Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

kombat skrev:Jag tycker att silversixx turneringsupplögg är väldigt bra för de som tycker om sportsmanship delen och målnings delen tyvärr ignorerar du de som gillar tävlingsmomentet.
Fast det gör jag ju inte. Jag tvingar folk som gillar tävlingsmomentet att anstränga sig när de målar upp sin armé och när de spelar mot sina motståndare.

Klart man kan slänga in en massa saker som Best General och Best Overall. Men om de ska ge extrapoäng så blir det en konstig situation, tror jag.
Katarsis skrev:
Silversixx skrev:Nu reagerar säkert många på att Best Painted-vinnaren kan få två stycken vinster. Det försvarar jag med att Best Painted-vinnaren väldigt, väldigt sällan ligger i toppen av en turnering.
Samma med Sportmanship som brukar ges till folk som är i mitten och neråt.
Ehrm, Fantasia Fanatic avgörs typ alltid på målning. Nu tycker jag nödvändigtvis inte att det är något dåligt men det har lett till att ny dimension om man skall åka på FF; vill man vinna behöver man inte bara ha en hård armé, den måste vara snygg också. Så att säga att det inte kommer påverka slutresultatet eller uppslutningen tycker jag är fel.
Det kanske stämmer. Jag har inte jättebra koll, och kan erkänna det direkt. FF känns lika långt bort som månen, Sovjet och Stockholms Skärgård för mig.
Men, de har inte subjektiv komp. Därmed är min turnering fortfarande The Awesome Turnering.
Senast redigerad av 1 Silversixx, redigerad totalt 13 gånger.

Atnas
Inlägg: 124
Blev medlem: 21 aug 2011, 19:52

Re: Sv: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Atnas »

Tycker det är intressant att se så många som klagar på att folk är alltför kompetitiva när det här antagligen är det mest kompetitiva och stenhårda forumet på nätet för svensk 40K? :P
Flogger skrev:
Atnas skrev:Tja, det kan ju jag tillägga- jag kom tillbaka till 40K just för att jag tyckte 6:e editionen verkade mycket roligare att spela
Kul att se dig i 40k scenen också Atnas ;)
Tackar! Spelar Eldar för att få lite kontrast till mina Goblins :P Att äntligen få använda en armé som är kompetent är fantastiskt!

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Sv: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av John_F »

Atnas skrev:Tycker det är intressant att se så många som klagar på att folk är alltför kompetitiva när det här antagligen är det mest kompetitiva och stenhårda forumet på nätet för svensk 40K? :P
Ja, det kanske säger en del om hur illa många uppfattar att det blivit ;)

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Silversixx skrev:
kombat skrev:Jag tycker att silversixx turneringsupplögg är väldigt bra för de som tycker om sportsmanship delen och målnings delen tyvärr ignorerar du de som gillar tävlingsmomentet.
Fast det gör jag ju inte. Jag tvingar folk som gillar tävlingsmomentet att anstränga sig när de målar upp sin armé och när de spelar mot sina motståndare.

Klart man kan slänga in en massa saker som Best General och Best Overall. Men om de ska ge extrapoäng så blir det en konstig situation, tror jag.
Så bara för att jag inte gillar att måla och inte gör det så bra heller så ska jag automatiskt inte kunna göra bra ifrån mig på din tävling och att de är din heliga uppgift att lära mig att spela på "rätt" sätt.

Om man vill tävla med att ha bra målning låt det vara en målningstävling och vill man tävla i att spela bra då ska du ju faktiskt handla om vem som spelar bäst inte vem som kan mygla till sig bäst komp eller vara en djävel på att måla.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av daskad »

kombat skrev:
Silversixx skrev:
kombat skrev:Jag tycker att silversixx turneringsupplögg är väldigt bra för de som tycker om sportsmanship delen och målnings delen tyvärr ignorerar du de som gillar tävlingsmomentet.
Fast det gör jag ju inte. Jag tvingar folk som gillar tävlingsmomentet att anstränga sig när de målar upp sin armé och när de spelar mot sina motståndare.

Klart man kan slänga in en massa saker som Best General och Best Overall. Men om de ska ge extrapoäng så blir det en konstig situation, tror jag.
Så bara för att jag inte gillar att måla och inte gör det så bra heller så ska jag automatiskt inte kunna göra bra ifrån mig på din tävling och att de är din heliga uppgift att lära mig att spela på "rätt" sätt.

Om man vill tävla med att ha bra målning låt det vara en målningstävling och vill man tävla i att spela bra då ska du ju faktiskt handla om vem som spelar bäst inte vem som kan mygla till sig bäst komp eller vara en djävel på att måla.
Fast måste alla turneringar passa alla? Jag tycker ett event där man kommer med snygga arméer, och där snygga arméer spelar roll kan vara ett bra upplägg! Kan hända att jag kör det på min nästa turnering!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Gonka Koff »

Kombat, du jag tror du har missförstått Silversixx förslag en smula. Det är inte så att vi ska ändra alla turneringar för all framtid till Silversixxformatet. Det handlar om att hitta på en turneringsform som har ingredienser som många saknar i dagens utbud. Du behöver absolut inte vara med om du inte gillar den.

Jag skulle göra allt jag kunde för att vara med på den där turneringen. Jag har velat gå på ett GAST-arrangemang sedan jag startade åka på turneringar för en 5-6 år sedan. Vettefan om dom har lyckats anordna nåt under den tiden? (fast det betraktas förmodligen som en väldigt kort tidsperiod för gastfolket ;))
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Problemet är väl snarare att om man vill locka folk bör man väl ha ett turneringsupplägg som passar så många som möjligt. Visst skall snygga armeer premieras men det behöver inte vara på bekostnad av de som inte målar lika bra. Helt enkelt anser jag att tävlingen är ett moment medans målning är ett annat moment. Det är lite som att säga att ett snyggt mål i fotboll räknas som 2

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Gonka Koff skrev:Kombat, du jag tror du har missförstått Silversixx förslag en smula. Det är inte så att vi ska ändra alla turneringar för all framtid till Silversixxformatet. Det handlar om att hitta på en turneringsform som har ingredienser som många saknar i dagens utbud. Du behöver absolut inte vara med om du inte gillar den.

Jag skulle göra allt jag kunde för att vara med på den där turneringen. Jag har velat gå på ett GAST-arrangemang sedan jag startade åka på turneringar för en 5-6 år sedan. Vettefan om dom har lyckats anordna nåt under den tiden? (fast det betraktas förmodligen som en väldigt kort tidsperiod för gastfolket ;))
Missförstår inte alls silversixx och jag tycker fanni är jäkligt trevlig som person däremot anser jag att hans turneringsupplägg inte är särkilt rättvist mot de som inte målar särkilt bra.Jag gillar stors delar i hans format bl a w/d/l likt honom anser jag att det är 20-0 systemet som tvingar folk att massakrera varandra och som ger optade armeer en större fördel över mindre optade. Men softscores är jag starkt emot då jag anser att de bör vara en tävling för sig själv med jämnför bar status och priser som själva tävlandet

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Turnerings scenen i 6th

Inlägg av LillePer »

Fast ärligt talat borde det inte vara något problem att fixa båda delarna.

Alt. 1
SM: tävlingsinriktat som bara den av uppenbara skäl, liten focus på hobbyaspekten

Alt. 2 lagombajs turnering
Alla spelar klart för att vinna men det är kanske inte prio 1 för alla och sportsmanship och målning spelar faktiskt in i resultatet. (Mer eller mindre)

Alt. 3
Myshyggloturnering med fräscha arméer
Tärningsrull där det viktigaste är att alla har skoj med fina arméer på brädet. Dvs målning och andra "softscores" är kanske 30-50% av totalen. (Kanske i ett w/l/d att den med flest vinster som även får mest softscores vinner, ingen annan tiebreaker)
På denna sista kan man ju dra det till sin spets och på samma sätt som SM är ett mekka för de "bästa" spelarna i 40k Sverige så varför inte ha en turnering för de allra snyggaste? Typ alla bestpainted nominerade under året får vara med.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Missförstår inte alls silversixx och jag tycker fanni är jäkligt trevlig som person däremot anser jag att hans turneringsupplägg inte är särkilt rättvist mot de som inte målar särkilt bra.Jag gillar stors delar i hans format bl a w/d/l likt honom anser jag att det är 20-0 systemet som tvingar folk att massakrera varandra och som ger optade armeer en större fördel över mindre optade. Men softscores är jag starkt emot då jag anser att de bör vara en tävling för sig själv med jämnför bar status och priser som själva tävlandet
Fast det är ju enligt dej som "tävlingen" bara är spelandet. Varför skulle man inte kunna ha en tävling som innehåller allt. Att bara räkna matcherna är ju inte speciellt rättvist mot dåliga spelare ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar