Nybörjare

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
antz

Re: Nybörjare

Inlägg av antz »

hittade dock gamla SM tactical squad när jag rotade igenom en låda. så det får nog bli SM ändå, vad är det för nackdel med att köra med red scorpions btw? XD

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Eftersom forge worlds regler i många kretsar anses inofficiella, lite mindre speltestade, lite konstiga eller rent av fuskiga. Att måla och modellera dem som red scorpions men använda reglerna i codex: SM kommer ingen ha problem med.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Tillägg: Men eftersom du mest verkar vara intresserad av att spela med de närmaste vännerna och inte så mycket på turneringar är det väl sak samma. Så länge du och dina kompisar är överens om vilka sorters slag som är kul att spela är allt ok. Kanske inte så kul att vara den i det lilla gänget som alltid vinner (eller förlorar) för att ens gubbar är obalanserat bra (eller dåliga). Alternativt vara den som alltid kommer med omålade, trasiga modeller när alla andra har lagt ner massa möda på sina. Prata med dina kompisar om vad ni gemensamt tycker är kul. Välj vad du vill bygga/spela utifrån det.

antz

Inlägg av antz »

tack för all hjälp jag har fått här :) det e ett väldigt trevligt forum, alla e hjälpsamma ^^ det får faktiskt bli SM även om det är ganska mainstream men det verkar vara det roligaste att spela med vännerna blir mer intressantare och passar mer in :) tack återigen för all hjälp :)

Arioch

Inlägg av Arioch »

Å andra sidan kan man ju köpa red scorpions för moddelerna är coola, och köra dem som BA eller SM...
MAn behöver inte använda FW regler!

Välkommen ner i beroende av plast:)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Eftersom du redan valt vad du skall spela så tänkte jag kommer med lite tips och varningar om modeller:

Saker som du alltid har nytta av:
- Tacticals, devastators, Scouts(inte mer än 10).
- Bikes och attackbikes(magnetisera vapen)
- Rhino/Razorbacks
- Predator(laserspons/autocannon)
- Grav-centurions(om du vill vara elak)
- Droppods

Saker som du nog skall undvika om du inte älskar modellen:
- Vindicator(har 3 hemma som inte sett ett spelbord på 5-6år)
- Terminators, helt enkelt inte poängvärda
- Dreadnaughts(dubbelautocannon och ironclads(i pod) undantagna)
- Assault marines med jumppack

Notera att detta e mina personliga åsikter och inte dagens sanning. Nu spelar jag nästan bara på turneringar och anpassar mina rekomendationer efter vad som funkar där.
Men ett generellt tips är att inte löpa på dig en massa saker, då slutar det snabbt med att du har massa modeller som du inte använder. Börja med grundmodeller och bygg på efter hand.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Arioch

Inlägg av Arioch »

Va vindicators är ju as grymma med nya fordonstabellen dör ju aldrig:)
Termosar är rätt kass ja
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

antz

Inlägg av antz »

refabricated skrev:Eftersom du redan valt vad du skall spela så tänkte jag kommer med lite tips och varningar om modeller:

Saker som du alltid har nytta av:
- Tacticals, devastators, Scouts(inte mer än 10).
- Bikes och attackbikes(magnetisera vapen)
- Rhino/Razorbacks
- Predator(laserspons/autocannon)
- Grav-centurions(om du vill vara elak)
- Droppods

Saker som du nog skall undvika om du inte älskar modellen:
- Vindicator(har 3 hemma som inte sett ett spelbord på 5-6år)
- Terminators, helt enkelt inte poängvärda
- Dreadnaughts(dubbelautocannon och ironclads(i pod) undantagna)
- Assault marines med jumppack

Notera att detta e mina personliga åsikter och inte dagens sanning. Nu spelar jag nästan bara på turneringar och anpassar mina rekomendationer efter vad som funkar där.
Men ett generellt tips är att inte löpa på dig en massa saker, då slutar det snabbt med att du har massa modeller som du inte använder. Börja med grundmodeller och bygg på efter hand.
Tack så mycket ska komma ihåg det :) vet inte om jag kommer köra turneringar men vi får se vart det leder :) någon som vet några turneringar i Göteborg? XD

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

antz skrev:vet inte om jag kommer köra turneringar men vi får se vart det leder :) någon som vet några turneringar i Göteborg? XD
GothCon är varje påskhelg sveriges (fortfarande?) största 40k-turnering. I Borås spelas det turnering kring höstlovet. Föreningarna GAST och YLVA i Göteborg anordnar turneringar lite nu och då precis som föreningen i Varberg.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vi på gast håller för tillfället i gothcons 40k turnering och kör 2-3 andra turneringar per år. Det är bara att hålla ögona öppna under "Flabbergast" i turnerings fliken.

Skriv svar