Modulärt bräde eller spelmatta?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Fierce
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jul 2014, 09:33

Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Fierce »

Det börjar bli dags att pimpa spelbordet hemma och valet står nu mellan ett modulärt bräde eller en spelmatta.

Jag har haft ögonen på Secret Weapon Miniatures bräden, främst Scrapyard (lyckas inte länka från telefonen) som består av 24 st 1x1' gjutna plattor i plast i 16 olika utföranden. Det ser ut att ha ett smart system för att koppla ihop plattorna för att på så sätt förhindra att de glider isär.

Alternativet är en snygg spelmatta till ca 1/3 av priset och med fördelen att man kan komma igång och spela direkt.

Har någon erfarenhet av Secret Weapons spelbräden? Jag hittar inte så mycket omdömen om dem, men de verkar schyssta. En annan fördel är att man kan köpa ett färre antal plattor från deras andra serier (stad, ruinstad och "rolling hills" för att öka kombinationerna ytterligare.

Priset är ungefär detsamma som GW:s Sector Imperialis, men GW:s bräde består av 6 st 2x2' plattor i endast två olika utföranden. Dessa saknar också kopplingssystem.

Det blir förstås ett rejält jobb att måla upp 24 st plattor men på lång sikt är det kanske värt det? Vad tycker ni som spelat på dem, är de bra?

Fördelar med matta är ju att de är slitstarka och underlättar tärningsrullandet, men möjligheten att kunna kombinera brädet med plattor så att ingen omgång blir den andra lik är onekligen lockande!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Elevatorlake »

Det handlar nog mycket om preferenser.

Vi har några bräden och en matta och vi har mest använt mattan sedan vi skaffade den (de som frontlinegaming säljer).

Fördelen med mattan är att det går blixtsnabbt att komma igång om du har något att ha mattan på, annars behöver du någon form av bordsskiva under och då försvinner en del av fördelen. De är slittåliga och eftersom de är relativt billiga går de att variera mer.

MEN

De är väldigt tvådimensionella vilket efter ett tag gör sig påminnt. I alla fall för mig är det skillnad att spela på ett helt platt bord eller ett bord med lite kullar och dalar. Känns bättre helt enkelt, svårt att definiera exakt. Det går att till viss del överkomma med att ha mycket terräng på bordet naturligtvis.

En av fördelarna med realm of battle-borden är att måtten passar gws byggnader så om ni ska använda sådana går de att bygga ihop så de passar som en smäck på bordet. Gw har en video om hur man målar bordet på deras youtube och jag tror de visar det där eller så är det i videon om hur man målar byggnaderna.

Jag har inte provat bordet från secret weapon.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Pipkin »

+1 på det Hiss-sjön skrev.

Jag har bägge realm of battle borden, och det är ju riktigt ögongodis. Framför allt Sector Imperialis, den kräver dock att man har en tärningsskål och att man har tålamod och lite ge och ta sinne (mycket ojämnheter i bordet gör att figurerna har svårt att stå)

Samtidigt så spelar jag en del spel på matta (X-Wing och BFG) och det är ju väldigt smidigt, även om man behöver komplettera med en skiva under.

Tyärr har jag inte heller någon erfaranhet av Secret Weapons bord.

Fierce
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jul 2014, 09:33

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Fierce »

Jo, även om en matta är riktigt snygg och smidig att flytta figurer på skulle jag till sist sakna de naturliga höjdskillnaderna som ett modulärt bräde erbjuder. Möjligheten att kunna använda plattor från SWM:s olika teman samtidigt känns klockren.

Sector Imperialis har ju stora plattor utan kopplingar att hålla ihop dem. Upplever ni att de glider isär om man råkar stöta till kanten, eller är de stora nog att ligga kvar?

Har ni lackat era plattor för att minska risken för färgskav?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Elevatorlake »

Fierce skrev:Jo, även om en matta är riktigt snygg och smidig att flytta figurer på skulle jag till sist sakna de naturliga höjdskillnaderna som ett modulärt bräde erbjuder. Möjligheten att kunna använda plattor från SWM:s olika teman samtidigt känns klockren.

Sector Imperialis har ju stora plattor utan kopplingar att hålla ihop dem. Upplever ni att de glider isär om man råkar stöta till kanten, eller är de stora nog att ligga kvar?

