Nej, det är inte alltid man mött motståndarens grejer, men när det kommer till de vanliga böckerna tycker åtminstone jag att man ska ha någorlunda koll på det mesta. Sen är min erfarenhet av IA att de gärna vill ha regler som markant skiljer sig från vanliga, för att göra sakerna roligare och annorlunda. Vilket så klart är bra, men jag tycker det skapar massa onödigt jobb på en turnering när man måste försöka hålla en helt ny armés regler i huvudet, speciellt som man kanske aldrig möter den igen och kan dra någon nytta av att lära sig allting.Flogger skrev:Det är ju inte alltid man har mött det som motståndaren sätter på bordet oavsett vilket codex det är ifrån samt är ju inte codexen balanserade med varandra ändå.Rasmus skrev:Jag tycker personligen att det är en dålig idé att släppa det fritt. Dels är det enormt jobbigt med enheter man aldrig har mött eller läst om förut, och alla de specialregler de gillar att slänga in i IA-böckerna. Dels litar jag inte ett dugg på att de balanserat dessa korrekt.
Åh andra sidan har väl allies gjort betydligt värre saker för spelbalansen, och de flesta verkar ju vara lugna med det, så mest kanske det faktum att det blir ett konstant frågande vad enheten gör.
Samt behöver man bara fråga en gång vad enheten gör, eller be att få läsa reglerna.
Special characters har också specialregler som ofta är unika![]()
Köpet inga av dina motargument verkar det som
Tycker det har varit bra som förut, det vill säga att det som är uppenbart dåligt/halvbra kan vara okej, medan det som riskerar att vara för bra inte ska vara med(Exempelvis vill jag aldrig möta Dreadnought-podden, vad den nu heter). Då får listor som vill ha med roliga saker utan att försöka utnyttja systemet vara med, medan spelbalansen behålls.