Jag fattar inte nyhetsvärdet i det.egge skrev:och dåliga spelare kan vinna med en kass armé.
Egge vann ju turneringar i 5th.
Jag fattar inte nyhetsvärdet i det.egge skrev:och dåliga spelare kan vinna med en kass armé.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Men samtidigt finns det ju ett värde i att vara källkritiskt. Som arr av NOVA så finns det väl ett incitament att tona ner problemet med OP codex, eftersom det motiverar folk att komma på turneringar. Självklart är det så att en bra spelare nästan alltid kommer slå en dålig spelare, och självklart är det så att man från en "dålig" codex kan bygga en lista som kan slå extremlistor typ cron airforce eller demoner. men det är ju knappast det som är poängen. Poängen är att vissa val är obalanserade och det finns spelare som missbrukar detta faktum. Detta leder till att en bra spelare med hög sannolikhet kan slå en annan bra spelare, därför att spelaren i fråga använder en codex som innehåller val som är extremt bra i förhållande till sin poängsättning. Grundproblematiken är naturligtvis att GW tjänar pengar på att sälja modeller och därför har ett incitament att med jämna mellanrum släppa enheter som uppfattas som obalanserade. Problemet kan åtgärdas med komp. Här finns en artikel som visar en annan sida av myntet:kombat skrev:Lite intressanta tankar från Mike Brandt. Arrangören av Nova Open.
http://whiskey40k.blogspot.se/2012/11/d ... hines.html
det behövs ingen komp eftersom varje codex utom de allra senaste har exakt en build som går att vinna med...Can we please stop freaking out about the game being broken or needing comp? Good players win with good lists, and every codex can put out at least a good list or two with that codex as the Primary Detachment.
L3go skrev:ursäkta syran, fick inte mitt snus till morgonkaffet.
Han skriver ju faktiskt att varje codex har åtminstonde en eller två bra buildsHalvar skrev:slutade läsa efter stycket med de olika amerikanska turneringarna. det där han motsäger sig själv.det behövs ingen komp eftersom varje codex utom de allra senaste har exakt en build som går att vinna med...Can we please stop freaking out about the game being broken or needing comp? Good players win with good lists, and every codex can put out at least a good list or two with that codex as the Primary Detachment.
för mig är det lite som att säga att spelet är till för att spelas i sann flavour of the month-anda och allt annat ska bara hånas och noobbashas.
Du verkar gilla det här med procent. Jag skulle tro att fördelningen WAAC - "målningsfascister" är ungefär 95 - 5%Fenris skrev:
Jag tycker komp är bra då det tyvärr är en nödvändighet då GW's balansering brister, och för att minska på de värsta sten, sax, påse listorna. Jag kan förstå om målningsfascisterna inte bryr sig så noga om de har en sten, sax, påse lista, men tänk då att de flesta faktiskt anstränger sig för att måla upp sin armé för deras skull, så varför inte ge något tillbaka. Jag har mött personer som inte är intresserade av att spela utan vill bara se andra arméer, och så fort man har ställt upp sin armé så tappar de allt sug för att spela, och ger oftast upp så fort de behöver tänka lite, trots att de har ett rejält strategiskt övertag. Dessa spelare är inte ett dugg bättre än WAAC-spelarna.
Missbruk är väl knappast ett ord jag skulle använt i sammanhanget. Utnyttja räcker faktiskt.John_F skrev: Poängen är att vissa val är obalanserade och det finns spelare som missbrukar detta faktum.
+1Gonka Koff skrev:Vissa gillar att gå i karnevalståg och andra att springa maraton. Man måste acceptera att det inte går så bra att springa maraton i karnevalsdräkt. Likaså är det poänglöst att som maratonlöpare försöka påverka ett karnevalståg till att dela ut pris till den som tar sig runt snabbast. Dummast av allt är att bli ARG för att det är så.