Hur ser folk på Imperial Armour?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Rasmus

Re: Sv: Hur ser folk på Imperial Armour?

Inlägg av Rasmus »

Flogger skrev:
Rasmus skrev:Jag tycker personligen att det är en dålig idé att släppa det fritt. Dels är det enormt jobbigt med enheter man aldrig har mött eller läst om förut, och alla de specialregler de gillar att slänga in i IA-böckerna. Dels litar jag inte ett dugg på att de balanserat dessa korrekt.

Åh andra sidan har väl allies gjort betydligt värre saker för spelbalansen, och de flesta verkar ju vara lugna med det, så mest kanske det faktum att det blir ett konstant frågande vad enheten gör.
Det är ju inte alltid man har mött det som motståndaren sätter på bordet oavsett vilket codex det är ifrån samt är ju inte codexen balanserade med varandra ändå.

Samt behöver man bara fråga en gång vad enheten gör, eller be att få läsa reglerna.

Special characters har också specialregler som ofta är unika :)

Köpet inga av dina motargument verkar det som ;)
Nej, det är inte alltid man mött motståndarens grejer, men när det kommer till de vanliga böckerna tycker åtminstone jag att man ska ha någorlunda koll på det mesta. Sen är min erfarenhet av IA att de gärna vill ha regler som markant skiljer sig från vanliga, för att göra sakerna roligare och annorlunda. Vilket så klart är bra, men jag tycker det skapar massa onödigt jobb på en turnering när man måste försöka hålla en helt ny armés regler i huvudet, speciellt som man kanske aldrig möter den igen och kan dra någon nytta av att lära sig allting.

Tycker det har varit bra som förut, det vill säga att det som är uppenbart dåligt/halvbra kan vara okej, medan det som riskerar att vara för bra inte ska vara med(Exempelvis vill jag aldrig möta Dreadnought-podden, vad den nu heter). Då får listor som vill ha med roliga saker utan att försöka utnyttja systemet vara med, medan spelbalansen behålls.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Mortarion

Re: Hur ser folk på Imperial Armour?

Inlägg av Mortarion »

Så som det har varit tidigare på svenska turneringar, dvs i princip allt från IA tillåts men de allra galnaste sakerna är bannade, tycker jag funkar bra. Mycket från FW är kul, men vissa saker är bara helt obalancerade. Sen finns det en del tillåtna saker som bör kompas rätt hårt, men så är det ju med annat också.

Tyvärr så blir jag iofs mer tveksam till IA-saker för varje ny bok FW släpper. Tidigare var Forgeworld-prylar annorlunda, men oftare lite sämre än motsvarande "vanliga" prylar. Men nu det senaste verkar FW ha som mål att deras saker skall vara mer prisvärda än motsvarande val i codexen. Och då snackar jag inte om de mer udda sakerna, utan snarare de enheterna som mycket väl hade kunnat finnas i codexen, men då hade kostat mycket mer. Men som sagt, mycket kan lösas med komp.

Användarvisningsbild
Flogger

Sv: Hur ser folk på Imperial Armour?

Inlägg av Flogger »

Vill ni nämna någon uppenbart bruten enhet från FW? Bara så jag får lite koll :)

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde

Re: Sv: Hur ser folk på Imperial Armour?

Inlägg av Röde »

Flogger skrev:Vill ni nämna någon uppenbart bruten enhet från FW? Bara så jag får lite koll :)
I kompmallen var Imperial Guards Long Range Ground Scanner tidigare otillåten. Det betyder väl att den var bruten. Nu i 6ed kan du uppnå samma effekt genom att byta ut en Primaris Psykers power... Jättebrutet således. :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@Röde: Jupp, Primarispowern är till och med mer bruten än Scannern.

@Flogger: Vad sägs om en Land Raider med 25 platser, immun mot Melta-effekten, 4 Lascannonskott och 5 Hull Points? Vill man inte gå till extremer kan man ta Mortis Dreadnoughten som exempel. Samma poängkostnad som i Codex: Space Marines med två Autocannons men då får man Skyfire och Intercept gratis.

I övrigt håller jag med Mortarion på de flesta punkter. Imperial Armours natur som supplement gör att man kan välja och vraka lite. Systemet vi hade tidigare när bara det som ansågs balanserat var tillåtet tyckte jag fungerade bra och ser ingen anledning till att ändra alltför mycket på det. Sedan vart man drar gränsen kan ju alltid debatteras men jag tycker att den måste dras ganska tidigt. Även om komp i teorin skall lösa alla balansproblem är vissa enheter och fordon väldigt svåra och situationella att kompa och betänk även att det kommer finnas okompade turneringar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:@Röde: Jupp, Primarispowern är till och med mer bruten än Scannern.

@Flogger: Vad sägs om en Land Raider med 25 platser, immun mot Melta-effekten, 4 Lascannonskott och 5 Hull Points? Vill man inte gå till extremer kan man ta Mortis Dreadnoughten som exempel. Samma poängkostnad som i Codex: Space Marines med två Autocannons men då får man Skyfire och Intercept gratis.

I övrigt håller jag med Mortarion på de flesta punkter. Imperial Armours natur som supplement gör att man kan välja och vraka lite. Systemet vi hade tidigare när bara det som ansågs balanserat var tillåtet tyckte jag fungerade bra och ser ingen anledning till att ändra alltför mycket på det. Sedan vart man drar gränsen kan ju alltid debatteras men jag tycker att den måste dras ganska tidigt. Även om komp i teorin skall lösa alla balansproblem är vissa enheter och fordon väldigt svåra och situationella att kompa och betänk även att det kommer finnas okompade turneringar.

Oj, vad kostar den Land Raidern? Vilken bok? Namn? :)

Jag tycker det låter vettigt, gillar ju IA för det ger mer variation bland listor liksom, inte för att det gör dem brutna :)

daskad

Inlägg av daskad »

Det är väl bara experimentella regler på Spartan Assault Tank just nu? Den kostar lite mer också 295p ;)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:Jag tycker det låter vettigt, gillar ju IA för det ger mer variation bland listor liksom, inte för att det gör dem brutna :)
jo, det låter verkligen att det är därför
Flogger skrev:Oj, vad kostar den Land Raidern? Vilken bok? Namn? :)
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Sv: Hur ser folk på Imperial Armour?

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:
Flogger skrev:Jag tycker det låter vettigt, gillar ju IA för det ger mer variation bland listor liksom, inte för att det gör dem brutna :)
jo, det låter verkligen att det är därför
Flogger skrev:Oj, vad kostar den Land Raidern? Vilken bok? Namn? :)
Spelar inte marines så inget intresse av det där. Ville mest veta vad jag missat, den låter ju sjuk. Om det dock är experimental rules är det ju skitsamma :)

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Katarsis skrev:Vill man inte gå till extremer kan man ta Mortis Dreadnoughten som exempel. Samma poängkostnad som i Codex: Space Marines med två Autocannons men då får man Skyfire och Intercept gratis.
Inte för att vara den som gnäller (även om det mestadels är det jag gör...), men det är precis sådan här felaktig information som får folk att bli livrädda för FW-grejer och får allt därifrån att framstå som ost. En Contemptor Mortis med autocannons är 40 poäng dyrare än en "Rifleman Dreadnought". Därmed inte sagt att den inte är väldigt bra, för det är den.

Skriv svar