BadagadischTrulsante skrev:Då är ju 40k-änkor inte bara fyndigt utan även sant
Är ÖSM roligt?
Re: Är ÖSM roligt?
Ja, här har du såklart ett problem.Nurgle skrev:Fast min hobby ÄR ju cool, de som inte tycker det har bara inte förståttSen förstår jag att personer som inte är initierade inte orkar lyssna på mer än fem minuter om hobbyn. Men det är deras förlust
Vågskålen är en bra liknelse.
Mitt problem är väl att jag har mängder av aktiviteter och umgängen i olika hobbykretsar. Allt från 40k till träningslag & "vanliga" kompisar.
Frugan har inga hobbies, väldigt lite umgänge här uppe och hittar inte på så mycket. Så det är typ mig hon umgås med, eller de jag känner. Och de hobbies jag har är inte riktigt hennes kopp te. Så tänkte försöka få henne att odla egna intressen/umgängen för att inte vågskålen ska tippa enbart i min favör när det gäller egenaktiviteter. Inte helt enkelt men kanske locka hem lite vilsna mammor från förskolan o lämna dem i soffan med en flaska rödtjut?
Dels har jag egna aktivitet varje helg i nån form som jag gärna vill hålla på med men sen tror jag hon blir gladare av att ha något eget att göra..
Men det är bara att uppmuntra egna aktiviter för frugan, kanske inte bara för att du skall få åka iväg på 40k mer ,men precis som du säger om att det är bra att ha något eget. Att inte har egna intressen/hobbier måste vara galet farligt.
Sedan gäller det ju att själv tänka efter lite. Har man många olika saker så får man ju prioritera lite. Jag spelar mycket 40k så jag har dragit ner på lite andra saker som vanligt rollspel och dy så jag kan spela mer 40k. Korpfotbollen tog abrupt slut förra året med ett vikt knä så nu finns även den tiden ledigt. Men lättast är väl att försöka se sin vecka/månad som en helhet. Vad är rimligt osv..
Rimligt för mig är att kunna spela 40k en vardag i veckan regelbundet. Samt att åka på ca12-18 turneringar per år. dvs aningens mer än en i månaden
Turneringar jag har stående är:
Gothcon
Lincon
Gamersweekend
Summerfight (missade tyvärr i år då jag kände själv att det låg för nära ETC)
Tokspelen
TTT
Warcon
ETC
WettCon
SM
Till detta tillkommer:
4 endagars i vbg
Samt några endagars utomsockness och ev 1-2 helgturning till.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Det är rätt många turneringar och mycket spelande. Då förstår jag att det måste skäras andra arrangemang i aktivitetskalendern och prioriteras. Men det är klart, det kostar att ligga på toppHylander skrev:Ja, här har du såklart ett problem.
Men det är bara att uppmuntra egna aktiviter för frugan, kanske inte bara för att du skall få åka iväg på 40k mer ,men precis som du säger om att det är bra att ha något eget. Att inte har egna intressen/hobbier måste vara galet farligt.
Sedan gäller det ju att själv tänka efter lite. Har man många olika saker så får man ju prioritera lite. Jag spelar mycket 40k så jag har dragit ner på lite andra saker som vanligt rollspel och dy så jag kan spela mer 40k. Korpfotbollen tog abrupt slut förra året med ett vikt knä så nu finns även den tiden ledigt. Men lättast är väl att försöka se sin vecka/månad som en helhet. Vad är rimligt osv..
Rimligt för mig är att kunna spela 40k en vardag i veckan regelbundet. Samt att åka på ca12-18 turneringar per år. dvs aningens mer än en i månaden
Turneringar jag har stående är:
Gothcon
Lincon
Gamersweekend
Summerfight (missade tyvärr i år då jag kände själv att det låg för nära ETC)
Tokspelen
TTT
Warcon
ETC
WettCon
SM
Till detta tillkommer:
4 endagars i vbg
Samt några endagars utomsockness och ev 1-2 helgturning till.
Ja, jag tror hobbies är bra ur många aspekter. Man har något att se fram emot och vässa sina färdigheter och sitt kunnande på. Dessutom har mycket av mitt umgänge har kommit från alla olika aktiviteter jag sysselsatt mig med, så det hade varit rätt tomt annars. Min idé om att kidnappa sällskap blev tokratad, så får väl acceptera att jag just nu är ett viktigt umgänge.
Du har helt rätt i att man får tänka till lite. Nu fick jag denna turnering utöver allt annat, så får prioritera att vi umgås. Så den där burleskshowen på lördag med två blonda, norska tvillingar får stryka på foten
Själv spelar jag nog faktiskt fler matcher på turnering än "privat" som det ser ut nu. Det är också ett format jag börjar gilla. Har alltid varit lite tävlingsmänniska och tycker om momenten med förberedelser inför och att det finns en absolut deadline dit allt ska hinnas med - listan, modeller, målning, taktiktänk och diverse spelunderlättande tillbehör. Sen är själva grejen att få dyka in i en annan värld i 1-2 dagar tillsammans med andra likasinnade helt fantastisk.
Nu har jag förankrat att komma iväg på turneringen. Läste faktiskt delar av denna tråd högt för henne, vilket gav underhållningsvärde och även ett tillfälle att odramatiskt och i god tid prata om att åka på turnering.
Så - nu är det bokat och klart
Victory!
Vad var det för show du... mummel, mummel...
Vad var det för show du... mummel, mummel...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Värsta taktiken för att få åka på turneringar.. Själv brukar jag dra en:
jag: "jag e ju borta i helgen, så får hitta på ngt skoj nästa helg.."
tjejen: "Va? är du borta i helgen?"
jag: "Ja.. jag sa ju de för länge sen ju.. ska ju på turnering"
tjejen: "nej, det har du inte sagt"
jag: "Jorå.. aja, oavsett så e jag borta i helgen"
Funkar varje gång! (Oklart om hon blir bitter eller ej.. bomben lär väl släppas när hon fått nog)
jag: "jag e ju borta i helgen, så får hitta på ngt skoj nästa helg.."
tjejen: "Va? är du borta i helgen?"
jag: "Ja.. jag sa ju de för länge sen ju.. ska ju på turnering"
tjejen: "nej, det har du inte sagt"
jag: "Jorå.. aja, oavsett så e jag borta i helgen"
Funkar varje gång! (Oklart om hon blir bitter eller ej.. bomben lär väl släppas när hon fått nog)
Haha, vafan den där missade jagRöde skrev:Gonka Koff skrev:...och helt magiskt kan din hobby verka rättså cool.
Nä.
Hmm den där showen vet jag inte om jag kan länka till. Med tanke på inställningen till rusdrycker på vissa turneringar vill man ju inte riskera bli bannad i egenskap av syndare. Men sök på Nalen o burlesk - glöm inte incognito mode