Kompmallen v1.7 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Boggalogg »

Straffet för fria transporter borde väl egentligen ligga på Gladius Strike Force? Battle demi-company kan ju tas till alla(?) detachmentsen i Angels of Death, men det är bara Gladius som har Company Support-regeln. Det gör ingen skillnad i praktiken, men minskar risken att röra ihop det hela. I övrigt - bra jobbat! Ska se om jag kan få en en Land raider till warcon och därigenom ge input från verkligheten om huruvida den är värd den hutlösa kompen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Boggalogg skrev:Straffet för fria transporter borde väl egentligen ligga på Gladius Strike Force? Battle demi-company kan ju tas till alla(?) detachmentsen i Angels of Death, men det är bara Gladius som har Company Support-regeln. Det gör ingen skillnad i praktiken, men minskar risken att röra ihop det hela. I övrigt - bra jobbat! Ska se om jag kan få en en Land raider till warcon och därigenom ge input från verkligheten om huruvida den är värd den hutlösa kompen.
Ja, det borde flytta till rätt ställe.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

DHettNeck skrev:
leidstedt skrev:-5 Each side spons på Baneblades AM. Jag antar att det är - 5 för båda sponsen man köper och inte per styck dvs -10. Vill mest dubbelkolla.
Nej, det är precis som det står. -5 för varje. Det känns svårt att skriva detta tydligare.
Ok. Förslag är då att ni skriver -10 för side spons då de köps två och två.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Newyn »

refabricated skrev: @Newyn
De kompar enligt samma mall som andra som får gratis wargear.
Vad jag ser så är det inget annat som kompar per antal gratis poäng. Det närmsta jag hittar är -2 komp per dedicated transport/drop pod etc.

Känns som att det blir dubbel komp på saker som redan kompar i grunden. T.ex Twin lascannon på razorback. Den kompar -6 (-3 i grund, -2 formation, -1 för Las cannon) Du ska sedan lägga till ytterligare komp eftersom Lascannon kostar 20p och troligen finns det mer gratis weapons/warger i formationen. Att betala den kompen för storm bolter, extra armour och andra saker som inte kompar redan är förståligt eftersom det kan snabbt blir ganska mycket poäng, men saker som redan har en grund komp bör inte vara med.

SM Scout -4 (WS/BS4) 55p 13.75p/komp
BA scout -3 (WS/BS3) 55p 18.33p/komp
Wolf scout -2 (WS/BS4) 70p 35p/komp. Lägger man den på -4 blir det 17.5p/komp
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:
DHettNeck skrev:
leidstedt skrev:-5 Each side spons på Baneblades AM. Jag antar att det är - 5 för båda sponsen man köper och inte per styck dvs -10. Vill mest dubbelkolla.
Nej, det är precis som det står. -5 för varje. Det känns svårt att skriva detta tydligare.
Ok. Förslag är då att ni skriver -10 för side spons då de köps två och två.
Nu pratar jag från minnet, men jag är rätt säker på att det är up tu two, inte alltid två.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

DHettNeck skrev:
leidstedt skrev:
DHettNeck skrev: Nej, det är precis som det står. -5 för varje. Det känns svårt att skriva detta tydligare.
Ok. Förslag är då att ni skriver -10 för side spons då de köps två och två.
Nu pratar jag från minnet, men jag är rätt säker på att det är up tu two, inte alltid två.
Jag tror vi skriver förbi varandra. Jag uppfattade att ni menade att varje spons kostade minus fem. Då de kommer två och två trodde jag de kompade -10. Du har helt rätt när det bara går att köpa två (fyra torn) spons.

Men jag förstår nu. Tack.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av refabricated »

@Newyn
Jag är med på vad du menar med dubbelkomp, det är lite klumpigt och jag kan tänka att man i en del lägen hellre betalat poängen än kompen för sakerna.
Warconvocation har samma problem/fördel. Det är dem jag syftade till.

För att förtydliga hur vi tänker, ett gratis meltagun är alltid bättre än ett som kostar poäng. Alltså skall det kompa mer. Lite så tänker vi.
Sättet vi valt att kompa det på är kanske lite trubbigt, men samtidigt vill vi inte göra mallen mer komplicerad än nödvändigt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Nora »

Nora skrev:Kaptain Badrukk's Flash Gitz finns med men kostnaden är inte utskriven.
Bump

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Nora skrev:
Nora skrev:Kaptain Badrukk's Flash Gitz finns med men kostnaden är inte utskriven.
Bump
Fixar det till färdiga versionen. Man kommer jag ihåg rätt är det väl en ganska dålig formation som förmodligen inte kompar nått.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Newyn »

Newyn skrev: SM Scout -4 (WS/BS4) 55p 13.75p/komp
BA scout -3 (WS/BS3) 55p 18.33p/komp
Wolf scout -2 (WS/BS4) 70p 35p/komp. Lägger man den på -4 blir det 17.5p/komp
BA scouter kompar också -4 så de 13,75p/komp
Kollade på fel enhet.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar