Lite tips angående min Tyranid armé

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
zigvard85

Re: Lite tips angående min Tyranid armé

Inlägg av zigvard85 »

Okej var väll lite som jag trode då, gör sällan nytta och kostar mycket :)
men han kanske är bra när man möter en melee armé som en annan nids eller chaos demons kanske? han gör ju kanske inte så mycket nytta mot mass range, men jag antar att man måste prova han nån gång iaf.. han har en hel del intressanta saker

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Jag tror en Tyrant med massa bös, som ändå är billigare än SL gör grymt mycke mer nytta. Närstridsarmeer ska förhoppningsvis nids klara av utan SL ;)

Men det är grymt kul att stå å hoppas han ska ta sig fram, för att sen gråta sig till sömns :D
Senast redigerad av 1 Asplund, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Min sista kommentar rör nog främst min egen gimpade lista. Jag tror helt klart SL går att spela effektivt, men som sagt, om man bygger listan runt honom. Det blir för långsam äggkorg för min smak.

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Tack för tipsen jag kommer att skaffa en Swarmlord som jag ska prova för skoj skull så får jag se hur den kommer att vara, känner att jag måste prova den :)

Har nu en annan fundering, vad är det som gör en Hive Guard så bra mot tanks? jag har inte riktigt förstått vad den gör som är så bra.. Nu är jag inte så kunnig på tanks men om dem har 12 12 12 tex så blir det st på sitt vapen + 1 d6 stämmer? En Hive Guard har st8 så då behöver den få 4+ för att nått ska hända om jag har rätt.
Men sen har jag hört att inte Heavy venom cannon är speciellt bra mot tanks, hur kan det komma sig när dem har st9?

Hive Guards är ju billiga units och assaultar 2 ggr så det är såklart väldigt bra, men om jag möter mycket tanks så hade jag kunnat tänka mig att ha Heavy venom cannon på min Hive Tyrant men det skulle tydligen inte vara alls så bra som en Hive Guard, så om någon vill förklara vad jag har missat :)

Även vad gäller Tyrannofex, folk säger att Hive Guards är mycket bättre på att döda tanks än honom.. självklart förstår jag att då man får 5 Hive Guards + 15p över mot en Tyrannofex så är valet ganska lätt att Hive Guards är ett bättra val, men jag har läst på olika trådar att en Hive Gaurd ska vara bättre än en Tyrannofex på att få ner tanks (om man nu inte räknar med att Guardsen lättare dör då Tyrannofexen är överlägsen i det)
Så hur kan det då komma sig när Tyrannofexen har dubbel range, 2str mer på vapen, samma ap, o båda två har 2 assaults.. eller så har folk bara yrat vad vet jag :)

landjorden

Inlägg av landjorden »

Hejsan, ska se om vi kan få lite klarhet i det hela. En hiveguard har som du säger 8 i sty och assault 2, men en stor fördel den har är att den inte behöver line of sight mot fordonet den skjuter på och kan på så sätt hålla sig undan för den elaka bilen som inte vill annat än skjuta tillbaks mot dom och den ignorerar coversaves vilket gör den mycket bra mot snabba fordon (som får ett automatiskt coversave om de går över 12").

Varför heavy venom cannon anses dålig på att döda fordon är dels för den inbyggda nackdelen att man får -1 på tabellen när man kollar vad som händer ett fordon man lyckats penetrera ( normalt dör ett fordon endast på 5 eller 6 efter pen, med en heavy venom cannon bara en 6:a) och det faktum att det är ett blastvapen och tenderar att scattra av fordonet man skjuter på. Den är dock inte useless på något sätt, för tyraniderna är helt enkelt mycket bättre på att döda fordon i närstrid så om du kan få bilen att stå still en runda (stunned eller immobilised) så kommer du träffa automatiskt i närstrid om du kommer fram.

Ser man till ren killingpower är tyrannofexen oslagbar men problemet är att du betalar 265p för 2 skott med bs 3, en träff/runda i snitt. Tror helt enkelt folk anser honom för osäker för sina poäng.

Nu ska jag dock erkänna att jag inte spelar Tyranids och jag har aldrig gjort det heller :P så mina antaganden kan va helt fel :). Jag spelar Eldar och ser hive guards som det självklart största hotet i en Tyranidarmé

Halvar

Inlägg av Halvar »

de ignorerar inte coversaves, bara benefits of cover. så det där med fordon som åker fort är inte sant då dessa fordon fortfarande får ett coversave, likaså fordon som smokat.
som du nämnde själv är två skott väldigt bra, speciellt med tanke på att det är en av typ tre val i listan som har BS4 (codex i källarn, kan inte kolla) varav ett av de tre valen inte har något skjutvapen (venomthrope). i princip finns det bara två BS värden om man ignorerar orker ett litet tag, och skillnaden mellan dessa känns. 265 poäng för två BS3 skott är banne mig inte kul. jag har förvisso bara använt en tyrannofex en enda match men på den matchen missade han/hon/den/det 6 av 6 skott. hive guards största problem ligger i sin range, men den är bättre än zoanthropes range.
zoanthropes ser på pappret jättebra ut men när det väl kommer till kritan är de inte så heta. jag spelar alltid med en enhet eftersom jag gillat dem sen första gången jag såg dem i 2nd edition. (hade tillochmed 4 stycken i 4th trots att man bara kunde ta tre då och trots min ansträngda ekonomi) 18" range är en enorm nackdel, psychic test och psychic defense är ytterligare en. om man väl lyckas med allt det kan man ge sig fan på att man missar ändå.
heavy venom cannons är dyra och ger som sagt -1 i damage rolls, och damage rolls är vad som gör vissa fordon odödliga. men den funkar helt ok mot vindicators och annat som folk inte tar så ofta, samt mot hydror och sådant.
närstrid är bra mot fire platforms men riktigt kasst mot transporter. om du sabbar en transport i närstrid kan du med säkerhet veta att kreaturet som gjorde det åt dig är död i nästa runda. det är därför hive guards är så viktiga. att ta ut en dreadnought du inte kan skada med critters är också ganska skönt.

hive guards är inte sådär skitheta i andra arméer men eftersom nidsen inte tillräckligt bra alternativ så blir dem väldigt nödvändiga eftersom fordon är såpass bra och otroligt billiga (i poäng).
Ja' än't bittä'!

landjorden

Inlägg av landjorden »

Halvar skrev:de ignorerar inte coversaves, bara benefits of cover. så det där med fordon som åker fort är inte sant då dessa fordon fortfarande får ett coversave, likaså fordon som smokat.
Sedär :) hade varit bra att veta nu i helgen då mina wave serpents dog som flugor mot hive guards :D

Halvar

Inlägg av Halvar »

landjorden skrev:
Halvar skrev:de ignorerar inte coversaves, bara benefits of cover. så det där med fordon som åker fort är inte sant då dessa fordon fortfarande får ett coversave, likaså fordon som smokat.
Sedär :) hade varit bra att veta nu i helgen då mina wave serpents dog som flugor mot hive guards :D
det kan man tycka. men med tanke på 6+ 24" range vs upp till 24" move så borde de nog ha undvikit flugsmällan ändå kanske?
Ja' än't bittä'!

landjorden

Inlägg av landjorden »

Självklart :P men det är inte alltid man spelar på top ;)

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Okej då förstår jag att en Heavy venom cannon kanske inte är så bra, det med att Hive Guards inte behöver line of sight är ju riktigt bra.. Tyrannofexen är väll en vild chansning om man tar in den och antingen kan det gå riktigt bra eller så gör den inget alls.. lär väll bli att jag köper ca 4 Hive Guards senare och inte tar med min Tyrannofex, har inte spelat med han än då jag inte mött några tanks men hade tänkt ha med honom snart men som sagt han lär väll bli utbytt då

Skriv svar