wysivyg

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger

Re: wysivyg

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Nej, du är helt ute och cyklar flogger. Det viktiga är att man kan se på modellen vad det är och vilka vapen den har, hurvida det är en konverterad modell eller inte spelar ingen roll så länge det är tydligt vad det är.

Då är vi ju överens. Autocannon på chimeras är alltså ok som multi-laser och fleshborer hives som devourers, och en exarch som en vanlig gubbe?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Nej, du är helt ute och cyklar flogger. Det viktiga är att man kan se på modellen vad det är och vilka vapen den har, hurvida det är en konverterad modell eller inte spelar ingen roll så länge det är tydligt vad det är.

Då är vi ju överens. Autocannon på chimeras är alltså ok som multi-laser och fleshborer hives som devourers, och en exarch som en vanlig gubbe?
Nej, ingen av dom är ok eftersom dom inte är wysiwyg. Dom har ju uppenbart saker som du inte köpt på armelistan=inte OK.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:

Nej, ingen av dom är ok eftersom dom inte är wysiwyg. Dom har ju uppenbart saker som du inte köpt på armelistan=inte OK.
Chimeras kan inte ta autocannons, alltså finns ingen förvirring.
Flyrants kan inte ta fleshborer hives, alltså ingen förvirring.

Hur kan det vara ok att ha en dvärg som en marine men inte en fleshborer hive som en devourer?

Halvar

Inlägg av Halvar »

framförallt ska det inte synas klart och tydligt att det är en sak men användas som något annat. om jag inte ser att en konverterad melta gun är någonting specifikt alls så är det lättare att hålla reda på, och framförallt att ställa en oskyldig liten fråga mitt under spel, vad det är medans det kan hända jobbiga saker om den där flamern, som inte ens kan repa lacken på min ståtliga land raider, som jag tydligt ser att broder sillius visar sig vara en melta gun när den faktiskt skjuter i sin runda.
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev: Chimeras kan inte ta autocannons, alltså finns ingen förvirring.
inte ens i någon FW-bok? jag var faktiskt ganska säker på att de kunde ta sådana...

edit: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=10904 här finns en lista som iof kan vara gamla dexen, kunde inte komma på gothcon så jag har inte stor koll på IGs vara eller icke vara där, som har chimeror med autocannons.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tycker precis som Flogger tycker att det inte spelar någon roll egentligen, sålänge man blir upplyst om vad det är. I just det här fallet tycker jag absolut att Exarch gott och väl kan agera vanlig Warp Spider.

Mina motspelare får gärna göra såna minimala ändringar, för jag har inget problem med att hålla reda på precis allt. Jag har nog aldrig skärskådat varenda modell i motspelarens armé för att kolla wysiwyg på allt.

Men det är mer min inställning till vikten av "riktig" wysiwyg än vad som faktiskt är det.

Jag förstår också Floggers inställning till hela "counts as" grejen.

"Det här är en warp spider exarch men jag spelar den som en vanlig idag" är enligt mig ganska motsvarande "det här är en dvärg, men jag spelar den som en space wolf idag".

Men nej, rent Wysiwyg är inte en exarch en vanlig kille, och det tror jag inte är vad Flogger säger heller, utan mer att för honom spelar en sådan grej mindre roll.

Fenris

Re: Sv: wysivyg

Inlägg av Fenris »

Jonke skrev:
Fenris skrev:Köp gamla i metall istället om du hittar i 6-pack.
Angående WYSIWYG så bör han ju ha korrekt beväpning och inte urskilja sig ur gruppen.
På min warp spider Exarch(i metall) så kan man låta bli att limma fast powerblades, men man får kapa ena vapnet om man vill ha honom som en vanlig warp spider. (jag har som tur är 6 gubbar 5 + exarch, då jag köpte blister packs nån gång på tidigt 90-tal :P)
Tråkigt att reglerna säger twin-linked istället för 2x nu på BS5 exarcher, det är ju samma problem med Dire Avengers. :( men det kommer säkert ändras till nästa codex :)
Warp spiders kom 4+1 även när de var metallfigurer i boxen. Och jag vet inte vad du har för exarch men mig veterligen finns det bara en sculpt: kropp i ett stycke med armar med powerblades i vädret och lösa tl spinners och lös ryggsköld.

@op: borde väl gå att köpa en extra på eBay för överkomlig summa pengar.
Jag hade köpt 1st Warp spider i ett blister pack, och köpte sedan en massa begagnade gubbar, de flesta omålade, bland dem fanns det 4+1 Warp spiders, Exarchen har mycket riktigt 2 armar med powerblades men även 2 armar med deathspinners samt en ryggsköld, ryggskölden tillsammans med kroppen bildar 2 cylindriska hål ett för armarna med powerblades och ett för armarna med deathspinners. Om man kapar bort vapnet på en av armarna med deathspinner och låter bli att använda armarna med powerblades, så har ju modellen endast 1 deathspinner, som han visserligen håller i en hand då den andra är avkapad, men borde gå att fixa en hand med tex greenstuff eller från någon annan modell eller från andra modellers bits. Har man gjort det här tycker jag modellen är godkänd i turneringar.

I vänskapsmatch spelar det dock ingen roll, jag brukar låta folk proxa ganska friskt, 2 flygarbaser som dreadknights tex, men om man ska ha gubbarna målade, så ska dem iaf ha rätt vapen.
Hellre omålat med rätt vapen än målat med fel vapen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:Jag tycker precis som Flogger tycker att det inte spelar någon roll egentligen, sålänge man blir upplyst om vad det är. I just det här fallet tycker jag absolut att Exarch gott och väl kan agera vanlig Warp Spider.

Mina motspelare får gärna göra såna minimala ändringar, för jag har inget problem med att hålla reda på precis allt. Jag har nog aldrig skärskådat varenda modell i motspelarens armé för att kolla wysiwyg på allt.

Men det är mer min inställning till vikten av "riktig" wysiwyg än vad som faktiskt är det.

Jag förstår också Floggers inställning till hela "counts as" grejen.

"Det här är en warp spider exarch men jag spelar den som en vanlig idag" är enligt mig ganska motsvarande "det här är en dvärg, men jag spelar den som en space wolf idag".

Men nej, rent Wysiwyg är inte en exarch en vanlig kille, och det tror jag inte är vad Flogger säger heller, utan mer att för honom spelar en sådan grej mindre roll.
Låter rimligt. Jag håller med Ancalagon som håller med mig.

#likeforlike

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

I fallet med mina dvärgar som ni tar upp så är jag av meningen att konverteringar är ok så länge man försöker eftersträva att motståndaren inte ska behöva fråga vad saker är. Och alla vapen ska tydligt ses och finnas representerade.

I fallet med autokanon på chimera är det helt fel eftesom det är ett riktigt vapen som har funnits på chimeror. Känns fel med vapen som inte är med finns på modellen. Som uppgjort för fel under matchen.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Bara man berättar tydligt att det faktiskt är en vanlig spindel så skulle inte jag ha några problem med det. På en turnering är det dock annolunda..

Skriv svar