Hej, finns det något post här i forumet med länkar till allt möjligt praktiskt för oss 40k noobs (i mitt fall inte spelat på cirka 20 år), typ länkar till affärer med bra deals, var man kan köpa icke officiella figurer etc. att modda gw/fw figurer med, terräng bygga/köpa, bra länkar för att komma igång med att måla en arme, bra nyhetsbloggar, wiki liknande webbsidor med bra info (typ som https://1d4chan.org/wiki/Category:Warhammer_40,000 jag hittade igår). Finns det till exempel en lista på vad som existerar och går att spela? När jag kollade i easy komp dokumentet var det en del jag inte kände till, hittar fw på egna regler utanför gw’s kontrol(?). Vad får spelas med på turneringar?
tl:dr
Jag letar efter alla slags länkar till bra 40k info… allt möjligt, posta allt jag bör kolla upp som 40k noob.
Hjälp med att komma igång…
-
Elevatorlake
Re: Hjälp med att komma igång…
1d4chan är rolig och underhållande läsning och fungerade som en bra som intro för mig. Om du kollar deras tactics så har de beskrivningar av de olika faktionerna och deras enheter skrivet på ett, tycker jag, underhållande men kanske inte alltför faktamässigt sätt 
FW skriver helt egna regler för enheter men för att användas i 40k/30k. Att säga att de är helt utanför GWs kontroll är nog en överdrift eftersom GW äger FW men de skriver i alla fall fristående regler. 30k är en variant på 40k som kommer från fw (än så länge...) som bygger på grundreglerna från 40k men med specialregler för vapen etc. som kan skilja sig åt lite men som framförallt med några få undantag bara består av space marines.
Några av de mest frekvent citerade/länkade nyhetssidorna är nog bell of lost souls och natfka. Observera att jag medvetet undvek att använda ordet "bästa" eftersom det är upp till var och en att avgöra vad som är bra. Man ska också vara medveten om att de som så många andra på internet är finansierade av reklam och klick så de skriver ofta på ett sätt för att få så många klick som möjligt. Många avfärdar de som ryktesspridare, själv tycker jag de är underhållande så länge man inte tar de på för stort allvar.
Vill du titta på battle reports, vilket jag själv tycker har varit ett bra sätt att komma in i reglerna, tycker jag personligen att miniwargaming har bra batreps. De är på intet sett tävlingsinriktade så vill du se stenhårda listor banka skiten ur varandra blir du nog tyvärr besviken där. Däremot är det välproducerat och underhållande. De finns både på deras hemsida och på youtube.
Vill du komma igång snabbt kan en begagnad färdigmålad armé vara ett bra sätt och det finns en köp&säljdel på detta forum för detta.
Tillslut det som kanske är viktigast av allt; välkommen tillbaka till hobbyn!
FW skriver helt egna regler för enheter men för att användas i 40k/30k. Att säga att de är helt utanför GWs kontroll är nog en överdrift eftersom GW äger FW men de skriver i alla fall fristående regler. 30k är en variant på 40k som kommer från fw (än så länge...) som bygger på grundreglerna från 40k men med specialregler för vapen etc. som kan skilja sig åt lite men som framförallt med några få undantag bara består av space marines.
Några av de mest frekvent citerade/länkade nyhetssidorna är nog bell of lost souls och natfka. Observera att jag medvetet undvek att använda ordet "bästa" eftersom det är upp till var och en att avgöra vad som är bra. Man ska också vara medveten om att de som så många andra på internet är finansierade av reklam och klick så de skriver ofta på ett sätt för att få så många klick som möjligt. Många avfärdar de som ryktesspridare, själv tycker jag de är underhållande så länge man inte tar de på för stort allvar.
Vill du titta på battle reports, vilket jag själv tycker har varit ett bra sätt att komma in i reglerna, tycker jag personligen att miniwargaming har bra batreps. De är på intet sett tävlingsinriktade så vill du se stenhårda listor banka skiten ur varandra blir du nog tyvärr besviken där. Däremot är det välproducerat och underhållande. De finns både på deras hemsida och på youtube.
Vill du komma igång snabbt kan en begagnad färdigmålad armé vara ett bra sätt och det finns en köp&säljdel på detta forum för detta.
Tillslut det som kanske är viktigast av allt; välkommen tillbaka till hobbyn!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Tackar! Battle reports är något jag säkert har nytta av att läsa så det skall jag kolla upp. Ah, så fw ägs av gw... det borde jag ju listat ut själv. 
-
Elevatorlake
Nu när jag tänker efter körde miniwargaming en introduktionsserie till reglerna för någon/några månader sedan. Jag såg den inte själv men det kan vara värt att kolla in den så du kommer igång med reglerna.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets