Komp = Sverige i ett nötskal !

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Gonka Koff

Re: Komp = Sverige i ett nötskal !

Inlägg av Gonka Koff »

Jag undrar varifrån en kompmotståndare får sin drivkraft.

Det är ju inte så att kompsystemet stoppar någon från att spela med den lista han vill.

Det som kompen däremot gör, är att en spelare kan komma till en turnering med en armé som kanske inte är så bra, (...men det kanske är den enda armé han har, eller så är det den snyggaste armén han har eller kanske är det helt enkelt den roligaste) , och då slippa möta listor som är så hårda att det inte ens är någon poäng att spela matchen.

Är det detta som är målet för kompmotståndarna: att få bort alla icke-optade arméer från turneringarna? att skrämma bort de 'casual' spelarna som inte har koll på vad som är hårdast just nu?

Det finns en väldigt stor okompad turnering - ETC (det europeiska lagmästerskapet). Här är en länk med alla armélistor som var med: http://www.foreningenylva.org/forums/in ... opic=20608 . Det tar inte lång tid innan man upptäcker att listorna är väldigt lika varandra. Jag tycker det är ett ganska talande bevis för hur det går när man kör kompfritt.

Komp är inte alls ett fenomen som bara finns i Sverige. Om jag begripit saken rätt så är det ganska ovanligt med helt okompade turneringar även i USA - det är därför som de har en speciell turnering för okompat -"Ard Boys". Visst kanske svensk komp är strängare än många andras men de dras å andra sidan ofta med stela restriktionsmallar istället för vårt poängsystem.

Jag ser helst en blandning av kompade och okompade turneringar, för jag gillar personligen bägge sorterna.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Andegon

Inlägg av Andegon »

Kul att se att folk gillar både okompat och kompat , och att det finns lite mer än de vanliga svaren man får varför folk kör komp. Inte för att låta tjatig men fortfarande , om du ställer in dig för en turnering , är det då inte upp till dig att förbereda dig helt och hållet ? , tänkte på detta " (...men det kanske är den enda armé han har, eller så är det den snyggaste armén han har eller kanske är det helt enkelt den roligaste) "

Inget angrepp , dock försöker jag bara poängtera att komp gör det mer casual och tar bort en del av spelar glöden men ! , den lägger ju självklart till att det kanske blir roligare att spela. Dock fortfarande känns det väldigt casual om det är så det ska få lov att vara om man ska hålla turnering med komp.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

För att vara uppriktig kanske du borde spela på en turnering eller två innan du yttrar dig om eventuell "kämpa-glöd"? Problemet brukar vara det motsatta, att folk (jag själv inräknad) i stridens hetta tar det på alldeles för stort allvar trots att det bara handlar om att leka med tennsoldater.

Komp tar inte bort någon tävlingsaspekt, om något så lägger den till ytterligare ett moment, eftersom det gäller att inte bara få fram en lista som är bra, utan dessutom en som får så bra komp som möjligt.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Som Gonka Koff säger så kan man komma med Sveriges hårdaste armé till en kompad turnering, lika mycket som man kan komma med Sveriges mjukaste.
Teoretiskt sett skall bägge ha ungefär likartade chanser att placeringsmässigt lyckas på turneringen.
Tanken är att komp jämnar ut de ojämnheter som GW inte lyckats med själva.
På en okompad turnering kan man komma med en av de tio hårdaste listorna.
Kul spel...

egge

Inlägg av egge »

Så som jag ser som positivt med kompen är:

1. En spelare kan göra en cool armé som denne ser som rolig att spela med/mot och ändå ha en chans att vinna. Vill man vinna en okompad turnering tar man de bästa enheterna i codexet.

2. Det är inte lika mycket tanke bakom listbyggandet på okompade turneringar (undantaget NROKs). Det är bara att ta de bästa som man hittar på tre röda på nätet. Jag tycker det blir en extra dimension i spelet att faktiskt fundera på vilka av de bästa enheter man skall välja och hur man skall balansera ut sin lista med lite sämre och ändå få allt passa in på sin egna spelstil.

3. Jag spelar Nids. Jag gillar att vinna. Jag vill max ha tre monster i min armé (1750). Det gör att jag inte kan vinna på en okompad turnering, inte för att jag är en sämre spelare, utan för andras listor är bara hårdare. Jag måste alltså offra antingen min vinnar-chans eller min preferens på vad min armé skall ha i grund. På en kompad turnering anser jag att jag får behålla båda.

4. Jag anser att själva spelets poängsystem har som uppgift att balansera ut spelet så nära till 100% jämt som det går. Likaså så anser jag att poängsystemet skall göra så att alla val blir lika giltiga i tävlingssyfte. När det inte är så tycker jag att en knuff med komp gör spelet roligare, blir mer tävlingsinriktat (då fokus flyttas till balanserade och därmed får variation i motståndet) och mer spännande.

5. Jag tycker inte det är kul att möta eller bli mött med en lista där jag/motståndaren inte har en chans. För jag anser att det inte är någon skicklighet i att göra en lista som är hård. Om jag har tagit en lista som är typexemplet på en av de hårdare listorna och möter en kille som kommer med en all-round armé där jag mosar honom, så kommer jag aldrig se det som att jag var duktigare än honom. Jag hade bara en bättre armé. Likväl om jag möter en annan lista jag omöjligen kan ha chans mot när jag spelar all-round nids så ser jag inte det som att han var duktigare än mig. Jag vill gärna ha in spelarnas skicklighet i spelet. När jag har spelat klart en match och förlorat så vill jag känna att jag mötte någon som var bättre - inte någon som bara hade en självklart hårdare lista.

Blev nog lite upprepningar men jag tror jag fick med det allt. Jag tycker det blir roligare, mer spännande och klart mer utmanande att spela i en kompad turnering än en okompad.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

egge är vis!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Andegon

Inlägg av Andegon »

www.40kradio.com
Lyssna på nyaste avsnittet , i slutet så tar de up mitt mail , vid cirka 1:10min

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

40kradio var nog det allra sämsta jag någonsin hört...
Och inte hörde jag "ämnet" heller.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Vad är 40kradio?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Delirium skrev:Vad är 40kradio?
En vild gissning är radio som handlar om 40k....

Man skulle ju också våga sig på en chansning att svaret på din fråga finns här: http://www.40kradio.com

ja se skånska göteborgare .... ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar