Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Jonas »

kombat skrev:Ser inte vart folk hittar denna otroliga obalans i 6th edition då jag snarare anser att spelet är mer balanserat nu. Folk som klagar att flyers är brutna har troligtvis inte spelar tillräckligt med eller mot dem. 6th har betydligt färre monobuilds fler uppdrag, mer fokus på uppdrag än att döda saker vilket balanserar upp spelet ganska markant. Mycket av klagomålen känns som som att man applicerar ett 5th edition tänk på 6th edition. 6th edition tyckte jag också blir bättre och bättre ju mer jag spelar det. Det finns ett djup i spelet som helt saknades i 5th edition.
+1

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Seregon »

Personligen så tappade jag intresset för 40k i slutet av 5th. 6th är säkert roligt, men just nu spelar jag i princip bara Malifaux så jag har inte lika stort behov av att spela 40k.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av refabricated »

Tycker också att 6e är en föbättring. Gillar att det nu finns flygare, kul med en dimension till.

Sist jag kollade var det inte flygare som var värsta osten utan demoner med fateweaver och screamers/flamers. Undrar vad som kommer banka skit härnäst?

Tror att en stor anledning till att det finns färre? turneringspelare nu är ett hårdare klimat. De som gillar att tävla har satt sig och läst på, gjort sin hemläxa och lärt sig vad som är bra i 6e. Medan de som spelar mer casual föredrar att läsa på internet och latja lite när de spelar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av guildmaster »

Jag tror inte 6:ed är mer obalanserat. Men det är en större skillnad mellan nya optade 6:ed arméer och spelare som kommit snabbt in i 6:ed kontra mindre erfarna spelare som spelar med sin 5:ed armé. Det kan upplevas som en väldig obalans. (T ex Flyers,challenges och snipade modeller)

För mig personligen är det framför allt brist på tid.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Serpent »

Väldigt kort, för jag skriver på mobilen och ska egentligen iväg på annat...

Min känsla för spelet pajas av:
-Alltför vinstkåta spelare...
-...i kombination med halvbrutna regler...
-...utan egentlig komp.

Att ranking och SM blivit så "viktigt" tycker jag också är ett problem. Det gör i viss mån att det du säger eller tycker om spelet inte verkar betyda nåt om du inte är ETC-spelare. Att det är okej att vara ett as för att det ger en fördelar i metat. Jag tycker att det är tråkigt att spelet vi spelade för att det var coolt och kul har blivit ett nytt sätt att trycka ned andra på.

Det tycker jag är synd.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Papa D »

Att det blivit mer tävlingsinriktat, hur yttrar det sig? Jag åker absolut på turnering för att vinna, men det spelar ju ingen roll vart man sen kommer, de e ju hela upplevelsen, hänga med alla skön människor osv som är det som gör att man åker på turnering, även om ranking och andra mätvärden gör att jag vill åka på flera turneringar.

Jag upplever inte detta som negativt, men jag vet att folk gör det och därför undrar jag hur det tävlingsinriktade yttrar sig negativt?

Min tanke med denna tråd är så klart att få reda på vad folk tycker är "fel" så man kan ha det i åtanke och få fler att åka. Det är viktigt för arrangörer att folk dyker upp på arrangemang, om folk inte gör det kommer det inte finnas några arrangemang att åka på.

Sidenote: Angående fliers så känns detta lite som en 6th hype, Jag tänker spela en lista helt utan fliers eller skyfire. Faktiskt helt utan förmåga att kunna hantera en enda flier.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av refabricated »

Haha! Då har du ju ett sätt att handskas med dem!

Ignorera dem :)
Har man inget de vill panga eller e bra mot så har man ju en rätt bra counter :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av egge »

Jag tycker helt klart att det har blivit mycket hårdare listor. Jag tror man får dit massa fler spelare om kompen kommer igång igen. Som Papa D säger (eller menar) så har antagligen alltid folk velat spela det som är bäst i metat hela tiden. Problemet är att jag tror många känner att spelet inte alls är gjort för att spelas balanserat. Innan kunde man det med komp. Nu kan man inte det alls.

Ta det här med en Jedi kurva. Det är kurvan där spelets enheter är balanserade utmed. Speldesigners gör enheter som är bättre än kurvan säger att dess poäng skall vara och enheter som är under men som är bra på att döda de bättre enheterna. Det gör att spelet hela tiden förändras och metat ändras men en balanserad armé har alltid en rätt god chans.

I 40k kostar det as att hänga med metat. Jag har tröttnat och min ekonomi hänger inte med. Skulle jag spelat nya 40k skulle jag varit tvungen att köpa en necron flyer lista. Inte lägga till några enheter. En ny lista. Sedan en demonlista.

I tredje versionen utav 40k hade en space marine sin stat, 3+ save och en bolter samt något för ATSKNF men man kunde skrämma iväg dem ändå. Nu har de sin stat, 3+sv, bolter, bolt pistol, granater, massa olika combat squadstaktiker, special ATSKNF som ignorerar en hel del andras specialregler och det blir helt enkelt för mycket. GW har så gått så längt med sin inflation att spelet handlar mer om memory om vilka regler som gäller vid en situation än vart modellen står på planen. Tidigare skulle en modell vara rätt placerad och utnyttja sitt WYSIWYG vapen i rätt situation med väl valda manövrar. Nu skall man ta en modell vars specialregler motståndaren glömt så man kan slakta motståndaren på grund utav specialregler.

Edit: då har jag inte ens börjat med random charge. Om det hade varit random räckvidd på skytte så visst, men inte bara charge. Innan var kanske 50% av charges diff, nu är det alltid.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 714
Blev medlem: 11 okt 2010, 14:39
Ort: GBG

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Jörgen »

Anledningen till varför inte jag åker på turneringar just nu är enkel, håller på att bygga en ny arme, då jag sålde min förra och står utan. Men så fort nya är färdig lär jag åka runt och spela, saknar folket, och den härliga stämningen som är på turneringar :wub:

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Johannesson »

Valde "saknar komp", av anledningar som andra redan belyst. 40k är inte balanserat i codexarna, och utan komp är det just nu inte särskilt motiverande att åka iväg och leka. Nöjer mig med casual spel på föreningen där listorna är mer roliga än optade.

Restriktionsmallar är så klart ett steg på vägen, men är trots allt mest en väldigt grov komp-mall.

Tycker i övrigt att 6th ed är riktigt roligt att spela :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar