wysivyg

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger

Re: wysivyg

Inlägg av Flogger »

Spännande, senaste 2 åren har ingen klagat på mina flyrants "devourers". Varför? Har spelat mot flera av er som skrivit här i tråden och på massvis med turneringar som haft wysiwyg krav, varför har inget hänt?

För att det inte finns modeller till devourers om man också har vingar?

Sedan tycker jag det är skitsamma om det är turnering eller ej, kan man inte hålla koll på motståndarens figgar kanske man kan ta motståndarens lista och stirra på den under hela matchen.

Hur skulle folk reagera om jag spelade scythed hierodules som tyrannofexar? Är det prox? Counts as? Wysiwyg?

Tycker hela wysiwyg grejen är lite tramsig och utdaterad, den är gjord av GW för GWs figurer och för att counts as inte ska vara så häftigt då man bör köpa original enligt dem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

elaktomte

Inlägg av elaktomte »

Flogger skrev:Spännande, senaste 2 åren har ingen klagat på mina flyrants "devourers". Varför? Har spelat mot flera av er som skrivit här i tråden och på massvis med turneringar som haft wysiwyg krav, varför har inget hänt?

För att det inte finns modeller till devourers om man också har vingar?

Sedan tycker jag det är skitsamma om det är turnering eller ej, kan man inte hålla koll på motståndarens figgar kanske man kan ta motståndarens lista och stirra på den under hela matchen.

Hur skulle folk reagera om jag spelade scythed hierodules som tyrannofexar? Är det prox? Counts as? Wysiwyg?

Tycker hela wysiwyg grejen är lite tramsig och utdaterad, den är gjord av GW för GWs figurer och för att counts as inte ska vara så häftigt då man bör köpa original enligt dem.

instämmer helt

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag tror Flogger är inne på rätt spår med att stirra på listan, jag tror faktiskt att om man tar 15 min av speltiden och avsätter till att kolla på varandras listor och tänka ut en plan före varje match så blir det enklare att spela roligare listor än peka och skjut/anfall -listor. Framförallt på lagturneringar.
Alternativt har man förlottade turneringar, så att man kan läsa in sig på sina motståndares listor före turneringen. Givetvis efter alla listor är spikade.
Jag inte tycker man ska behöva plugga in 20+ listor som man eventuellt kommer att möta.
Detta är kanske inget problem för de som är runt på alla turneringar och spelar ofta mot samma personer och arméer, men om man vill ha ett klimat där 40k Sverige som inte enbart består av en liten skara för inbördes beundran, så bör man nog vara lite mer överseende med detta.

Ledsen om jag gick från ämnet lite, men att ge sin motståndare chansen att kolla på ens lista samtidigt som man presenterar sina enheter och deras utmärkande förmågor borde gå under normalt hyfs. Då kan man även förklara eventuella tveksamheter om beväpning. Under matchen kanske man inte kan se en meltagun i en enhet om det står ett träd i vägen, eller att modellen helt enkelt är vänd mot fel håll. Det kan avslöja mycket av ens taktik om man måste fråga.

Vad gäller flyrants med devourers så tror jag det inte är så många som vet hur dem ska se ut, men så fort man möter någon som vet, så kan det ju bli lite dumt.
Jag har kommit undan med att ha falcons som Wave Serpents utan problem, de är dock korrekt beväpnade.
Modeller som inte säljs av GW men som det finns regler för bör man dock ha relativt generösa måttstockar för.
Det viktigaste i slutändan är ju att missförstånd undviks.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Tycker hela wysiwyg grejen är lite tramsig och utdaterad, den är gjord av GW för GWs figurer och för att counts as inte ska vara så häftigt då man bör köpa original enligt dem.
Håller verkligen inte med. WYSIWYG är sjukt viktigt under turneringar, börjar man släppa lite på det kommer det snabbt eskalera och bli kaos. Jag har spelat en turnering där det uttryckligen INTE behövde vara WYSIWYG, det är den värsta warhammer upplevelsen jag nånsin haft.

Det är klart att man kan hålla reda på att en spindel har en annan beväpning än vad modellen visar, men man ska aldriga behöva komma ihåg det.

