Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av xdanskx »

Jag har alltid varit en förespråkare för tävlingsspel, jag är nog bland de sämsta spelarna det här 40k nånsin sett, men jag tycker ändå att det skall tävlas i det.
De turneringarna jag ha hållt i har jag försökt göra så tävlingsinriktade som jag bara kan, raka, enkla missions, utan för mycket krusiduller, det skall vara den som är bäst på att spela 40k lite lätt bakfull en helg som skall vinna turneringen, det skall inte avgöras av nåt konstigt mission med en massa konstiga tärningsslag.

Jag har spelat 40k av och till sen Rogue Trader, och turneringsspelat sen 2nd, och jag ser inte den här "alla spelar bara hårda listor nu, annat var det förr". Om man tittar tillbaks på 2nd så var det lika lätt att göra en stenhård lista då. Det roligaste exemplet är nog när jag hade 2 figurer kvar av min arme (2 lictors) efter en IG:spelares pre-game barrage.

Så för mig är det varken armeerna eller spelet som fått mig att helt sluta spela 40k och arrangera turneringar, för mig är det helt klart folket, och attityden.
Nu skall allt diskuteras in i minsta detalj, och skall vändas till ens egen fördel, och det blir bara sandlåda av allt. Jag orkar helt enkelt inte med en massa gnälliga småglin (im looking at you, alla ni under 35). Och det värsta är nog ändå att det finns typ en handfull personer som vill driva hobbyn framåt, och som jobbar stenhårt för att andra skall få ett par dagars spelande, och man får verkligen inget för det, knappt ens ett tack. Det värsta är nog att stå där efter en turnering, och se precis varenda en packa ihop och åka hem, och själv vet man att man har mången timme kvar att packa, och man vet att om typ 3-4 personer hade stannat en timme så hade det klarats av på betydligt kortare tid. Och tänker ni nu: men det är ju bara att be om hjälp, så har man liiiite för mycket att stå i just då för o springa runt o be folk om saker.
Just nu vill alla få allting serverat, och om dom inte får det ringer dom hem till sin morsa och gråter.
Så istället för att packa in er i bilen och åka hem efter en turnering, gå upp till en arrangör o fråga om dom behöver hjälp med nåt, så dom också kan komma hem nångång.

Tyvärr vet jag precis vad det innebär att brinna för en hobby, ibland (ganska ofta) på ett ohälsosamt sätt, och det har mitt privatliv fått ångra bittert mången gång.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Det är inte så konstigt att armeerna som tas till turneringar blir hårdare och hårdare när gw mer och mer tar bort suboptimala val och etsätter dem med bra enheter och lägger in mer och mer synergi i sina codexar. Problemet uppstår när folk inbillar sig att det som är balanserat är en halvtaskig LBM från 3rd edition. Jämnfört med den armen är alla arméer skitbra och man får numera verkligen anstränga sig för att medvetet göra en dålig lista. Jag gillar att göra och spela med och mot hårda arméer. Det gör migtill en bättre spelare och armebyggare. Tävlingsmomentet ör vad jag tycker är kul. Vad jag tror man hade tjänat på är att ha ett mer tydligt fokus på målningsbedömning och sportsmanship och göra de till egna "grenar" och ge lika fina priser för dessa som best general samt en best overall där alla delarna värderas lina högt. Då kan varje person fokusera på vad man faktiskt tycker är kul med spelet istället för att klaga på vad man inte tycker är kul. Men vad jag hör är personer som klagar på att de inte kan vinna med sina arméer men sedan i nästa mening säger att det inte är tävlandet som man är intresserad av.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

Mer Softscores, mer mobbing av ärkemongon och scenen är tillbaka som den en gång var.
Vill man få till änglakören och känslan av fullkomlighet, så lägger man till komp.
That's it. Och jag har alltid rätt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Det är inte så konstigt att armeerna som tas till turneringar blir hårdare och hårdare när gw mer och mer tar bort suboptimala val och etsätter dem med bra enheter och lägger in mer och mer synergi i sina codexar.
Håller inte med. De varierade listorna med flera olika enheter är sällan problemet. Jag tycker att det nu precis som förut är 3-5 val i varje codex som sticker ut som mycket bättre än det övriga. Sure GW har minskat lite på mängden fånigt kassa enheter, men grejen är ju att utan komp så ser man inte enheterna som är "ok" iaf utan bara de som är brutna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av speedfreek »

Jag tror att ett stort problem, som nog ökat för varje edition, är att armélistan blivit viktigare och viktigare.
Arméer har blivit mer extrema och allt för ofta känns det ganska avgjort redan när man får veta vad man ska möta och med vilket mission.
En för klimatet välkomponerad armé vinner "alltid" över en som inte är det och det är omöjligt att bara köpa lite gubbar av varje och tro att det kommer funka.

