Maelstrom Games konkar?
- guildmaster
- Kontakt:
Re: Maelstrom Games konkar?
GW sätter ju priserna till återförsäljarna. Det spelar ingen roll hur lite återförsäljarna lägger på. GW får ändå sina pengar. Samma pengar.
Men jämför man med GW butikerna så får de un lite mer stålar så klart. Höj återförsäljarpriserna då. Men då är det dags att fundera på om de ska ha återförsäljare eller ej.
Eller är GW sura för att de inte kan hitta på egna priser i olika länder. T ex att allt kostar dubbelt i australien.
Men jämför man med GW butikerna så får de un lite mer stålar så klart. Höj återförsäljarpriserna då. Men då är det dags att fundera på om de ska ha återförsäljare eller ej.
Eller är GW sura för att de inte kan hitta på egna priser i olika länder. T ex att allt kostar dubbelt i australien.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Rätt av GW.
Internetbaserade företag som säljer produkter billigare än rekommenderade priser tar död på de små återförsäljarna, som måste ta fullpris för att kunna gå runt.
Jag har en kompis som ger ut rollspelsböcker, han tjänar inte fett med deg, men går runt.
Det mesta av hans handel sker över hans webshop.
Unispel.se säljer hans böcker billigare än vad han själv gör och rekommenderar. Så han måste dumpa sina priser för att sälja till kunder, och då försvinner marginalerna.
Det är i en mycket mindre skala än GW/Maelstrom, men principen är densamma.
GW har ett ansvar gentemot sina anställda och sina privata återförsäljare, de måste få förutsättningar att finnas kvar.
Finns det pengar att tjäna kommer rätt kompetens att lockas till att driva butikerna, och då växer hobbyn.
Jag ser hellre att fler hobbyister startar butiker runt om i landet och kan leva på det än att mer och mer handel sker över nätet.
Internetbaserade företag som säljer produkter billigare än rekommenderade priser tar död på de små återförsäljarna, som måste ta fullpris för att kunna gå runt.
Jag har en kompis som ger ut rollspelsböcker, han tjänar inte fett med deg, men går runt.
Det mesta av hans handel sker över hans webshop.
Unispel.se säljer hans böcker billigare än vad han själv gör och rekommenderar. Så han måste dumpa sina priser för att sälja till kunder, och då försvinner marginalerna.
Det är i en mycket mindre skala än GW/Maelstrom, men principen är densamma.
GW har ett ansvar gentemot sina anställda och sina privata återförsäljare, de måste få förutsättningar att finnas kvar.
Finns det pengar att tjäna kommer rätt kompetens att lockas till att driva butikerna, och då växer hobbyn.
Jag ser hellre att fler hobbyister startar butiker runt om i landet och kan leva på det än att mer och mer handel sker över nätet.
-
katzenjammer
Det är lite trist att det ska vara antingen eller. Jag har handlat av wayland tidigare men jag lägger ju mkt mer pengar i gw-butiken ändå. Färg och wd exempelvis. Jag tycker lite av deras syn på försäljning är ganska vidrig, men tycker nog ändå att det är gött att dom faktiskt har butiker och vill gärna stötta detta.
Om man inte bor nära en gw-butik ser nog situationen annorlunda ut. Jag kan ändå tycka att ett företag som gw borde ha alla möjligheter att ge kunderna sjuk goodwill, men iställrt får man högre priser och sämre service (vilket jag tycker är värre än de höjda priserna).
Om man inte bor nära en gw-butik ser nog situationen annorlunda ut. Jag kan ändå tycka att ett företag som gw borde ha alla möjligheter att ge kunderna sjuk goodwill, men iställrt får man högre priser och sämre service (vilket jag tycker är värre än de höjda priserna).
Flesh is a design fault
- speedfreek
Maelstrom Games konkar?
Då har han satt ett för billigt pris till återförsäljare.
Wayland, Maelstrom m.fl. lever på att sälja kvanitet, skitsmå vinstsummor på varje såld produkt.
De har låg personalkostnad, låg hyra och låga driftskostnader.
GW själva måste ha ett visst pris för att betala utgifter dessa nätbutiker inte har.
Hade jag drivit en figurspelsbutik hade jag varit förbannad på GW om de inte agerade.
