Som jag har sett det gäller den inte fordon annat än walkers (som man chargar som om dom var inf.)DarkMessiah skrev:Enligt faqen får man ju charga saker man inte kan skada..
Q: Can I charge an enemy unit that I can’t hurt? (p20)
A: Yes
Imperial Knights på frammarch...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Imperial Knights på frammarch...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
DHettNeck skrev:Som jag har sett det gäller den inte fordon annat än walkers (som man chargar som om dom var inf.)DarkMessiah skrev:Enligt faqen får man ju charga saker man inte kan skada..
Q: Can I charge an enemy unit that I can’t hurt? (p20)
A: Yes
Varför skulle det inte gälla walkers? De är väl vehicles?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Letar ni inte lite grann efter problem nu?
Skall vi banna land raiders också eftersom dom kan parkera på objektiv och blocka fientliga scorers? Se det från den ljusa sidan, superheavies kan ju aldrig wrecka så spräng skiten och gå fram och claima! 
Re: Sv: Imperial Knights på frammarch...
Ah, jag hittade det nu, en specifik regel för fordon. Fick ju leta själv eftersom du refererade till en fiktiv sida om man bara har den fysiska regelboken...Flogger skrev:S.204 i digitala regelboken:
However, a unit cannot charge a vehicle that it cannot hurt - it must have some possibility, no matter how small, of being able to inflict at least a glancing hit.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Re: Sv: Imperial Knights på frammarch...
Den är inte fiktiv bara för att du inte råkar ha denExcessus skrev:Ah, jag hittade det nu, en specifik regel för fordon. Fick ju leta själv eftersom du refererade till en fiktiv sida om man bara har den fysiska regelboken...Flogger skrev:S.204 i digitala regelboken:
However, a unit cannot charge a vehicle that it cannot hurt - it must have some possibility, no matter how small, of being able to inflict at least a glancing hit.
Jag gillar dock idén av att man INTE får ställa sig på objektiv, tycker det låter sjukt mycket roligare, aldrig spelat med det
Man får charga walkers väl! Det har jag för mig.
Det måste ju finnas någon regelreferens till detta? Nu har både du och Tröger sagt det men jag är tveksam till det att jag ser en regelreferens som säger att walkers borträknas från fordon i denna situation.Lillen skrev:Man får charga walkers väl! Det har jag för mig.
"Walkers assault, and are assaulted, like Infantry models". (s84)
Tror det är det här folk hakar upp sig på. De är dock fortfarande Vehicles, och kan man inte skada ett Vehicle får man inte assaulta det.
Regeln säger egentligen bara att de följer reglerna för vanlig assault (overwatch, charge ranges, pile-ins, consolidates etc etc, till skillnad från andra fordon.
Tror det är det här folk hakar upp sig på. De är dock fortfarande Vehicles, och kan man inte skada ett Vehicle får man inte assaulta det.
Regeln säger egentligen bara att de följer reglerna för vanlig assault (overwatch, charge ranges, pile-ins, consolidates etc etc, till skillnad från andra fordon.
Fast där beror det ju på vilken specialregel som går över vilken.Ancalagon skrev:"Walkers assault, and are assaulted, like Infantry models". (s84)...
-Så länge man får assaulta infanteri som man inte kan skada och walkers assaultas som infanteri så får man assaulta walkers man inte kan skada.
-Walkers är fordon, man får inte assaulta fordon som man inte kan skada.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Tycker bara för att walkers går som infanteri och man chargar in i dem som om de vore infanteri (vad nu det betyder kontra charga en bil?) så slutar de inte vara fordon. Så charga dem om man inte kan skada dem är inte ok.
(Förövrigt hade ETC faqat detta till att man får charga sånt man inte kan skada, kan vara sådana minnen som spökar runt i tolkandet av regeln flogger?)
(Förövrigt hade ETC faqat detta till att man får charga sånt man inte kan skada, kan vara sådana minnen som spökar runt i tolkandet av regeln flogger?)