När jag började spela var det näst intill ingen som ens skaffade sig sin andra Dreadnought förrän man ägde en Land Speeder, en Predator, en enhet terminators osv.
Nu är Internet-listor med sex st av samma "bästagrejenhejkomochhjälpmig" inköpta och uppmålade tre dagar efter att de finns tillgängliga (och ibland långt innan dess)

Hela spelet har blivit väldigt mycket mer sten-sax-påse och det är aldrig kul eller positivt.
För de som "hänger med" går det att balansera sin armé med allies, nya enheter o dyl,
men de stackars hobbyspelarna blir allt mer överkörda på turneringar vilket är synd.

Just nu är det dessutom väldigt rörigt iom att det är en helt ny edition.
Jag kommer att komma tillbaka när det lugnar ner sig lite,
men tills dess finns det mycket bättre spel att spela.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Argos »

Hade jag inte tyckt alla som skriver +1 är bögbög så hade jag skrivet det om Pärs post, nu skriver jag istället: Bra skrivet, jag håller med om allt!

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Papa D »

Jag tyckte vi skapa ett sax/sten/påse klimat i 5th som inte riktigt existera utomlands. Ett utmärkt exempel är min trogne vapendragare Henrik som åkt runt på allehanda turneringar med sina blå ultra rymd smurfar. Om man ser till Henriks ranking så är han inget direkt hot på spelplanen, men faktum är att Henrik nästan aldrig förlorar på turneringar. Men hans vinster är förbaskat små, 12-8. När vi spelade i USA dock, som bara spela w/d/l så susade Henrik upp på sweet 16 direkt med sin best of space marines.

I 6th upplever jag än så länge att man kan spela lite vad som helst för att det handlar inte om vad som dör, det handlar om att ha lite scoring gubbar kvar på objektiven.

@Dansk - nu får jag ju dåligt samvete. Arrangera en tirnering så kommer jag och bär!!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Röde »

Dansk har många poänger liksom Siversixx, Speedfreek och Mortarion.

Attityder (mest online iofs), Internetlistor, färre skratt och för lite soft scores gör det hela så mycket tråkigare.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Arioch »

Attityden till spelet har förändrats, vilket gör att jag för tillfället tappat intresset för 40k, kommer väl tillbaka, kan man hoppas på. Nått som det borde jobbas mer på är roliga turneringar, med skratt och ha kul. Istället för att turbomosa alla och hångarva.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

Röde skrev:Dansk har många poänger liksom Siversixx, Speedfreek och Mortarion.

Attityder (mest online iofs), Internetlistor, färre skratt och för lite soft scores gör det hela så mycket tråkigare.
Klart vi har många poänger, vi är ju gamla.


Om jag nu anordnar en superturneringen, antagligen den bästa ni någonsin varit på, så kommer jag införa följande system:

Subjektiv Komp med aktiv komp. Fortifications och Allies tillåtna.

Vinst =5 Poäng, Oavgjort=3 Poäng och Förlust=1 Poäng
Vidare så gäller följande softscores:
Best Painted-uttagen= 6 Poäng, Best Painted 3:a= 7 Poäng, Best Painted 2:a= 8 Poäng och Best Painted Vinnare= 10 Poäng
De flesta kommer, om de inte fuskat, målat fult eller varit för upptagna med att köpa balla enheter och inte pallat att måla, få 4 Poäng i målning som standard.
Sportmanship kan ge upp till 10 Poäng om man är supertrevlig.

Nu reagerar säkert många på att Best Painted-vinnaren kan få två stycken vinster. Det försvarar jag med att Best Painted-vinnaren väldigt, väldigt sällan ligger i toppen av en turnering.
Samma med Sportmanship som brukar ges till folk som är i mitten och neråt.

Missions kommer i alla fall innehålla 3 KP-uppdrag.

Kompen kommer läggas på i slutet av turneringen. Men, kommer funka som första tiebreaker.

Vad vill jag åstakomma med min Awesome Turnering?
- En turnering som handlar om hobbyn, inte om vilken lista som är mest mongo för tillfället (Demoner någon?)
- En väldigt avslappnad turnering där alla känner att de har en chans att komma ikapp toppen genom att fjäska/vara trevliga mot sina medspelare, eller att de sitter på en riktigt snygg armé.
- Att den subjektiva kompen som sätts innan turneringen är öppen. Men, att arrangörerna kan ha en möjlighet att sänka den ifall de upptäcker att de faktiskt missat en riktigt grisig sak.
- Att alla spelar i kostym.
Senast redigerad av 2 Silversixx, redigerad totalt 13 gång.

Skriv svar