Komp = Sverige i ett nötskal !

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Andegon

Komp = Sverige i ett nötskal !

Inlägg av Andegon »

Hejsan , ganska ny här men tänkte röra om i grytan !

Jag har ALDRIG spelat i en turnering , men jag har ändå ett argument emot komp !
Vad jag har läst och förståt så är det som följande att en cheesesig lista får minus medanns en casual får plus. Detta kan i sitt fall anses vara bra , det balanserar ju up varandra och gör så att spelet blir jämt imellan två parter.
DOCK
Om du gämför detta med Sport ( läskig ord tydligen ) så har vi varje år klubbar från olika typer av sporter som köper spelare , i sjuka summor för att få deras lag bättre och ge en push. Detta för att i slutändan kunna vinna ett SM , VM eller liknande. ( ni förstår säkert )

För mig så låter ordet Turnering som Sport, Vi tävlar vem som har en smart lista och visar duktigt up hur vi spelar med den. Detta i sitt fall måste ju bytade att en Cheesig lista inte alltid är bra i händerna på en dålig spelare, utan taktik så står man säkert på bar mark.
Om jag åker till en turnering för att "spela" och ha "roligt" så känns det ändå som om man vill försöka att vinna. Och har jag då en sak som KOMP , som påverkar min lista , alltså min chans till att vinna så känns det lite konstigt.

Även om nu jag skulle rocka loss med listan och veta exakt hur jag ska spela och allt är inarbetat känns det ändå som allt kan hända , det är väl ett tärnings spel ?
Varför ska jag då få minus på att jag skrivit en bra lista ?

Kan förstå om folk kommer klaga på detta , men jag vill bara ha en bättre nominering till att komp är bra än att folk säger : " Gw kan inte balansera " eller liknande.
Om det nu funkar bra i sport att ha "cheesiga" lag , varför inte i 40k ( ja självklart pratar jag om turneringar ) ?

Om man nu vill spela casual , great det är skitkul , men gör det med en kompis och inte på en turnering ?!

Hoppas ni förstår och att det kanske kommer lite vettiga förslag !

Även skickat ut ett mail till 40kradio.com och ber dem att ta up detta på derass radio show , som går inatt kl 03:00

Peace out !

Mvh Andegon

( obs ursäkta för någon felstavning här och där )

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Komp = Sverige i ett nötskal !

Inlägg av speedfreek »

Det är inte särskilt spännande om en rik ryss/thailändare gör ett svenskt Chelsea och damallsvenskan är väl sådär spännande...

Komp råder i viss mån bot på det.

Andegon

Inlägg av Andegon »

Är det inte så det går till ? ( ialla fall i x antal länder , att rika personer äger stora lag ? )

Men hur som helst , såklart är Komp en bra sak men samtidigt dålgt , det reducerar dig som spelare att göra en värre lista, även om du har en bra lista , är det inte då min uppgift som en del av tävlingen att försöka spöa den ?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Problemet ligger ju i att alla codexar inte kan göra lika starka listor och att dom ostiga listorna oftast är väldigt likartade och enformiga.

Kompen är till för att folk ska kunna spela roliga/annorlund/varierade listor och fortfarande ha en chans att vinna vilket du verkar tycka vara viktigt. Dessutom är det ju så att ju sämre lista man spelar desto bättre spelare måste man vara för att vinna vilket du också efterfrågade.

Men jag tycker om att spela utan komp emellanåt också så det är ju tur att det finns både och i sverige ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
simonh

Inlägg av simonh »

i grund och botten är det ju en fråga om ifall du vill ha ett lag med 3-4 zlatan, några ronaldinho osv
eller om du har mer nöje av att utmana dig själv genom att träna ett division 3-lag

var och en har ju sin preferens.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Att skapa en effektiv lista kan förvisso vara en viktig del av spelet, men när vilken idiot som helst kan kopiera en optimerad lista från Internet så blir den delen ganska ointressant.

Med komp premieras spelskicklighet istället för listbyggande, och man får betydligt bättre variation bland listorna som dyker upp på turneringar. Omväxling förnöjer, som bekant.

Andegon

Inlägg av Andegon »

Kul att se att ni har lite olika åsikter , skulle iof satt till ett frågetecken i topicen , så det hade sett ut så här "Re: Komp = Sverige i ett nötskal !?"
Men en viktig del av det jag vill ta up är att spelar man inte för att vinna ? , utmanar man inte sig själv redan genom att gå med i spelet. Att spela en "svår" lista eller säg en "fluff" lista , är inte det lite mer som att tolka det som följande: " Jag har inte plannerat på att vinna , mer att spela för att det är kul och hoppas på en vettig placering .. "

Det jag vill komma fram till som sagt är att komp i sig själv misslyckas i en turnering där du spelar för att vinna , ingenting annat !?
Eller har jag tagit cykeln ut på vägen !?

De tog ju som sagt up detta ämne på 40kradio, och det möttes väl på ett specielt sätt.
Men däremot kanske vi spelar som sagt mer casual i sverige på 40k turneringar , än kanske andra länder. Tråkigt dock att ett SM använder sig av komp i min menning, då jag nog själv aldrig skulle slössa bort tid på att spela ett "sm" oseriöst.
Grejen är den att man lägger ner stor tid pengar och tid på att måla och bygga sin arme, och om ett SM står vid dörren som man vill spela i och försöka få en BRA placering i , känns det lite halv jobbigt när en grej som komp ska existera. För annars varför kalla en turnering för SM om man inte får gå fullt ut.

Hoppas ingen blir uprörd som sagt över det jag skriver , eller tycker jag är en komplett galning :P , men som sagt trevligt att se vad ni tycker !

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Man kan väl tävla seriöst fast det är kompat? Spelet i sig förändra ju inte, det är bara förutsättningarna som förändras en del. Det är lite som att man inte får ta upp bollen med händerna i fotboll, en restriktion för att få till ett roligare spel.

Att ha restriktioner motsätter inte seriöst turneringsspel på nått sätt. Det tillför snarare mer då man faktiskt måste bygga en egen lista och inte kan göra som i magic och netdecka ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Andegon skrev:Grejen är den att man lägger ner stor tid pengar och tid på att måla och bygga sin arme, och om ett SM står vid dörren som man vill spela i och försöka få en BRA placering i , känns det lite halv jobbigt när en grej som komp ska existera. För annars varför kalla en turnering för SM om man inte får gå fullt ut.
Precis, man har lagt ner massor med tid och pengar på att köpa och måla sin armé, och sen så har man inte en chans att vinna eftersom man har satsat på lite roliga och ovanliga enheter istället för 2x 10 mongonobz. Hur kul är det?

Det är ju för övrigt inte så att det inte går att vinna med en hård armé, det är bara att man måste vara lika skicklig att spela med den som de som har en snällare armé.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Formel 1 har komp och det klassas ändå som en seriös "sport".

Skriv svar