Denna best träffar med BS 5 allt på 2+, blåser iväg 6 skott vardera med rending (Hotar alltså infanteri, T8 monster, AV13+, tål otroligt mycket med AV 13 i fronten samt 5++ save, men kompar 12 med Kheres pattern assault cannon
Wraith Lord kompar tex 11 med 2st Bright Lance och hotar varken luft eller infanteri med sitt skytte.
Med 6 skott så träffar Contemptors 1st Flyer/turn, så de hotar i princip alla enheter både på mark och i luften, något av det mest flexibla på två ben enligt mig..
Jag har förmånen (enligt överenskommelse med Murphy och hans lag) att råka ut för 3st Contemptors på plan med jämna mellanrum, som för övrigt blåser bort den fruktade Wraith Knighten på 3 turns, och 36 i komp för 3st av dessa monster är fruktansvärt billigt. Nämnda WK hinner tex på 3 turns få in 1st träff med HP 2, 77% att göra ytterligare en HP 2 träff samt 66% för Destroyer Hit.
WK vs Contemptor gällandes fordon? 3st Contemptors hinner på 5 turns åstadkomma 12,5 wounds på T8 monster eller 25 glance på AV 13 fordon. WK gör som jämförelse 4 hits med 2 hp vardera samt en Destroyer Hit på 9 HP = 1st överdöd och ytterligare 2 fordon med 4 hp vardera.
1st av dessa är riktigt poängeffektiv, 2st är en mardröm och 3st är ett rent helvete för ynka 36 komp och 555pts.
En eskalerande komp redan från 2st vore mer rimligt, ännu mer på den 3:e samt en någorlunda startkomp på 16-17 (om man räknar med att 10pts motsvarar 1 i komp för en perfekt poängsatt enhet från GW).
Med ledigheten och att ni gör ett kanonjobb med kompmallen så vill jag inte påskynda något. Men nästa gång ni får tid så kan ni väl vara snälla att kolla igenom dessa?
Flexibilitet samt hög tålighet borde ju visa sig i kompen på något vis