v. 1.1

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: v. 1.1

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev: När det kommer till saker man inte håller med om: Kommer man med konstruktiv kritik (istället för gnäll) så finns det väldigt goda möjligheter att det ändras till nästa version av mallen. Så är det saker man tycker verka konstigt är det bara att påvisa varför det är konstigt.
Det låter ju lite spännande.

Jag är van vid att få till svar att minusen är satta efter att du tar de optimala kombinationerna och tillvalen. Tar du de dåliga valen får du skylla dig själv.

Så det är ju en positiv utveckling...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: v. 1.1

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:
DHettNeck skrev: När det kommer till saker man inte håller med om: Kommer man med konstruktiv kritik (istället för gnäll) så finns det väldigt goda möjligheter att det ändras till nästa version av mallen. Så är det saker man tycker verka konstigt är det bara att påvisa varför det är konstigt.
Det låter ju lite spännande.

Jag är van vid att få till svar att minusen är satta efter att du tar de optimala kombinationerna och tillvalen. Tar du de dåliga valen får du skylla dig själv.

Så det är ju en positiv utveckling...
Den biten står sig dock fortfarande. Mallen kan aldrig ta hänsyn till alla lägen där man bygger dåligt med flit. Sen så finns ju de vanligaste valen med i mallen, så det ska ju gå att välja sämre saker för bättre komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: v. 1.1

Inlägg av Katarsis »

Mag-El skrev:Ett råd är att en har ansvar för helheten så att det blir en helhet t.ex i språket.
Sen är det inte antingen eller. Det är inte så att man får ett skevt dokument bara för att man skiter i språket.
Just i detta fallet så var det tyvärr väldigt mycket antingen eller. För mallen inför GothCon så var time to market en oerhört stor faktor som behövde tas hänsyn till. Ofta så var det snabba puckar när någon kommenterat något i det öppna forumet som vi sedan skulle ta hänsyn till relativt snabbt, och så fort beslutet var fattat så skrev någon in det i mallen. Då gick det inte riktigt att stanna upp processen och fråga resten av gruppen om de hittade några stavfel i de man tänkt lägga in i mallen. I sak håller jag med dig om att det ger ett oseriöst intryck att ha med stavfel, men denna gången gick det tyvärr inte att undvika. Vi tar gärna kommentarer på eventuella stavfel så att vi kan korrigera detta.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: v. 1.1

Inlägg av Katarsis »

Mag-El skrev:Är det menat så bör man inte få extra minus om man använder sig av Dark Artisians och har sin warlord där.
Just nu så är allieringstraffet ganska grovt, och jag tror säkert att det finns en massa lägen där det slår lite fel (precis som alla grova straff tyvärr gör). När mallen förfinas så kan fler och fler saker tas med i åtanke, och det är precis sådana här saker som lätt kan missas och som vi behöver spelarnas hjälp för att kunna korrigera.

Ps. Dark Artisans stavas det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: v. 1.1

Inlägg av Excessus »

Hmm...

Appropå CSM(mitt enda kunskapsområde, hehe), borde det inte vara en gräns där enheter får mindre minus efter 10 marines i en enhet? Marine-blobbar är ju något av det ohetaste man kan köpa i en redan ohet codex, så -1 för varje marine över 10, där deras effektivitet redan minskas rejält(kan inte ta fler specialvapen eller ha användning av en rhino efter 10) känns lite i överkant.

Likaså "antal-marine" minuset efter 35 och 50 osv. Killar i power-armour är ju det man vill ha minst av i CSM-codexen, Noise marines, havocs och Plague marines hålls i så små enheter som möjligt. Obbar och spawns har inte power armour. Inte att det ska tas bort helt, men kanske en justering? Att ha samma poäng där som lojalisterna känns skumt, då deras marines är bättre poäng för poäng och CSM har andra valmöjligheter än gubbar med 3+ överallt.

Sedan så jobbar jag lite emot mig själv här, men för bikes så borde kanske Icon of excess ha ett minus eller så. Det är ju matematiciserat fram att T5+FnP är bättre mot alla styrkor, utom S4 och S10, än T6.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: v. 1.1

Inlägg av Mag-El »

Katarsis skrev:
Mag-El skrev:Är det menat så bör man inte få extra minus om man använder sig av Dark Artisians och har sin warlord där.
Just nu så är allieringstraffet ganska grovt, och jag tror säkert att det finns en massa lägen där det slår lite fel (precis som alla grova straff tyvärr gör). När mallen förfinas så kan fler och fler saker tas med i åtanke, och det är precis sådana här saker som lätt kan missas och som vi behöver spelarnas hjälp för att kunna korrigera.

Ps. Dark Artisans stavas det.
Anledningen för att jag frågar är för att när CAD är primary och när Formationen tillhör samma "codex" så slipper man minuset.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: v. 1.1

Inlägg av Excessus »

Ännu en liten sak. Varför får kultister mer minus med mark of nurgle? Det är bättre och billigare att köpa fler modeller till enheten istället för att ge dem MoN...och det ger bättre komp dessutom... (har tråkigt på jobbet, läser kompmallen för att få tiden att gå...)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: v. 1.1

Inlägg av Flogger »

Excessus skrev:Ännu en liten sak. Varför får kultister mer minus med mark of nurgle? Det är bättre och billigare att köpa fler modeller till enheten istället för att ge dem MoN...och det ger bättre komp dessutom... (har tråkigt på jobbet, läser kompmallen för att få tiden att gå...)
Markant skillnad mellan T3 och T4.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: v. 1.1

Inlägg av Excessus »

Flogger skrev:
Excessus skrev:Ännu en liten sak. Varför får kultister mer minus med mark of nurgle? Det är bättre och billigare att köpa fler modeller till enheten istället för att ge dem MoN...och det ger bättre komp dessutom... (har tråkigt på jobbet, läser kompmallen för att få tiden att gå...)
Markant skillnad mellan T3 och T4.
För samma poäng som att ge tio kultister MoN kan jag istället köpa 5 fler. Istället för 20 kan jag ha 30, en ökning med 50%! Är skillnaden mellan T3 och T4 så stor att det är bättre att ha det än att ha 50% fler wounds?

...och det är dessutom 50% fler attacker i närstrid och skytte, högre tröskel för moraltest osv...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: v. 1.1

Inlägg av Katarsis »

@Excessus: Intressanta poänger om CSM-enheter på fler än 10 man, och om 3+ armour-straffet till CSM. Nu har inte jag vart jätteinblandad i CSM-mallen, och vet inte exakt hur det är tänkt, men jag personligen tycker att det är poänger som är värda att diskutera till framtida mallar. Vi får se om någon testar detta på GothCon, men i vilket fall som helst så skriver jag upp det på min mentala to-do-list.

Angåenge Kultister med MoN så tycker jag att detta är ett utav de lägen då man kan använda sig av poäng per komp-tänket. 10 Cultists kostar 50p och kompar -4 (12,5 poäng per kompsteg). Slänger man på Mark of Nurgle på dem så kostar de 70p och kompar -6 (11,66 poäng per kompsteg). Poäng per komp-mässigt anses alltså Cultists med MoN vara sämre än Cultists utan något Mark. Jag tycker personligen att detta är ganska rimligt. Jag skulle också i de flesta fall ta fler gubbar än att ge dem ett Mark, och skulle jag göra detta konsekvent över hela listan så skulle jag då också få en sämre komp än om jag satte MoN på dem.

Ps. Poäng per komp kan verkligen inte användas i alla lägen, men i detta läget så tycker jag att det är ett väldigt rimligt sätt att se på saken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar