Hur brukar ni köra med D-vapen?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2401
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Hur brukar ni köra med D-vapen?

Inlägg av Kaptenen »

Spelar ni dem precis som de är skrivna?
Ändrar ni till S10 AP1 eller något liknande?

Jag tycker inte alls att de passar in i 40k på typ 1750p, men de går ju att ha.

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Hur brukar ni köra med D-vapen?

Inlägg av Pipkin »

Enligt skrivelse.
Gärna monterade på en Warhound.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Hur brukar ni köra med D-vapen?

Inlägg av Jonke »

Körde med d-vapen första gången i helgen, en scorpion (2 twin-linked large blast). Tyckte faktiskt inte de var så farliga nu när de för det mesta inte ignorerar cover. Då med 7500p per sida och det var enda super heavy/gargantuan.

Problemet i vanlig 40k är att d-vapnen sitter på modeller som helt dominerar spelet. Lyckas motståndaren döda fetingen utan att offra allt så vinner hen, annars så dödar den hela fiendearmén.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hur brukar ni köra med D-vapen?

Inlägg av DHettNeck »

Dom spelas enligt regelboken. Överlag tycker jag att str10 plattorna med ignore cover är farligare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hur brukar ni köra med D-vapen?

Inlägg av Flogger »

Det är 6an på på d-tabellen och framför allt 6an på Stomp som kan vara spelförstörande saker, precis som allt annat "removed from play" som finns i spelet, ibland är det rätt trist (11 på warp storm anyone?).

Däremot är D-vapen fjantigare än S10 i de flesta fall, särskilt på skyttet om S10 har ignore cover som Tröger nämnde.

Tycker även Jonke har en poäng med att modellerna som bär d-vapen ofta är för tåliga, men inte ett jätteproblem ändå tycker jag då de oftast suger rätt mycket poäng (alla utom Imperial Knights då).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar