Psychic disciplines in 1.7

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Hylander »

Vi har ju tjötat en del om detta innan ;)
refabricated skrev:@Hylander
Runes of fate var väl den enda skolan som kändes svår att placera. Det är inte lika bra som invis, flytta terräng eller byta/charga. Men det är absolut bra.
Fortune eller marinesens reroll är likvärdig. Det som gör att eldars smuts hamnar lättare är att de inte har:
- Lika lätta snabba 2+ att tillgå. Jag tänker på: Sanguinary guards, artificer armor, och en del namngivna IC:s. Samt att dessa IC:s alla har tillgång till ett invo, dvs. det finns inte riktigt nån hardcounter mot dem.
- Kompeffektiva enheter med 2+, terminators och lite libbar blir tungat att jobba mot med denna spellen och de kompar bra.
- Snabba arga enheter, kittade commandsquads med karaktärer. Bra mix av tålighet och man kna köpa till så mkt killingpower man behöver.
Jag håller med om att marinsen får lättare bättre snabba enheter än eldar men de andra punkter är jag inte med på.

Termosar i all ära men Wraithguards är redigt bra om inte bättre.

Sista punkten är lite samma som första samt att den kompar redan rätt hårt. Om inte så väntar jag mig en höjning av just detta vilket kanske inte är omöjligt, eller ;) ?
Eldar kan rimligen lägga fortune på shining spears med nån autarch om man skall vara lite kompeffektiv. Seercouncil kommer du inte att se. Alternativt så blir det nån seg variant av jainzar + wraithblades.
Alternativt att man har nått guardianblock som man även trollar shrouding på eller liknande. Men det känns fortfarande långt från "Enhet of doom, coming to get your children".
Se ovan ang Jain med snubbar.

Dock ser jag att styrkan i eldars är deras skytte och kan man se till att ens enheter inte dör så känns det klart bra och jag tar det inte lika lättvindligt på en guardianbloob som jag inte kan få ihjäl pga maugan som tankar. Men detta är nog fortfarande aningens i marinsens fördel.

Kollar man sedan på övriga spells så känns librarius marginellt bättre iom null zone(eller vad det nya namnet är). Guide i all ära, men så mkt hjälper det inte bs4 snubbar. Att noppa invosaves kombinerat med grav-vapen känns hetare. Men jag antar att det ligger i betraktarens öga.
Här är vi nog väldigt oense och det är väl främst denna punkten vi skiljer oss åt. Guide är en primaris och fås alltid. Jag anser ochså att den är bättre än nullzone då den alltid hjälper din armé medan nullzone inte alltid är nyttig. Dessutom måste nullzone slås fram.

En annan spell som kanske är bortglömd hos eldars är doom som verkligen inte är fy skam vilket också lyfter ROF i jämförelse.

Det sista är väl att Veil och Fortune skiljer sig åt iom att Fortune kan läggas på vilken enhet man än vill ge den till medan Veilen måste läggas på Libbens enhet vilket gör Fortune lite mer versatile.
Lång utläggning, men den korta anledningen till att Lib > Fate i klasser är:
- Vilka enheter codexarna har tillgång till och hur mkt nytta de bedöms ha av reroll. (Detta är det tunga argumentet)
- Övriga spells (Spelar mindre roll)
- Vad trollare kompar generellt i sig själva. (Spelar mindre roll)
Farseer = 5,56comp/pts vs. på Libbe: 6,4.

Därmed inte sagt att det inte ändras om det upplevs som ett problem.
Vi ser det aningen olika på punkt 1 och 2 ovan och det kanske är hur mycket vi viktar dessa punkter som avgör.

Så det blir väl lite "let´s agree to disagree" ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Halvar »

Så det blir väl lite "let´s agree to disagree" ;)
Eller agree to playtest?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Tänkte det kunde vara nyttigt att dela den disskusion med resten av 40k-landet med. Därför jag försöker vara så utförlig som möjligt. Fint att du åsså är det :)

Tanken med klass 4 är att dumpa "spel-förstörande"(kanske inte ett helt bra uttryck) magier där. Komp-förstörande kanske är ett bättre ord.
Maugan + guardians är värdefullt, sålänge man inte har barrage eller kommer från annan vinkel. Och även om man inte kan det så kan man ignorera enheten. Detta är inte spelförstörande.
Det är till exempel en stor raven guard bike-enhet med lite IC:s i som pushar med 2+ cover och reroll.

