Komp = Sverige i ett nötskal !

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Skarsnik

Re: Komp = Sverige i ett nötskal !

Inlägg av Skarsnik »

Haha fy fan, den här tråden var underbar men det kan ju bero på att jag känner herr Andegon. Tycker att listan för ETC som postades tidigare är mer än nog bevis på vad okompat klimat tenderar att skapa. Variationen går i botten och listorna tenderar att copypasteas rakt av med minimal om någon variation. Ta exemplet Warhammer där det okompade klimatet leder till att det finns en värd Empirelista, 2 Stanks Waraltar. Vad jag tolkar så är det variation du vill ha, och tro mig, det okompade leder inte till variation, du argumenterar för vad som är hjärtat och meningen med komp men hävdar det motsatta.
Efter X antal turneringar kanske dina vyer vidgas lite och insikten om hur otroligt dåliga majoriteten av amerikanerna är på Warhammer/40k sjunker in.

egge

Inlägg av egge »

Satt och funderade lite igår på jämförelsen folk ofta gör med sport, t ex fotboll.

Ofta argumenterar man att komp inte används i fotboll men det är en sjukt orättvis jämförelse. För att det skall bli en något mer liknande jämförelse så måste en utav två ändringar ske:

1. GW spelen ändras till att varje spelare har 11 modeller på plan, utan någon hänsyn till poäng. Ingen spelare får ha en modell som en annan spelare har. Om två spelare vill ha en modell i sitt lag så är det budgivning som gäller för att avgöra vem som får spela med modellen, alltså den som är rikast.

Eller:

2. Fotbollen ingriper ett poängsystem där bra spelare kostar mycket poäng och dåliga lite. Båda lagen har samma poäng. Om då ena laget har fler bra spelare så har det färre spelare på plan.

Nu har vi möjlighet att jämföra lite bättre mellan fotboll och 40k. Folk tenderar glömma i att alla använder en utjämningsvariabel i form av ett poängsystem i 40k vilket inte finns i de flesta sporter. I grund kan poängsystemet faktiskt ses som grundformen för kompen. Poängsystemet skall se till att varje match och att varje lista blir legitim för att kunna vinna varje match och att fokus skall ligga på spelarnas skicklighet. Samma idé som kompen har.

Jag tror ingen vill ha 1. I 2 däremot så tror jag alla som är emot komp (men gillar fotboll) skulle skrika högt om några spelare klart och tydligt blivit felpoängsatta.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Andegon: Lite tips om hur man skriver på forumet. Om du vill ställa en fråga, t.ex "Varför finns det komp i Sverige? Jag vill gärna ha en grundläggande och bra förklaring.", då skriver man så. Man skriver inte något om nötskal, använder en massa utropstecken, skriver utlägg som i princip säger att alla andra utom du har fel osv. Du kan inte först hoppa på hela turneringscommunityn och sen försöka påstå att du bara ville ha lite information, då väcker man arga känslor.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Vuxenpoäng!

Andegon

Inlägg av Andegon »

Ja ursäkte om du missförstod och alla andra Jocke, dock så skrev jag i tidigare inlägg att jag skulle kanske satt till ett "?" , dock så är det just det jag vela göra , väcka lite mer uppmärksamhet på tråden.
Annars skulle det säkert bli en väldigt kort tråd och låst väldigt snabbt ( i grunden en snabb förklaring enbart och ett par korta inlägg ) , Men som sagt kul att se att svenska folket brinner för detta !

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Ska erkännas att jag inte läst tråden ordentligt men alla sportmetaforer får mig att tänka på nåt system där man delger turneringar divisioner.

"Välkommen till 40k's Elitserie, bara lågkompade armeer är välkomna! Nästa vecka hålls korpenmatcher för gullegullistor"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Exakt, nästan all sport är ju kompad, mha divisioner eller liknande. De hårda lagen möter aldrig de mjuka, helt enkelt därför att ingen vill ha en match mellan Chelsea och Brunmossens BK, varken åskådare eller spelare.

Andegon

Inlägg av Andegon »

Nej där har ni iof rätt , Men så långt jag vet finns inget direkt VM i 40k . Men om det nu finns , hur går det för sverige där ?!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Vi kom trea!

Andegon

Inlägg av Andegon »

Oki cheese lista eller ?

Och sen ska jag väl förtydliga mig mer inom vad jag anser eller kanske ska säga ansåg ! : Att om man spelar i en turnering , ska man inte då spela för att ha roligt och vinna ? , En turnering är väl ett annat ord för tävling ? , Tävlar man inte då om att vinna ?
Varför ska då jag få minus om jag vinnner mot någon med någon som har en dålig lista ? , är det inte personen jag spelar emot ansvar att själv göra sin lista så bra som möjligt för att countra min ?

Och även nu så tror jag inte att det bara är 3-4 lag som är dem bästa inom 40k , varje codex kan du väl pressa ut bra listor ur eller hur ?

Eller om man har efarna eller oerfarna spelare, varför inte göra en slags divison ?
Youngbloods , du har spelat 1-5 turneringar
Old kin , du har spelat 5 eller mer
För mig känns det lite udda att alla kan delta i ett SM , utan att kvalat eller liknande , specielt i en TURNERING. Får ursäkta om jag kanske har hakat up mig på just det ordet.

Vet att jag kommer få tråden att bli up eldad , men för mig känns begreppet KOMP väldigt överdrivet. Verkar dock bara vara jag som tycker det men isåfall är det väl så. Dock kanske sverige är för litet att dela up nybörjare och erfarna spelare i 40k.

Skriv svar