Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Moderator: DHettNeck

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Nora »

I mallen så undantas formationer från aliserings-straffet om de kommer från samma fraktion. Varför detta? Dels så underlättar en del formationer att spamma en enhet vilket i vissa fall är väldigt bra och dels så är det väldigt mycket bättre för imperialisterna som har en hel hög av kodexar att välja från.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Prio ETT innan ni gör något annat bör vara att få in de nya codexarna och framför allt alla dataslates och formationer för de redan existerande arméerna.
Det håller jag inte med om. Det är viktigare att mallen är så bra som möjligt INNAN man för in för mycket nytt.

Tycker mallen blir rätt oväsentlig om bara hälften av spelets grejer är med i den...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Fast det är ju "lite" mer än hälften ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av refabricated »

@Flogger
En bra mall som täcker 95%+ av spelets innehåll känns viktigare än en ok-ish mall som täcker 100%. Eller?

Vill man nu till en viss turnering absolut ha in en eller annan enhet så får man prata med arrangör som sedan ber oss att kompa den. Har vi tid så gör vi det. Det går alltid att hitta lösningar, det är det som är fördelen med att jobba med människor över maskiner.
Men arbetsgången behöver vara:
Önskemål -> Arrangör -> Kompgrupp
Och skulle det bli 'nej' någonstans så får man vackert vänta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:@Flogger
En bra mall som täcker 95%+ av spelets innehåll känns viktigare än en ok-ish mall som täcker 100%. Eller?
Vi kan ju diskutera det när mallen täcker 95% av spelets grejer, för nu är känns det mer som typ 65%. Och om du ställer samma fråga med 65% så nej, då tycker jag en ok mall med 100% är bättre än en bra mall med 65%.

Så när ni slängt in alla codex, dataslates, formations från GW, då kanske vi är uppe i 90%, sedan är resten IA då såklart, vilket jag också hoppas kommer med tids nog, som i gamla mallen från 5th.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nora skrev:I mallen så undantas formationer från aliserings-straffet om de kommer från samma fraktion. Varför detta? Dels så underlättar en del formationer att spamma en enhet vilket i vissa fall är väldigt bra och dels så är det väldigt mycket bättre för imperialisterna som har en hel hög av kodexar att välja från.
För att dom som är bra redan har egna minus i mallen och skulle bli dubbelbestraffade annars.

Varför är det bättre för imperialisterna? En astra formation ger ju fortfarande allie straff in en space marine lista då dom inte är samma faction.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
refabricated skrev:@Flogger
En bra mall som täcker 95%+ av spelets innehåll känns viktigare än en ok-ish mall som täcker 100%. Eller?
Vi kan ju diskutera det när mallen täcker 95% av spelets grejer, för nu är känns det mer som typ 65%. Och om du ställer samma fråga med 65% så nej, då tycker jag en ok mall med 100% är bättre än en bra mall med 65%.

Så när ni slängt in alla codex, dataslates, formations från GW, då kanske vi är uppe i 90%, sedan är resten IA då såklart, vilket jag också hoppas kommer med tids nog, som i gamla mallen från 5th.
Tur att du inte håller på med matte, för om du tycker att alla codexar bara är 65% av spelet så är du inte så bra på att räkna ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Hylander »

Flogger skrev:
refabricated skrev:@Flogger
En bra mall som täcker 95%+ av spelets innehåll känns viktigare än en ok-ish mall som täcker 100%. Eller?
Vi kan ju diskutera det när mallen täcker 95% av spelets grejer, för nu är känns det mer som typ 65%. Och om du ställer samma fråga med 65% så nej, då tycker jag en ok mall med 100% är bättre än en bra mall med 65%.

Så när ni slängt in alla codex, dataslates, formations från GW, då kanske vi är uppe i 90%, sedan är resten IA då såklart, vilket jag också hoppas kommer med tids nog, som i gamla mallen från 5th.
Först måste vi ju definiera vad som ingår i spelet. IA är inte 40k, för mig, så de kan vi glömma helt i räkningen. Vissa dataslates ingår förvisso i de nyare delarna men har långt ifrån samma vikt som en regelrätt codex. Dessutom viktar olika codexar olika mycket, återigen enligt mig. De etablerade som många spelare redan har arméer till blir således viktigare att ha in och korrekta innan vi plockar in skitarna tex.

Detta är min åsikt på det hela. Dels som spelare men också som arangör.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:
Flogger skrev:
refabricated skrev:@Flogger
En bra mall som täcker 95%+ av spelets innehåll känns viktigare än en ok-ish mall som täcker 100%. Eller?
Vi kan ju diskutera det när mallen täcker 95% av spelets grejer, för nu är känns det mer som typ 65%. Och om du ställer samma fråga med 65% så nej, då tycker jag en ok mall med 100% är bättre än en bra mall med 65%.

Så när ni slängt in alla codex, dataslates, formations från GW, då kanske vi är uppe i 90%, sedan är resten IA då såklart, vilket jag också hoppas kommer med tids nog, som i gamla mallen från 5th.
Först måste vi ju definiera vad som ingår i spelet. IA är inte 40k, för mig, så de kan vi glömma helt i räkningen. Vissa dataslates ingår förvisso i de nyare delarna men har långt ifrån samma vikt som en regelrätt codex. Dessutom viktar olika codexar olika mycket, återigen enligt mig. De etablerade som många spelare redan har arméer till blir således viktigare att ha in och korrekta innan vi plockar in skitarna tex.

Detta är min åsikt på det hela. Dels som spelare men också som arangör.
Varför skulle en dataslate som GW ger ut själva eller som de har med i sin FAQ inte ha samma vikt som ett codex som GW också ger ut?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Samlade åsikter på mallen efter Gothcon 2015

Inlägg av Hylander »

De påverkar inte samma mängd spelare då samma mängd figgar inte är i omlopp sedan tidigare.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar