Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Användarvisningsbild
pära
Inlägg: 411
Blev medlem: 11 okt 2008, 01:20
Ort: DMF

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av pära »

jag jobbar en massa, hinner därför inte måla och har dessutom tröttnat på 40k efter drygt 15års turnerande, fråga folket här 2022 hur sugna dom är ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Zurken »

Komp skulle nog ge mer ballans i spelet, om inte på själva brädet, så i turneringsvärlden. Känns som det bara är de som vill spela utan restriktioner som har turneringar att åka på, lite mjukare turneringar skulle nog spelklimatet må bra av.

Sen är det uppenbart att 6th är mycket annorlunda från 5th och kräver ett helt nytt tänk, från listbygge till taktiker på brädet. Försöker man spela 5th-listor med 6th-regler blir man bara frustrerad.
Alexander Merinen

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av BLOODLETTERS »

Att komma iväg på en turnering avgörs av många saker, allt för många när jag tänker efter!

1. Är jag ledig eller jobbar jag det datumet?
2. Är det tillräckligt nära för att man ska ha en chans att ta sig till platsen utan för många timmars resande.
3. Ekonomi, har jag råd att ha roligt med små plastgubbar eller borde jag spara en slant till en ny bil?
4. Tävling eller bara ha skoj på turnering och kanske både ock om man har tur?
5. Andra spel? NEJ!
6. Obalanserat? Knappast, sten,sax och påse, bla bla bla...
7. Komp? Kör både med och utan.
8. Målat färdigt ny armé? Fy fan vad jag är seg på att komma igång och måla saker...
9. Flygande stålburkar och elake monster med ännu farligare vingar? Oj, vad rädd jag blir, månadens smak har ju ALDRIG förekommit för i 40K världen...
10.Tärningarna funkar inte? Ibland måste man rulla in nya tärningar, be till olika gudar och fjäska för de små svinen för ingen armé vinner utan bra tärningar!
11. Kan kompisar följa med? Mer skoj med riktiga "Allies"!
12. Ska jag ragga på brudar istället? De é najs!
13. SHIT HAPPENS!

Ja, nu får det nog räcka med svammel. Vi ses vid ett bord nånstans på någon turnering någon gång! :wub:

DÖDA-DÖDA!!! :twisted:
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av John_F »

Min åsikt får ni ta med en nypa salt eftersom jag aldrig varit på en turnering. Eller så gör det min åsikt extra viktig. Det där får ni avgöra. Jag var lite sugen på att testa att ställa upp i öppna SM, men den enskilt största orsaken till att jag nog inte kommer göra det är att det känns lite för tävlingsinriktat för mig. Jag är inte 100 på exakt alla regler och har ingen aning om hur man skriver en "hård" lista. Iaf inte med mina BA.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Mortarion »

guildmaster skrev:Jag tror inte 6:ed är mer obalanserat. Men det är en större skillnad mellan nya optade 6:ed arméer och spelare som kommit snabbt in i 6:ed kontra mindre erfarna spelare som spelar med sin 5:ed armé. Det kan upplevas som en väldig obalans. (T ex Flyers,challenges och snipade modeller)
Det är väldigt mycket det jag menar med obalans. Skillnaden mellan en lista som verkligen är optad och en lista där man bara har tagit lite enheter som verkar coola är större än på mycket länge. För att kunna spela på (okompade) turneringar och inte bli helt överkörd måste man ligga mycket närmare de "optimala" buildsen i hårdhet än vad man behövde tidigare.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Flogger »

Ekonomi är min anledning, har inte råd. Hade gärna åkt på varenda turnering i hela landet om jag hade kunnat men pengarna räcker inte till tyvärr. Tycker personligen att 6e är roligaste editionen hittills av 40k (dock bara spelat sedan 3e).


DHettNeck skrev:Jag tycker främst att det är kombinationen av brutna flyers och avsaknaden av komp som gör spelet trist just nu.
Flyers kan jag hålla med om, men allt eftersom nya codex kommer med AA saker så kommer det lösa sig självt. Sedan är ju inte flyers ett problem förrän de blir några stycken :)

Komp däremot har totalt förstört fantasy i 8e editionen och jag anar att det kommer sabba 40k också om/när det införs. Enstaka restriktioner på de stört hårda sakerna är betydligt vettigare.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Atnas
Inlägg: 124
Blev medlem: 21 aug 2011, 19:52

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Atnas »

Tja, det kan ju jag tillägga- jag kom tillbaka till 40K just för att jag tyckte 6:e editionen verkade mycket roligare att spela med... och det var den! Gillar speciellt reglerna för glancing och hull points, precision shots och det faktum att man plockar modellerna närmast från det som skjuter. Gör att man inte kan längre gömma specialgrejer till sista man, och att man kan flankera och manövrera för extra effekt :)

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av RUNE »

Jag har härjat på Sydcon och Lincon (till och från) sedan slutet av 90-talet och min uppfattning är att det har blivit betydligt mer av en norm att ha "mongo-hårda" arméer på spelbrädet idag. Stenhårda, ostiga arméer som förr hade bemöts med ett svalt flin från arrangörerna (och ett "försök igen") spelar idag i turneringar utan så mycket som ett minus på kompen. I den mån där är komp. Är du stenhård tävlingsmänniska och har investerat i massor av "ostbågar" så är det här goda nyheter. För mig som är mer rekreationsspelare så är det här dåliga nyheter. Inte för att jag har varit särskilt framgångsrik inom turneringsscenen men jag vill ändå att där ska vara en sansad möjlighet att vinna med en varierad armé. Och det har jag inte idag. Men jag spelar ändå eftersom jag gillar hobbyaspekten och tycker det är trevligt att möta likasinnade.

Jag tror att man bör dela upp turneringarna i en av två typer av turneringar. En turneringstyp av SM-kval liknande upplägg. Ingen komp, fortifications och allies. Go nuts. Gör upp om äran som män. Den andra typen bör vara av rekreationstyp eller vad vi ska kalla det. Kompad, gärna subjektiv för mig. Syftet är att ha varierade arméer och mer fokus på ballanserat spel än en renodlad tävlingsturnering.

En komp, vare sig den är subjektiv eller nedskriven enligt ett +/- system, syftar i slutändan till att ta bort oballans i spelet. Eller som vi sa förr, ta bort de ostigaste arméerna. Antingen förstår du konceptet "ostig" eller så sa du precis "vad då ostig, min armé är ju tillåten enligt codexet". Och aldrig mötas dessa åskådningar. Därför tror jag på att dela upp turneringarna i olika typer.

Ja, jag lade min röst på "Avsaknad av komp" som ni säkert gissat.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Papa D »

John_F öppna kommer inte alls vara tävlingsinriktat på det sättet som många här räds, jag tror SM öppna kan vara en av de mest avslappnade turneringarna på hela året, för alla riktigt tävlingsinriktade kommer spela i SM.

Kom gärna och rulla tärning! Det kommer va kul!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Sv: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Flogger »

Atnas skrev:Tja, det kan ju jag tillägga- jag kom tillbaka till 40K just för att jag tyckte 6:e editionen verkade mycket roligare att spela
Kul att se dig i 40k scenen också Atnas ;)

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar