Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av John_F »

Silversixx skrev:
Röde skrev:Dansk har många poänger liksom Siversixx, Speedfreek och Mortarion.

Attityder (mest online iofs), Internetlistor, färre skratt och för lite soft scores gör det hela så mycket tråkigare.
Klart vi har många poänger, vi är ju gamla.


Om jag nu anordnar en superturneringen, antagligen den bästa ni någonsin varit på, så kommer jag införa följande system:

Subjektiv Komp med aktiv komp. Fortifications och Allies tillåtna.

Vinst =5 Poäng, Oavgjort=3 Poäng och Förlust=1 Poäng
Vidare så gäller följande softscores:
Best Painted-uttagen= 6 Poäng, Best Painted 3:a= 7 Poäng, Best Painted 2:a= 8 Poäng och Best Painted Vinnare= 10 Poäng
De flesta kommer, om de inte fuskat, målat fult eller varit för upptagna med att köpa balla enheter och inte pallat att måla, få 4 Poäng i målning som standard.
Sportmanship kan ge upp till 10 Poäng om man är supertrevlig.

Nu reagerar säkert många på att Best Painted-vinnaren kan få två stycken vinster. Det försvarar jag med att Best Painted-vinnaren väldigt, väldigt sällan ligger i toppen av en turnering.
Samma med Sportmanship som brukar ges till folk som är i mitten och neråt.

Missions kommer i alla fall innehålla 3 KP-uppdrag.

Kompen kommer läggas på i slutet av turneringen. Men, kommer funka som första tiebreaker.

Vad vill jag åstakomma med min Awesome Turnering?
- En turnering som handlar om hobbyn, inte om vilken lista som är mest mongo för tillfället (Demoner någon?)
- En väldigt avslappnad turnering där alla känner att de har en chans att komma ikapp toppen genom att fjäska/vara trevliga mot sina medspelare, eller att de sitter på en riktigt snygg armé.
- Att den subjektiva kompen som sätts innan turneringen är öppen. Men, att arrangörerna kan ha en möjlighet att sänka den ifall de upptäcker att de faktiskt missat en riktigt grisig sak.
- Att alla spelar i kostym.
Låter grymt kul! Skulle jag garanterat åka på!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Jag tycker att silversixx turneringsupplögg är väldigt bra för de som tycker om sportsmanship delen och målnings delen tyvärr ignorerar du de som gillar tävlingsmomentet. Hade då även tagit ut best general och lyft upp det till samma status som målning och sportsmanship sen finns det finaste priset av alla best overall där man är bra i karegorier. Jag har för mig att defcon hade detta upplägget nått år samt att det är ett vanligt system i USA.

Komp är inte bra det gör spelet så restriktivt och tråkigt och aktiv komp är ännu sämre lätta restriktion för att förhindra spamlistor är fullt tillräckligt för att göra listbyggandet och spelandet kul.
Senast redigerad av 1 kombat, redigerad totalt 13 gånger.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av frigobben »

Jag tänkte undvika att gnälla för mycket på gnället i denna post, men som några är inne på så låter det ju som att det finns ett behov av events, tävlingar om man så vill, där helt andra saker värderas högt, än att faktiskt vinna i själva spelet.

Jag tror ju att så länge det är väluttänkta rankinggrundade turneringar, kompade eller inte, så kommer det finnas många som vill göra sitt bästa, både vad gäller arméval och i själva spelet. Jag gillar själv den intellektuella tjusningen i detta. I och med att jag placeringsmässigt är glad om jag ligger över de lägsta 25 procenten, möter jag ändå massa trevliga spelare och arméer på varje turnering, där vi alla ligger i botten av swissen. Om man inte är så noga med att vinna, så får man alldeles säkert möta likasinnade. Problemen verkar lite uppstå när man väldigt gärna vill vinna matcher, men ändå inte vill anpassa sin lista till nya regler.

Hursomhelst, mitt förslag är att den som är sugen istället anordnar events där man spelar ett visst antal matcher, men att summan av dessa matcher inte ens läggs ihop. Istället delas utmärkelser ut i Best painted, bästa bakgrundsstory till armén, bästa konvertering, mest episka duell, och en massa saker som är roligt i själva spelet. Man kan exempelvis också slumpa ihop (eller baserat på arméval) olika personer till lag för att skapa lite samhörighet och få det att mer likna en minikampanj, som går över en dag eller en helg. Personligen hade jag åkt lika gärna på något sådant som en turnering, eftersom jag gillar olika delar av spelet på olika sätt.

