Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Fethaj
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 sep 2014, 18:25

Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Fethaj »

Hallå 40k-Sverige.
Det är ert fel att jag fattat intresse för 40k, finns brutalt många inspirerande och snygga målarbloggar på det här forumet.
Så från att kika runt på era snygga arméer, så öppnades internet upp för en.
Började med att jag bara kollade på bits från andra tillverkare, Men i slutändan så kom jag underfund med att andra tillverkare har egentligen det jag vill ha.

Så min fråga är, accepterar ni counts-as modeller i större utsträckning.
Varit sugen på en Iron Warriors armé länge, men inte riktigt fått tummen ur innan jag såg dessa:

http://www.anvilindustry.co.uk/Regiment ... rgy-Weapon

Om någon nu klickar på länken så kan jag ju passa på att fråga, Hade Firestorm Carbine vart okej på gubbarna? Eller bör jag istället ha assaultrifle för wysiwyg? (Isf den med trumman, tufft ska det vara)

Och till det tillkommer ju shoulderpads, backpacks och headswaps + baser m.m.
Så det blir ju ingen billigare historia än GW... utan detta är endast i estetiskt syfte.

Övrig fråga:

Har nån någon erfarenhet ifrån att handla från anvilindustry och även puppetswar?

CSM frågor:
Vad jag har förstått så är det meltas som är bäst som special vapen?
-bara så jag beställer rätt.

Eftersom Ironwarriors inte är målade efter någon viss chaosgud, hur fungerar det spelmässigt att använda marks?
Bör man ha någon Iconmarkering vid varje trupp - tänker bara rent praktiskt.

Ursäkta alla frågor, Tack på förhand.
Mvh. Jocke.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Flogger »

Ja, de där figgarna är asballa som Iron Warriors! Kör hårt! :)

Anvilindustries och puppets war är båda topnotch att ha att göra med, ofta rätt snabba leveranser också.

Melta är alltid nice så kör på det :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fethaj
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 sep 2014, 18:25

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Fethaj »

Fan vad härligt att höra!
Tack för feedbacken, var lite orolig med beställningar från företag jag aldrig hört talas om, men detta var ju lugnande att höra ju.
Grymt glädjande med endast bra nyheter, haha.
F.ö helt sjukt snabb feedback, tack än en gång för det!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Ismeno »

Go for it! Klart du ska använda alternativa modeller om du vill det. Så länge en motståndare efter lite förklaring kan se vad allt är så är det lugnt imho. Håller själv på med en Tau-armé av Ma.k modeller så jag är helt inne på din linje!
Väntar med spänning på bilder av ditt projekt såklart. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fethaj
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 sep 2014, 18:25

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Fethaj »

Låter ju kanon!
Börjat försöka få så mycket info som möjligt på csm.
Största problemet jag ser är att det verkar som att de flesta enheter jag tänkt är kassa i jämförelse.
T ex, så är plauge marines tydligen en no-brainer i jämförelse till vanliga csm.
-Och vet inte riktigt om mina tänkta snubbar hade kunnat vara en stand-in för det istället.
är ju inget äckligt nurgle-grejer på dem, men personligen så tycker jag ju iaf att de ser "tåliga nog" för hög toughness och FNP.

Har ni experter någon input?



Tack än en gång.
Mvh.
Jocke.

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Kimich »

Att köra dom som plague marines är nog inget problem utan det uppstår ifall du ska ha andra enheter som då blir väldigt lika men om du ska köra bara plague marines så är det inga problem.
Sedan är plasmor rätt bra också för csm (eller alla för den delen).

Gutmann
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jun 2012, 17:17

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Gutmann »

tips är ju att kolla in Kromlech, Spellcrow och maxmini för delar och headswaps, har det mesta och till grymma priser

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Excessus »

Om man inte vill göra sina Iron Warriors muterade (på grund av att Iron Warriors mestadels inte gillar det och ofta ersätter mutationer med bionics) så kan man ju göra marines med sköldar eller nåt liknande för att få dem "extra tåliga". CSM är väldigt roliga att bygga och måla, de har oändliga möjligheter! :D

Vad gäller specialvapen så är både melta och plasma bra att använda, beroende på vad du ska ha enheten till. Blanda inte i samma enhet utan ha två av en sort per enhet. Plasmor är särskilt bra för plague marines på grund av deras Feel no Pain som kan rädda dem från Gets Hot slag...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Fethaj
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 sep 2014, 18:25

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Fethaj »

Tack för alla svar!

@Kimich:
Låter ju kanon, inte helt valt hur jag ska spela dem, men ville åtminstonde höra om det var acceptabelt.
Särkilt då mina standard Iron Warriors blir modeller från helt andra tillverkare
än GW

@Gutmann:
Grymt! Kollat in dem allihopa.
Maxmini har jag tänkt handla hjälmarna hos! mer än de så blir det anvilindustry och puppetswar.
Blir inte de mest ekonomiska, men om delarna från de olika är kompatibla borde resultatet bli fruktansvärt bra.

@Excessus.
Ja så mekaniska som möjligt är tanken!
Sköld var ingen dålig idé, tror jag sett någon Riot-sköld på nån av alla sidor...
Får börja forska i det!
Ahh smart idé..
Får kanske bli en enhet med plasmor och en med flamers då. alltid trevligt med en barbeque.

Nu för ytterligare frågor....
Handlat på mig massa grejer..
än sålänge så har jag:
2 Rhinos
2 Vindicators
11 bikes
(Sen massa trupper och possesed som får vara på standby, eftersom de inte egentligen är de modellerna jag är ute efter för tillfället.)

Hur equipar man:
Rhinos?
Vindicators?
Bikes: Vilka specialvapen, vad för vapen på kaptenen? (hur stor enhet/enheter är bra att köra?)

Sen Vad vill champinjonerna för då antingen vanliga csm eller plague marines ha?
powerfist och nån pistol?
Funkar andra powerweapons?

Ursäkta, nu blev det mängder av frågor på en gång..
Men är man ny så är man.
Tack på förhand, haha. :)

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: Alternativa modeller + frågor från nybörjare

Inlägg av Talos »

jag har en liten chaos arme jag spelar med då och då. Så här är lite sår på dina frågor.

Hur equipar man:
Rhinos?
Dozerblades har alltid, att få re-rolla dengures terrain är jättebra, det gör att de inte fasnar så ofta och du kan köra lite vart du vill.

Dirge caster har mina i bland, att kunna ta bort overwatch är ganska häftigt

Combi melta/flamer, slänger jag på i bland, alltid kul med mer grjer

Vindicators, har jag aldrig använt så, de har jag inga bra svar på.

Bikes: Vilka specialvapen, vad för vapen på kaptenen? (hur stor enhet/enheter är bra att köra?)

Meltor eller plasmor som special vapen. Bikes är relentles så de får charga om de skjuter rapidfire plasma först. De kan även jinka, så de har en +4 coversave men får bara snapfire nästa runda, men 4+ cover mot laserkanoner är nice.
Min champion har antingen en powerfist eller ett powersword/power lance. Fisten har han bara om jag tänker ha en lord i uniten, så fiten inte måste challenga en marine med ett powersvärd och dö.

Hopas detta ger några svar, eller saker att tänka på.
Hoppas du får skoj med din chaos arme :D

Skriv svar