Massa svar! Kul!
@Jonke: Nja, 4 stormravens känns inte riktigt som något jag vill spela med. Och som du säger blir det en hel del poäng. Men BA-formationerna är något att komma ihåg när man gör lista.
@Refabricated: Intressanta tankar. Jag håller med på vissa punkter, men inte allt. Folk är definitivt bättre på att spela och om en codex innehåller hål så kommer de inte fram efter några månader utan antagligen innan codexen ens har släppts. Men det är också så att GW skriver mindre tighta regler än i t.ex. 4th och 5th ed. Och allierade har öppnat upp för massa konstiga saker som GW aldrig ens har reflekterat över. Det som stör mig mest är dock att det har kommit enskilda modeller och enheter som är fruktansvärt hårda. Det har blivit lite inflation. Med varje ny codex vill GW bräcka den tidigare. Saker måste bli större och hårdare. Enheter som skjuter bra skjuter hårdare. Och det har lett till att enheter som ska vara tåliga måste tåla allt mer för att inte bli utskjutna av uppdaterade enheter. Och det gör att enheter som ska slå hårt måste slå ännu hårdare. Och så vidare... Allt detta medan gruntsen är kvar på ungefär samma nivå som de alltid har varit, men blir billigare. Att något som en wraithknight eller scatterbikes skulle existera var helt otänkbart för fem år sedan. Men det är så spelet ser ut nu, och det är de förutsättningarna som man får anpassa sig efter.
Och det kan hända att jag skickar över någon listidé när jag har tänkt lite. Tack!
@Flygmaskin: Harlequins känns helt OK att alliera in. De var ju en del av förra codexen. Och där finns flera enheter som har bra synergier med DE. Just Papa D:s lista är nog dock lite för gimmickig för min smak. Men den är onekligen kreativ och det finns element av den som är intressanta.
BA och DE i turneringar
Re: BA och DE i turneringar
Det går ju att bygga något liknande men utan typ web way portal, försöka hitta combosar som funkar och är lite intressantare än "jag skjuter 12 poison, hoppas jag slår bra 4+"
Sen funkar ju både harlequins och DE rätt bra okompat, mötte kins med mina GK/SM (jockes ETC lista + 150 pts) på fantasia och blev nästan wipad, men får väldigt svårt mot fel motstånd. Tyvärr ju nu får ju alla svårt mot Eldar...
Sen funkar ju både harlequins och DE rätt bra okompat, mötte kins med mina GK/SM (jockes ETC lista + 150 pts) på fantasia och blev nästan wipad, men får väldigt svårt mot fel motstånd. Tyvärr ju nu får ju alla svårt mot Eldar...
Re: BA och DE i turneringar
Dark eldar i turneringar
Kan dark eldar spelas i turneringar i dag? Kort svar ja.
Jag spelar en hel del turneringar, och jag spelar nästan alltid med dark eldar som primary detachment. Jag slog mig till en 8eplats på Gothcon, men nog pratat om mig nu pratr vi mer dark eldar. Här kommer det långa svaret.
I ett kompat klimat är det inga problem, dark eldar smyger mer eller mindre igenom alla kompmallar och drar en fördel av att kompa högt och ha ett stort antal skimmer fordon. SM är runt hörnet och använder easycomp, där har vi inga minus (om vi inte allierar in eldar), jag överväger själv att ta någonstans mellan 12-20 skimmers. 12st venoms som fast attacks är bara cirka 700pts (2x realspace raider deatchments då) Och det är bara ett exempel på vilka hemskheter man kan ta med :p
så i en kompat klimat klarar vi oss bra.
Men när kompen blir lägre (dvs hårdare listor) börjar vi få problem. Jag löste detta genom att börja alliera in eldar trupper. Ju hårdare lista, ju mer eldar trupper tar jag med. Men för att hålla på skimmer temat blir det aspect warrriors i skimmers. Formationen aspect shrine är den jag använder mig av mest, 3st enheter aspect warriors med bs5 är riktigt bra i raiders/venoms. En enhet firedragons gör samma jobb som blastertrouborne, men drakarna gör det mycket bättre för samma pts. Och eftersom pts i listbyggande är den enda faktorn utan slump moment vi kan kontrollera i spelet så blir det viktigare at optimera det ju hårdare motstånd som förväntas mötas. Så klarar sig dark eldar som en stand alone arm´e i ett hårt klimat? Nej inte speciellt bra, men om man lagar hålen med eldar blir det skapligt bra.
Kan dark eldar spelas i turneringar i dag? Kort svar ja.
Jag spelar en hel del turneringar, och jag spelar nästan alltid med dark eldar som primary detachment. Jag slog mig till en 8eplats på Gothcon, men nog pratat om mig nu pratr vi mer dark eldar. Här kommer det långa svaret.
I ett kompat klimat är det inga problem, dark eldar smyger mer eller mindre igenom alla kompmallar och drar en fördel av att kompa högt och ha ett stort antal skimmer fordon. SM är runt hörnet och använder easycomp, där har vi inga minus (om vi inte allierar in eldar), jag överväger själv att ta någonstans mellan 12-20 skimmers. 12st venoms som fast attacks är bara cirka 700pts (2x realspace raider deatchments då) Och det är bara ett exempel på vilka hemskheter man kan ta med :p
så i en kompat klimat klarar vi oss bra.
Men när kompen blir lägre (dvs hårdare listor) börjar vi få problem. Jag löste detta genom att börja alliera in eldar trupper. Ju hårdare lista, ju mer eldar trupper tar jag med. Men för att hålla på skimmer temat blir det aspect warrriors i skimmers. Formationen aspect shrine är den jag använder mig av mest, 3st enheter aspect warriors med bs5 är riktigt bra i raiders/venoms. En enhet firedragons gör samma jobb som blastertrouborne, men drakarna gör det mycket bättre för samma pts. Och eftersom pts i listbyggande är den enda faktorn utan slump moment vi kan kontrollera i spelet så blir det viktigare at optimera det ju hårdare motstånd som förväntas mötas. Så klarar sig dark eldar som en stand alone arm´e i ett hårt klimat? Nej inte speciellt bra, men om man lagar hålen med eldar blir det skapligt bra.