När det kommer till dina flyrants flogger så beror det nog på att folk inte vet hur alla uppdateringar ser ut. Jag har tex bara antagit att de konstiga armarna du hade på dom helt enkelt var gamla devourers.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Xeed

wysivyg

Inlägg av Xeed »

När ni pratar om vikten av WYSIWYG så kan jag inte låta bli att undrar en sak.
Wysiwyg är superviktigt säger vissa. Jag håller med till 95% tycker tex att en flamer som igentligen är en melta inte är ok. Men floggers Hives är ok.

Men det jag undrar är ju detta med count as projekt. Vad går gränsen där? För uppenbarligen är ju RIKTIG wysiwyg inte något som appliceras där. Jag tycker ju inte att det verkar så mycket svårare att komma ihåg att floggers Hives är devs är att den konstiga snabeln på Kalles elefant är en LAS cannon.

Jag vet att jag spetsar argumentet lite men set är för att göra min fråga lite tydligare.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Problemet med att ha uppgraderingar man inte egentligen har är att man inte kan begära att motståndaren ska komma ihåg det. Jag har själv missat sånt flera gånger och det är inte kul när man spelar på att nån av motståndarens enheter är farligare än vad den är. Ett exempel var en kille som hade en powerfist på en SM sergeant, fast han ju egentligen inte hade det, när jag glömde det och inte assaultade eftersom fisten skulle knäckt mitt HQ så slutade inte matchen som den skulle. Han fick alltså en fördel av att inte spela WYSIWYG.

Jag har i turneringar jag själv arrat också bannat modeller som inte är WYSIWYG just gällande beväpning.

Kan inte se nån skillnad i att ha vapen på modeller som de egentligen inte har och modelling for advantage, man får ju en fördel av hur modellen ser ut.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är alltså rätt beväpning som är det viktigaste, inte wysiwyg, eftersom Counts As i allra högsta grad är uppskattat och accepterat.

Personligen tycker jag att det är mycket lättare att hålla koll på enstaka modeller som saknar rätt beväpning, än att hålla koll på vad hela arméers modeller ska motsvara. Däremot är jag alltid OK med båda :) Om jag själv nånsin spelar med fel beväpning brukar jag alltid påminna om det under spelets gång. "Glöm inte att den här killen inte har någon pfist utan bara smörkniv". Men jag kanske är dumsnäll ;)

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag tycker just beväpningen är det som ska vara helt korrekt. Om det sen är rosa kaniner som är SM spelar inte lika stor roll.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gullberg

Inlägg av Gullberg »

Tack för alla svar på min lilla fråga som dels grundar sig i snålheten om man ska vara ärlig :?
På söndag vet jag hur jag behöver göra med allt men om någon här på forumet sitter med lite warpspiders som den vill bli av med för en billigpeng tveka inte att kontakta mig.

Å det vänligaste
Gullberg

kraftman

Inlägg av kraftman »

Det är alltså rätt beväpning som är det viktigaste, inte wysiwyg, eftersom Counts As i allra högsta grad är uppskattat och accepterat.

Personligen tycker jag att det är mycket lättare att hålla koll på enstaka modeller som saknar rätt beväpning, än att hålla koll på vad hela arméers modeller ska motsvara. Däremot är jag alltid OK med båda :) Om jag själv nånsin spelar med fel beväpning brukar jag alltid påminna om det under spelets gång. "Glöm inte att den här killen inte har någon pfist utan bara smörkniv". Men jag kanske är dumsnäl
+1 på den..

Och jag gillar din inställning Ancalagon, jag brukar också vara dumsnäll ;)

Det måste finnas utrymme för konverteringar och som Flogger nämnde så finns inte devourers till flyrants så jag och flera andra har också använt "banan"-böjen för att den ser mycket coolare ut. Det torde vara ok eftersom det bara är tyrranofexen som kan ha det vapnet om jag inte missminner mig. Men jag kan hålla med om att man bör sträva efter att följa WYSIWYG så gott det går eller få konverteringar att likna originalvapnet iaf..

Skriv svar