Jens!
Och andra gamla DMF:are.
Roligt!
Terräng:
Se till att alla deployment-zoner har möjlighet att LOS:a en landraider och ett par rhino-chassin.
Se till att det finns ett par hyggligt stora los-blockers centralt, mellan allt detta sätter ni skogar/ruiner.
Tips på bra "hus-regel" (regel från ITC) räkna alla fönster och håligheter på ruiners botten-plan som igenspikade. Inget kika genom nyckelhålet.
Spelet:
Skytte är nice och kommer alltid vara nice. Att skada den andre utan att denne kan svinga tillbaka är ju alltid en fördel.
MEN, snabb CC som kan komma fram och toucha flertalet FI-enheter stänger av deras skytte. Om de inte har fly mm.
Vidare så finns det en hel del trix där du låser fast saker så de inte kan fall-backa.
Lättaste är: 20 genestealers chargar 5 scouts brevid 5 andra scouts. I chargemove ringar du in båda enheter, men eftersom bara ena är deklarerad target så kan stealers bara slå dem. Sedan pilar/consoliderar de så att de andra 5 inte kan fallbacka. I FIs runda mördar du de 5 sista och har fritt spel frammåt.
Finns tusen varianter.
Bra utnyttjad CC är nog det kraftfullaste verktyget i spelet. Men vad som är bra skilljer sig rätt mkt från förr.
10 termies med TH/SS är INTE bra CC...
Bra CC är mobil och helst fearless/imun mot moral.
Andra keypoints som är viktiga i 8th:
- Screens. Screena bort charges och deepande enheter.
- countercharge, inte tvunget för att döda. Men som roadblocks. Rhinos, Devilfishes mm. är 'bra' counter-charge-enheter.
Övrigt.
8th är snabbare i spelet, men deployment tar tusen år...
Mina 2 cent
PS.
Sedan finns det väl tusen kapitel till på characters osv.