Att tex ha öppet och bemannat en söndag är väldigt trevlig service för mig som kunde, men väldigt dyrt för butiksägaren, prismässigt går det då inte att tävla mot nätbutikerna med helt andra omkostnader.
Jag har full förståelse för att GW säger stopp, alternativet att det blir fler nätbutiker och färre verkliga butiker där folk kan träffas, spela och köpa gynnar inte GW på sikt.
GW själva måste ha ett visst pris för att betala utgifter dessa nätbutiker inte har.
Hade jag drivit en figurspelsbutik hade jag varit förbannad på GW om de inte agerade.
Att tex ha öppet och bemannat en söndag är väldigt trevlig service för mig som kunde, men väldigt dyrt för butiksägaren, prismässigt går det då inte att tävla mot nätbutikerna med helt andra omkostnader.
Jag har full förståelse för att GW säger stopp, alternativet att det blir fler nätbutiker och färre verkliga butiker där folk kan träffas, spela och köpa gynnar inte GW på sikt.
Nej, kanske pris inte är bästa sättet att konkurrera på i sådant fall. Man kan konkurrera på andra sätt, tillgänglighet (inte vänta 3 veckor + för att få sin låda med plast), personlig service, kombinera med spel/hobby-bord för att få till en föreningskänsla, att folk faktiskt vill hänga där etc.Captaingallas skrev:Wayland, Maelstrom m.fl. lever på att sälja kvanitet, skitsmå vinstsummor på varje såld produkt.
Om kunderna inte efterfrågar dessa extratjänster och kan vänta på sina plastgubbar är det kanske inte bästa branschen att ge sig in på?
Idén om att man ska kunna köpa in varor, ställa på hyllan och kränga en bra bit över internetpris utan att tillföra något alls är på utdöende i stor grad.
Folk som är oroliga för sina pengar ska försöka med 2 alternativ; 1. be dem separera varorna ni betalat för, trycka ner dem i en låda eller w/e med ert namn på(om de nu inte kan skicka av vilken anledning som helst), 2. försöka annullera ordern eftersom det tagit för lång tid.
Nu är inte brittisk sakrätt min specialitet, men dessa två är sakrättsligt enkla och generellt fungerande över hela västeuropa.
Nu är inte brittisk sakrätt min specialitet, men dessa två är sakrättsligt enkla och generellt fungerande över hela västeuropa.
Alltså jag tycker att det här är helt fel. Vi som kunder har exakt 0% ansvar att småföretagare får sin skit att gå runt. Lyckas man inte skapa ett mervärde för kunderna på något sätt gentemot nätbutikerna får man fan hitta på något att göra med sin tid.Captaingallas skrev:Rätt av GW.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Enligt svensk lag vad gällande konkurs kan man inte göra hur som helst. Man får inte förfördela några kunder. Så du kan inte be dem göra undantag för dig för då kan konkursförvaltaren begära tillbaka varor/pengar.Skrikspya skrev:Folk som är oroliga för sina pengar ska försöka med 2 alternativ; 1. be dem separera varorna ni betalat för, trycka ner dem i en låda eller w/e med ert namn på(om de nu inte kan skicka av vilken anledning som helst), 2. försöka annullera ordern eftersom det tagit för lång tid.
Att betala skulder till leverantörer går före kunderna som ska få varor.
Det stämmer, men bara om du som kund har en ospecifierad fodran mot företaget. Har du specialitet kan du begära ut de varor som du har köpt och som är uppmärkta som dina. Detta gäller dock i Sverige, så jag vet inte hur det skulle funka mot ett Engelskt företag.Mag-El skrev:Enligt svensk lag vad gällande konkurs kan man inte göra hur som helst. Man får inte förfördela några kunder. Så du kan inte be dem göra undantag för dig för då kan konkursförvaltaren begära tillbaka varor/pengar.Skrikspya skrev:Folk som är oroliga för sina pengar ska försöka med 2 alternativ; 1. be dem separera varorna ni betalat för, trycka ner dem i en låda eller w/e med ert namn på(om de nu inte kan skicka av vilken anledning som helst), 2. försöka annullera ordern eftersom det tagit för lång tid.
Att betala skulder till leverantörer går före kunderna som ska få varor.