Det är helt enkelt mkt mkt lättare att bryta mall/meta med marines än vad det är med eldar om man har potentialen att rulla om saves. Därför hamnar fate i en kategori, librarius i en annan. Det är inte med stor marginal, men gränsen får gå någonstans. Generellt så har eldar inga "köra-över-dig" enheter så det är inte samma 'problem' där. Finns liksom ingen kombo som inte de flesta andra codexar kan kontra. Antingen så är det en modell som får fin-save med reroll, eller så saknar modellen/erna invo-save så man kan motverka med ignore cover eller ap2.
SM kan fp allt i ett paket och det ganska billigt. Skall man lägga på ett avancerat straff för säg Kaptener där man tar möjligheterna till: 2+ save, 3++, jink, chapter tactics & fnp i 'rättvist' åtanke så blir det för komplext.
SM är för flexibla och det finns för många vägar att få in reroll-stjärnor för att det inte skall kosta komp.

Nu är inte direkt skillanden mellan en klass 3 farseer och en klass 4 libbe tok stor. Det är 4 komp i skillnad. Och att farseer är modellmässigt bättre på alla sätt och vis. Men det är inte natt och dag vi talar om.

Visar det sig sedan att fortune+farliga enheter är ett problem så korrigerar vi. Antingen med att höja kompen på farseer eller byter klasser. Men tills vidare så kommer det ligga såhär.

- - - - - - - - - -

Sorry för att det blir så mkt text, men jag tycker det är viktigt att motivera varför vi gör de valen/bedömmningarna vi gör i mallen. Insyn och disskusion är viktigt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Allain »

refabricated skrev:Visar det sig sedan att fortune+farliga enheter är ett problem så korrigerar vi. Antingen med att höja kompen på farseer eller byter klasser. Men tills vidare så kommer det ligga såhär.
Det har väl inte varit ett problem än så länge? Jag minns inte att jag har sett någon eldar-lista som har gått bra i Swecomp-klimat som har haft en farseer. Även om han blir lite billigare nu (speciellt relativt sett) känns det som att användningsområdet för fortune i varannan match inte är jättestort - åtminstone inte spelförstörande. En unit Wraithblades med fortune är fortfarande väldigt långsam och kan inte skjuta något.

EDIT: Hyllan har ju utvecklat ett starkt hat mot allt med spetsiga öron, speciellt efter förra Fanatic :D
Mikael Ek

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Hylander »

Allain skrev:
refabricated skrev:Visar det sig sedan att fortune+farliga enheter är ett problem så korrigerar vi. Antingen med att höja kompen på farseer eller byter klasser. Men tills vidare så kommer det ligga såhär.
EDIT: Hyllan har ju utvecklat ett starkt hat mot allt med spetsiga öron, speciellt efter förra Fanatic :D
Detta kanske för att de alltid slipper undan... ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Spell Familiar »

Skönt att man kommer slippa se Tigerius med Geo iaf. -100 i komp får man typ köra resterande 1550p som kompdump för att få in.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Flogger »

Jag hade gärna sett "flytta terräng" disciplinen kompa mest. Gör en egen kategori för den som ligger runt -30 eller dylikt. Den borde tas bort från spelet, lite som void shields innan nerfen. Som spelare är det jävligt surt om motståndaren kan flytta terrängen, för att inte tala om hur det är för arrangörer. Vi från GoB har senaste åren försökt balansera upp spelet med användandet av terräng men nu är det ett minne blott då den kan flyttas på.

2+ med reroll är jobbigt, och bör kompa hårt. Likaså invis.

Att charga runda 1 är sinnessjukt spelförstörande och bör också tas bort från spelet.

Att flytta terräng är det mest spelförstörande som har kommit till 40k. Invis ain't got shit vs flytta terrängen...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker du överdriver. Helt ärligt så är first turn charges numera inget konstigt, och "swap-spellen" är mycket bättre som transportmedel än denna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Hur som haver skall inget "kompas bort".

Allt skall kompa så rättvist som möjligt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag tycker du överdriver. Helt ärligt så är first turn charges numera inget konstigt, och "swap-spellen" är mycket bättre som transportmedel än denna.
Jag tänker ju mer att man omöjligt kan gömma sig från skytte längre. Varje spelplan har numera potential för att vara en golfbana. Skyttet blir ännu bättre. Vill man in och bråka är swapspellen bättre absolut.


Absolut ska saker kompa rättvist Olof, men rättvist för att konvertera ett bord till en golfbana tycker jag kan ligga runt samma nivå som Kairos. Utan problem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar