärt...
Tank huntas ser riktigt bra men hur skyddar man dom egentligen? En trukk lär överleva en halv runda, den kan blocka LoS men känns lite kontraproduktivt...
Troops
Många tycks köra minimum med boys, slugga boys var knappt bra i 3rd ed med choppas som moddade saves till 4+ och med en mob rule som i princip var fearless. Såg en ETC lista med 150+ (enheter med 30 st) boys stödda av deffkoptas, vet inte riktigt var poängen var med det. Vissa kör flera minimala enheter med trukks och nob med claw med transports (som jag antar får objective secured och kan blocka LoS?).
Någon ETC spelare körde great choppas på nobs, kanske är en tanke om tank-busting potential inte är ett problem, woundar fortf marines på 2+, instant-killar t3 och kostar 20p mindre.
Shootas vs Choppas? Shootas e 1+ dyrare och kanske går mot planen med att hålla enheterna minimala. Men känns som de borde göra mer skada för sina poäng än boys.
Fast Attack
Deff koptas vs Buggies vs bikes, alla tre enheter tycks ha liknande roller? Vad är fördelerna och varför tycks de flesta ETC spelare gå på deffkoptas?
Stormboys verkar ganska prisvärda för +3pts över en boy, bättre delivery systems av nobs kanske och blir inte lika lätt counter-charge'ade? Men boys är inte precis lysande heller, värt att investera i 1-2 enheter eller låta vara? Absolut en 'tuff' enhet annars : )
Heavy
Mek Guns verkar vara givna om inte annat väljs.
Lootas är populära men hur håller man dom vid liv?
Gorkanaut eller Morkanaut är tuff om inte annat, men frågan är hur bra den faktiskt är, särskilt som ev. ensam armor i listan?
Allmänt
1) Hur funkar wound allocations från shooting och melee med mega armored warboss i unit med ex. vanliga boys? Kan bossen tanka non-Ap 2 skott?
2) Krävs en särskild formation för att units ska få objective secured (inte hunnit läsa igenom regelboken ännu)? Finns det några särskilda formations som är värda att använda?
3) Spelas nästan samtliga matcher med objective points? Orks har ett eget table också för tactical objectives, t.ex. att förstöra en enhet med shooting på en runda - antar att detta är 1x per spel och inte kan fås 1x varje turn?
4) Hur funkar LoS och shooting i 40k nu? T.ex. hur håller man lootas levande?
5) Finns lite olika formations, hur funkar det egentligen och är alla dessa lagliga i turneringar? Hur är det med CAD's?
- All hjälp med att orientera mig i 40k å nya orks uppskattas