Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av imp »

speedfreek skrev:Precis därför det alltid borde heta Best Army eller Best in Show istf Best Painted...
Absolut!!!
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Jonke »

GastAndreas skrev:det är ju inte optimalt, det är ju dåligt
Tycker det här citatet visar på en tävlingsinstinkt som blivit tråkig, det finns bara två alternativ: optimalt eller dåligt. Ens lista är alltså bäst eller kass, stötte på samma attityd på tok35. Folk får gärna spela de mest optade listorna men ha lite respekt för oss som väljer att inte göra det! Jag håller fast vid inställningen att turneringar är tävlingar för hela hobbyn, sen kan man välja att fokusera mer eller mindre på olika aspekter av den. Tyvärr verkar nu det tävlingsinriktade spelandet fått ta över turneringarna helt och hållet på bekostnad av de som uppskattar andra delar av hobbyn mer.

Om nån ordnade en kampanjhelg eller dylikt hade jag gärna åkt. När jag bodde i Umeå var vi några ur FUSK som gjorde typ de. Hyrde en konferensgård, spelade warhammer, brädspel, målade, drack öl, käkade god mat. Man kan ju göra nånting i samband med en turnering för att få ekonomin att gå ihop. Säg t ex att jag istället för att delta i turneringen en helg kan jag anmäla mig till helglångt apocalypseslag, eller en kampanj eller bara 5 lösa matcher. Jag tror att jag inte hade tackat nej.
Alltså om nu turneringsscenen dras mot kompetitivt spel så låt den göra det men skapa andra arrangemang som är till för oss som inte tycker att vinna turneringen är poängen med spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av DHettNeck »

Det jag inte förstår är varför andra männsikor skall skapa arrangemang som du (jonke och alla andra som gillar fluff) vill åka på. Anledningen att de kompetativa turneringarna dominerar är ju för att det flesta som arrangerar turneringar är kompetativa spelare i stor utsträckning. Vill folk ha mer fluff-turneringar så får helt enkelt fler fluff-spelare börja arrangera dessa ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av John_F »

DHettNeck skrev:Det jag inte förstår är varför andra männsikor skall skapa arrangemang som du (jonke och alla andra som gillar fluff) vill åka på. Anledningen att de kompetativa turneringarna dominerar är ju för att det flesta som arrangerar turneringar är kompetativa spelare i stor utsträckning. Vill folk ha mer fluff-turneringar så får helt enkelt fler fluff-spelare börja arrangera dessa ;)
Återigen, tråden handlar om att folk försöker ge sin förklaring till varför fler inte åker på turneringar. Det var den ursprungliga frågeställningen. Jag kan inte tala för op men jag tror en del av värdet i den frågeställningen är att kunna skapa ett turneringsklimat som passar en bredare bas. Den lösningen du föreslår skulle nog skapa ytterligare segmentering.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av daskad »

Så, ett alternativ som du säger Jonke är att ha en apocalypse weekend vid sidan? Jag kan tänka mig att ha det på mina kommande turneringar, hur hade du tänkt upplägget? Ska det vara någon kort kampanj eller ska det bara vara all out war? Går ju köra lite som jag tänkt att man har 3/4 bord långt, 2/3 bord brett och kör en massive apocalypse med 2 lag, typ 3 spelare i varje lag, så får man planeringsrundor på 1h mellan varje slag eller liknande. Är det något som folk skulle åka på? Detta är vid sidan om en turnering då!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar