Råd och hjälp

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
xcalar35

Råd och hjälp

Inlägg av xcalar35 »

Hej!
Då jag inte visste riktigt vilken kategori jag skulle skriva detta så fick det bli här. Det är så att jag och en vän spelar lite små matcher warhammer fantasy, tycker det är går bra på små poäng men när man börjar klättra i poäng så tar matcherna lång tid. Så vi har tänkt att böja lite lätt med 40k då det verkar lite smidigare. Har spelat 40k för längesen och då med mina tyranider, har dock hört att dem ska vara rätt kassa i detta editon. Har funderat på att köpa en till armé då Necron's eller Dark Eldar. Vad skulle ni rekommendera isf?
Är det någon idé att jag satsar på mina tyranider eller är det bara bortkastade pengar? Kommer mestadels möta Tau och dem har jag hört är riktigt bra i detta editon.

Även passa på att höra om det är några fler som spelar 40k eller fantasy i örebro :)

Tack på förhand!
// Calle

Wurrkop

Re: Råd och hjälp

Inlägg av Wurrkop »

Tjenare!

Jag skulle rekommendera att du inte börjar en Necronarmé just nu eftersom dom bör få en ny codex inom två-tre månader, enheter du byggt upp innan dess kan lätt förändras i sin funktion så att du inte längre är så intresserad av använda dom.

För att nämna en egen erfarenhet:
Precis innan 7th droppade hade jag målat klart två Space Marine Devastatortrupper med Missile Launchers, dom tappade helt förmågan att förgöra ordentliga fordon med en träff i och med införandet av den nya Vehicle Damage-tabellen.

Det gjorde mig lite grinig över tid spilld på modeller som inte kommer användas och att behöva skaffa/bygga/måla nya devastators med laserkanoner.

Angående just Nids vs Tau så verkar det som en ganska så hård match up utifrån vad som hörts i flertalet podcasts jag lyssnar på.
Tau har ganska mycket lättillgänglig sky fire och interceptor samt massor av ignores cover, alla är dessa är väldigt starka mot Nids.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Det beror på vad du menar med "lång tid". För min del tar en 1500-poängare ca 3 timmar, beroende på hur mycket omkringsnack ni kör. 1850 tar marginellt längre och 2000 tar kanske 4 timmar.

Återkommer om arméer och sånt när jag inte skriver på telefonen...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Ja, åter till ordningen.

Arméer: spela det du tycker är underhållande och utmanande att spela och inspirerande att måla. Jag tänkte att jag skulle börja med en viss armé för två år sedan och köpte på mig en rejäl hög modeller. Har målat två sedan dess... :( Jag tror att Necronerna kommer att behålla alla sina plastlådor, men som sagts innan kanske det inte är snorbra att påbörja projektet riktigt än. Deras flygare lär nog inte förändras, däremot. Testa på 40K-systemet med nuvarande armé och se vad i det du tycker är intressant. (Vi har t.ex. en eskalerande kampanj på min förening just nu där vi provar lite olika trupptyper. Den här omgången spelar jag till exempel med SW-bikes, vilket inte hör till vanligheterna, men underhållande absolut...)

I Örebro )som jag kommer från ursprungligen) finns det en del spelare, både på universitetet och på Batalj i centrum. Jag har även min bästa vän boende där (kirurg på USÖ), som nog skulle vilja spela då och då.

Hoppas jag kunde vara till hjälp. :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tyranids är inte kassa, de är ungefär på samma nivå som de flesta arméer. Sure Tau, Eldar, Necrons och Demoner är bättre. Men resten av arméerna i spelet är ungefär på samma nivå som Tyranids :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

xcalar35

Inlägg av xcalar35 »

Vill börja med att tacka er för svaren :) era råd låter kloka. Ska nog spela lite med min brors space marines nu ett par matcher innan jag bestämmer mig för en till armé.
3-4 timmar för en större match inklusive lite snack låter helt ok. Batalj stänger vid 18 men på helgerna kan man dra dit och spela :) du får gärna be din kompis höra av sig om han vill spela någon gång :) vet du vem man kan prata med om man vill hälsa på dem vid universitetet som spelar ?

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

xcalar35 skrev:Vill börja med att tacka er för svaren :) era råd låter kloka. Ska nog spela lite med min brors space marines nu ett par matcher innan jag bestämmer mig för en till armé.
3-4 timmar för en större match inklusive lite snack låter helt ok. Batalj stänger vid 18 men på helgerna kan man dra dit och spela :) du får gärna be din kompis höra av sig om han vill spela någon gång :) vet du vem man kan prata med om man vill hälsa på dem vid universitetet som spelar ?
http://www.ouspelforening.se/?page_id=13

Ska snacka med kompisen också.

Poet

Inlägg av Poet »

Håller med tidigare talare.. med ett nytt codex på ingång bör du vänta med att köpa necrons. Är dock i dagsläget ett sjukt roligt, snabbt och flexibelt codex som pallar att möta de mesta. Så kan varmt rekommendera dem om nya codexet inte ändrar allt för mkt.. =)

Skriv svar