Har ni lackat era plattor för att minska risken för färgskav?
Har inte sector imperialisbordet något system för att låsa ihop plattorna? Vi har ett av de vanliga realm of battle-borden och jag är rätt säker på att det har ett system med plastclips man fäster underifrån om man vill låsa ihop bitarna. Jag har iofs också spelat på bord där man bara lägger ihop bitarna och det fungerar bra. Ofta har man ju en skiva eller något under som gör att de ligger kvar, framförallt om man har en duk eller liknande.

Något som är roligt med realm of battle-borden är ju att de är modulära så man kan köpa till bitar för lite variation, t.ex. den med en crashad thunderhawk. Vet dock inte om det funkar med sector imperialisbordet,
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Pipkin »

Sector imperialis kommer utan dom plastclipsen.
I vanliga fall brukar jag inte tycka att det är något problem utan. Ska det vara så att man häller i sig en pilsner till spelet så brukar det duga alldeles utmärkt med en remsa maskeringstejp över skarvarna för att det ska hålla sig på plats.

Mitt bord är sprayat med Army painters anti-shine spray, och det har fungerat alldeles utmärkt som skydd (50+ matcher spelade på bordet).

Vissa hävdar att man måste använda tjockare klar-lack för att det ska tåla tärningar och så, men jag har inte märkt något än i alla fall.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Serpent »

Jag har spelat på RoB-bord, modulära bräden, vanlig grön matta limmad på spånplatta samt F.A.T.-matta. Min erfarenhet är att RoB kanske är snyggt, men är omöjligt att ställa modeller på i t ex uppförsbackar. Det är för branta plastbackar och för lite grepp, så det kommer att bildas högar vid basen av backarna. Dessutom låter det rätt mycket när du slår tärningar på hårdplast... :cry:

Modulära bräden kan vara kul att spela på, men kräver mycket jobb i tillverkningen. Kan temas, blir snyggt. Riskerar att tippa på apokalyptiska sätt om någon lutar sig för hårt eller abrupt på en sida som inte har stöd. Behöver mycket jobb runt terräng för att det ska fungera ordentligt, skogsplattor, kullar, ruiner, osv.

Grön matta limmad på spånplatta är helt OK, om du ska spela på ett grönt underlag är det riktigt bra. Tärningarna låter inte så mycket, och om du tänker på det innan kan du lugnt få terrängen att passa in på det mesta. (Mortarion/Ooan har en lösning där du sätter all terräng på en fyrkantig foamboardskiva som moddas och målas som en betongplatta, så att alla byggnader står på en platta som i sin tur står i skogen/på slätten/i öknen.) Modellerna står som de ska, tärningarna låter inte särskilt mycket när de slås. Ofta lätt att undvika tärningar som hamnar på kant.

F.A.T.mats är grymt bra på många sätt. Tärningarna rullar fint, låter knappt alls och mattorna är snygga. Nackdelarna är att trycket på mattorna stundtals begränsar hur du kan sätta ut terrängen. En stadsmatta med ett gatusystem kan du inte smaska ned ett stort LOS-blockande hus på mitt i en gata, det ser bara konstigt ut. Några mattor har även försök till 3Deffekter som inte riktigt fungerar och det kan också kännas sådär. Men jag gillar verkligen mattorna och hur det känns att spela på dem. Att bygga terräng till dem och kunna tema lite terräng till t ex öken/badlands skulle göra mycket för känslan.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Ismeno »

Matta!
Alla dagar i veckan av anledningar som redan angivits; inga halkande modeller, inget tärningsslagoväsen, inget färgskav, etc.

Matta med terräng byggd specifikt för just den mattan är klart mest praktiskt och också väldigt snyggt imho.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Flogger »

Om du inte hade tänkt bygga världens snyggaste rejälaste megasuperduper-modulära bräde så är det matta som gäller.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Modulärt bräde eller spelmatta?

Inlägg av Joakim »

Kan ju bara prata i egen fördel.

F.A.T Mats som jag har på www.polarbeartrading.se
Jag och andra som spelat på dessa tycker det är väldigt skönt, då de är snygga, och tysta att spela på. Lätt att förvara. Kika och skriv frågor här eller PM!

Skriv svar