Sammanfattning av mina tankar: så länge man anordnar tävlingar/turneringar där vinnandet är huvudsakliga målet, så kommer den aspekten (tävlingsfokuset) som många här på forumet beskriver som negativt knappast bli mindre. Jag tror att det krävs något drastiskt annorlunda upplägg för att ändra på detta.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Ceasar »

Papa D skrev:Jag tyckte vi skapa ett sax/sten/påse klimat i 5th som inte riktigt existera utomlands. Ett utmärkt exempel är min trogne vapendragare Henrik som åkt runt på allehanda turneringar med sina blå ultra rymd smurfar. Om man ser till Henriks ranking så är han inget direkt hot på spelplanen, men faktum är att Henrik nästan aldrig förlorar på turneringar. Men hans vinster är förbaskat små, 12-8. När vi spelade i USA dock, som bara spela w/d/l så susade Henrik upp på sweet 16 direkt med sin best of space marines.
Jag tror att en del av problemet ligger i 20-0 systemet. Det gör att man måste mosa sin motståndare totalt för att ha en chans till topplacering. Vilket i sin tur gör att man då måste ta i från tårna när man gör en lista. Sen är det bara att hoppas att man inte möter sin nemesis lista, vilket de flesta hårda listor har en utav. Om man istället har w/d/l så kan en balanserad lista klara av jobbet lika bra i många fall samtidigt som man slipper hoppas på en tursam lottning.

Sen kan man se w/d/l som ett system med många lika resultat om man kör få matcher, men det kan lösas med diverse tie-breakers. Här kan man t.ex slänga in målning som en tie-breaker om man vill få upp statusen på den delen av hobbyn eller komp.

Själv åker jag på så många turneringar jag bara kan, vilket brukar bli 4-6ggr om året. Arbete och familj sätter dock vissa gränser. Har personligen inget att klaga på. Så länge man vet innan vad det är som gäller så är det ju lika för alla.

Det enda som är lite avtrubbande är regeldiskutioner/tolkningar. Det roliga är att duskutionerna/tolkningarna oftast uppstår på den högre halvan. Alla regler ska vridas och vändas på för att få dem till sin fördel hela tiden. Exempel på detta är Autocannon dreads till GK, är inte psybolt dreads tillräckligt bra som de är? Måste man stå och tönta sig bakom en Rhino?

//Joachim

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Truant »

Silversixx skrev: - Att alla spelar i kostym.
Har själv spelat Fantasy väldigt länge och började på min IG-armé förra året, sen kom 6th :/
Jag tycker 6th i sig själv har gjort 40k mycket roligare! dessutom tycker jag 40k bara blir bättre och bättre ju mer jag spelar och framför allt inriktningen på att utföra uppdrag för att vinna en match är så mycket roligare än "banka ihjäl fienden så vinner du".

Problemet för mig som "bara" har 15 års erfarenhet av fantasy är att möter jag en bättre motståndare åker jag på däng, det i sig gör mig inget. Jag får se till att bli bättre!
Mitt problem nu är att som nybörjare i 40k har jag inte koll på meta eller suboptimala val och med 6th när det inte är någon komp är risken väldigt stor att jag åker på att möta stenhårda listor av bra spelare.
Vad blir det för resultat? stomp stomp stomp och en match som knappast är kul för varken mig eller min motståndare.
Jag behöver lite mjukare turneringar att börja med.

Varför inte bara åka på en turnering för att få lite erfarenhet då?
En turnering kostar en hel del pengar att åka på och sen tar det en helg. Tid är något man har brist på när man jobbar mycket.
Det gör att ska jag åka på turnering vill jag inte hamna i att bli stompad 4 matcher av 5 vilket känns som fallet om jag åker på en turnering idag.
(Jag har än så länge inte ens vunnit en match mot vår necronspelare i min spelgrupp t.ex.).

På grund av detta saknar jag kompen för att då vet jag vad jag kan få möta, idag har jag ingen aning om vad som kommer på andra sidan bordet.

Sen kommer silversixx inlägg!
Jag åker väldigt gärna på en sådan turnering! Sen är jag väl lite kinkig med distans och håller mig helst mellan Gbg och Östersund i avstånd (bor i tuklaholma).
Bara att spela i kostym är grymt (gjorde det på gentlemen's achievement tidigare i år)

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Tirumbar »

Jag tycker det ser rätt bra ut för framtiden om man läser dessa posters ovan.
Efter ha deltagit på en hel del turneringar sista åren och med de kommentarer som lämnats drar jag mina slutsatser för framtiden.

1. Kompen - Ja den saknas på något sätt, restriktioner som utvecklas eller mer aktiv komp. Hur som helst så är den på väg in i turneringarna igen nu när 6:e kommit igång. Så det kommer inte vara något problem länge till tror jag.

2. Attityden hos spelarna - Jag tror Röde slår hammaren på spiken rätt bra med att de flesta spelarna (och med det menar jag en överväldigande majoritet) är verkligen jättetrevliga och enkla att ha och göra med på spelplanen. Det är diskussionerna på det här internet där folk framstår som mer stridslystna och kiviga. Så ni som inte vågat ta er till turnering - gör det ! Jag vet nog aldrig med en turnering där det varit en dålig stämmning. Och om man får ett ûbermongo som motståndare, uthärda och berätta för kompisarna. Vår community är så liten så om folk är cp sprider det sig snabbt och det håller liksom inte, så dessa inser det och ändrar sig.

3. 6:e är bättre - smaken är som baken så klart. Men jag tycker 6:e är ett bättre och smidigare system som kommer ge oss mycket spelglädje under några härliga år frammåt.

4. Hjälpa och stödja våra arrangörer så dessa orkar och vill arrangera - Något vi måste bli bättre på ! Jag är själv skyldig till att inte hjälpa till känner jag och skall verkligen ta mig i kragen på detta. Men detta är en "ny" punkt som faktiskt inte varit på tal tidigare, vilket jag känner är spännande. För ifall detta varit ett irritationsmoment tidigare så har det inte varit belyst och inte haft samma möjlighet att bli bättre som det nu kan när vi lyser lampan på det !

5. Tävlingsmomentet - Detta är drivande för mig, jag hade åkt på turneringar utan det men aldrig på samma sätt eller med samma driv. Behöver vi vara WAAC ? - Nej. Men behövs tävlingsmomentet för att driva svenska 40k scenen frammåt - Ja enligt min mening iaf.

Hur som helst - jag älskar att åka landet o rike runt för att träffa mina nördkompisar och rulla tärning. Vart jag än åker vare sig det är norr eller söder känner jag mig hemma och i en härlig kamratskap när det är turnering.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Excessus »

Silversixx skrev:
Röde skrev:Dansk har många poänger liksom Siversixx, Speedfreek och Mortarion.

Attityder (mest online iofs), Internetlistor, färre skratt och för lite soft scores gör det hela så mycket tråkigare.
Klart vi har många poänger, vi är ju gamla.


Om jag nu anordnar en superturneringen, antagligen den bästa ni någonsin varit på, så kommer jag införa följande system:

Subjektiv Komp med aktiv komp. Fortifications och Allies tillåtna.

Vinst =5 Poäng, Oavgjort=3 Poäng och Förlust=1 Poäng
Vidare så gäller följande softscores:
Best Painted-uttagen= 6 Poäng, Best Painted 3:a= 7 Poäng, Best Painted 2:a= 8 Poäng och Best Painted Vinnare= 10 Poäng
De flesta kommer, om de inte fuskat, målat fult eller varit för upptagna med att köpa balla enheter och inte pallat att måla, få 4 Poäng i målning som standard.
Sportmanship kan ge upp till 10 Poäng om man är supertrevlig.

Nu reagerar säkert många på att Best Painted-vinnaren kan få två stycken vinster. Det försvarar jag med att Best Painted-vinnaren väldigt, väldigt sällan ligger i toppen av en turnering.
Samma med Sportmanship som brukar ges till folk som är i mitten och neråt.

Missions kommer i alla fall innehålla 3 KP-uppdrag.

Kompen kommer läggas på i slutet av turneringen. Men, kommer funka som första tiebreaker.

Vad vill jag åstakomma med min Awesome Turnering?
- En turnering som handlar om hobbyn, inte om vilken lista som är mest mongo för tillfället (Demoner någon?)
- En väldigt avslappnad turnering där alla känner att de har en chans att komma ikapp toppen genom att fjäska/vara trevliga mot sina medspelare, eller att de sitter på en riktigt snygg armé.
- Att den subjektiva kompen som sätts innan turneringen är öppen. Men, att arrangörerna kan ha en möjlighet att sänka den ifall de upptäcker att de faktiskt missat en riktigt grisig sak.
- Att alla spelar i kostym.
Where do I sign up?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Katarsis »

Silversixx skrev:Nu reagerar säkert många på att Best Painted-vinnaren kan få två stycken vinster. Det försvarar jag med att Best Painted-vinnaren väldigt, väldigt sällan ligger i toppen av en turnering.
Samma med Sportmanship som brukar ges till folk som är i mitten och neråt.
Ehrm, Fantasia Fanatic avgörs typ alltid på målning. Nu tycker jag nödvändigtvis inte att det är något dåligt men det har lett till att ny dimension om man skall åka på FF; vill man vinna behöver man inte bara ha en hård armé, den måste vara snygg också. Så att säga att det inte kommer påverka slutresultatet eller uppslutningen tycker jag är fel.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Papa D »

Väl skrivet Broder Tirumbar! Jag håller nog med i allt!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av frigobben »

Jag tycker också att Tirumbar sammanfattar det bra mycket bra!

Skriv svar