Beta v0.8
Moderator: DHettNeck
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Det är tanken ja, men jag ska försöka formulera det på ett tydligare sätt till nästa version.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Jag håller nog med flogger delvis i detta. Prinsarna känns lite dyra just nu utan magi.Flogger skrev:LillePer skrev:-35 för slaanesh med 2 GR eller 40 för tzeentch med 2 GR är väl knappast helt orimligt. Fortfarande riktigt stabila.
Eller tänker du gående?
Stabila för vad exakt? T5 med 5++ och 4 wounds är inte särskilt rockigt. Med 3+ vanlig save blir de lite tåligare, som dåliga Plague Marines ungefär. De dör av det mesta i spelet som kan skjuta. Detta är så hoppandes.
Om du nu inte tänker flyga med dem, swooping gör ju att de är användbara mäktiga 2-3 rundor per spel och även då hinner motståndaren få en skjutfas på dig.
Nej, Nurgle prinsar fine, 2+ cover alltid samt balesword är bra skit. Resterande är rätt sämst. För att då inte tala om när man möter en armé med ett enda S10 skjutvapen när de måste stå gömda hela matchen.
Hade köpt en komp på 20-25 typ. Sedan dubbla det om de har psyker levels för DÅ blir de användbara på många fler sätt, samt kan skada folk ordentligt även när de är i luften.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41
Re: Beta v0.8
Närmare än såhär kommer vi nog inte. Tack och lov såg jag att det inte var samma medhåll i TOK-tråden så jag är inte så orolig som jag varit annars.DHettNeck skrev:Jag håller nog med flogger delvis i detta. Prinsarna känns lite dyra just nu utan magi.
Re: Beta v0.8
Måste erkänna mig besviken då jag trodde Orkerna skulle släppas i helgen då ni gett information om det i förra veckan. Mycket hänger på hur kompen ser ut och vad som ses som hårt hos orkerna (har ju föraningar) för det är direkt avgörande om jag ens tar med orkerna till Gothcon.DHettNeck skrev:Här kommer nästa version. Har försökt få med alla kommentarer. Orks saknas dock fortfarande, men kommer till nästa släpp.
Kan hålla med Flogger om att nakna demonprinsar kompar ohyggligt mycket, dessa farliga killar dör lätt mot serpenter och S10 one shot attacker. Det jag försöker säga är att en dyr T5 model som mås se farlig ut faktiskt kan falla ner och få en S10 fist i käften och enkelt dö.
Förstår att kombinationerna gör dem svåra att kompa men jag gissar ni tar hänsyn till poängkostnaden.
En warboss med powerclaw är S10, Arjac är S10, Thunderwolves, Dredds, Wraithknigt etc kan enkelt mörda en Prins, vare sig den kostar 145p eller 320p.
Bra jobbat med mallen i övrigt, ser att det gått ner mycket arbete i den.
Re: Beta v0.8
Broadside Team -6
Each additional Broadside -7
Each High Yield Missile Pod -5
Each Smart Missile System -2
Each Missile Drone -2
Additional -2 for each Broadside in every unit after the 1st
Har inte codexen här men...
3 suit kostar -20
highyield -15
SMS -6
-41 totalt.
Nästa enhet skulle kosta -47 så även en tredje.
Ger ett totalt minus på 135.
Tar man sedan så mkt skräp och billig skit man kan hitta i codexen vs mallen för att dryga ut poängen så hamnar man kanske på ytterligare minus 50.
Alltså bör man kunna få in 9 bredsidor på ett minus av under 200 dvs 10 i komp.
Nu kanske jag inte skall säga för mycket då jag spelade 3 gravcenter på förra GC men jag tycker nog inte de skulle fått vara med, i ärlighetens namn. Att då få till 9 bredsidor (iofs utan missildrönare men det är fortfarande 24 av 36 skott) känns lite väl fel. Skulle någon förra året kommit med en lista med 3x3 bredsidor så hade de blivit stoppade. Har GC ökat hårdheten så mkt på listor sedan dess?
3 bredsidor ger:
12 TL bs3 st7 skott -> ca 7 saves mot t4 / ca 3,5 HP på AV11 / 2 HP AV12
12 SMS bs3 st5 skott -> ca 4 saves mot t4 / 1 HP AV 11
3x3 st ja det får ni räkna på själva
Känns rätt hårt i ett kompat klimat...
Överlag så finner jag hårda enheter, generellt, för snällt kompade jmf med medel och skräp. Bredsidorna är bara en av dessa enheter dock rätt lätta att sätta fingret på.
Each additional Broadside -7
Each High Yield Missile Pod -5
Each Smart Missile System -2
Each Missile Drone -2
Additional -2 for each Broadside in every unit after the 1st
Har inte codexen här men...
3 suit kostar -20
highyield -15
SMS -6
-41 totalt.
Nästa enhet skulle kosta -47 så även en tredje.
Ger ett totalt minus på 135.
Tar man sedan så mkt skräp och billig skit man kan hitta i codexen vs mallen för att dryga ut poängen så hamnar man kanske på ytterligare minus 50.
Alltså bör man kunna få in 9 bredsidor på ett minus av under 200 dvs 10 i komp.
Nu kanske jag inte skall säga för mycket då jag spelade 3 gravcenter på förra GC men jag tycker nog inte de skulle fått vara med, i ärlighetens namn. Att då få till 9 bredsidor (iofs utan missildrönare men det är fortfarande 24 av 36 skott) känns lite väl fel. Skulle någon förra året kommit med en lista med 3x3 bredsidor så hade de blivit stoppade. Har GC ökat hårdheten så mkt på listor sedan dess?
3 bredsidor ger:
12 TL bs3 st7 skott -> ca 7 saves mot t4 / ca 3,5 HP på AV11 / 2 HP AV12
12 SMS bs3 st5 skott -> ca 4 saves mot t4 / 1 HP AV 11
3x3 st ja det får ni räkna på själva
Känns rätt hårt i ett kompat klimat...
Överlag så finner jag hårda enheter, generellt, för snällt kompade jmf med medel och skräp. Bredsidorna är bara en av dessa enheter dock rätt lätta att sätta fingret på.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Orks kommer i v0.9 (dom är i princip färdiga nu).keiko76 skrev:Måste erkänna mig besviken då jag trodde Orkerna skulle släppas i helgen då ni gett information om det i förra veckan. Mycket hänger på hur kompen ser ut och vad som ses som hårt hos orkerna (har ju föraningar) för det är direkt avgörande om jag ens tar med orkerna till Gothcon.
Jag kommer släppa v0.9 inom de närmsta dagarna (senast torsdag kväll).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Beta v0.8
ursäkta, mitt fel. tydligen laddade teflonen ner v 0.7 igen av någon mystisk anledning.DHettNeck skrev:Jo, det gör dom, läs mallen igen.Halvar skrev:Så szeras kompar inte extra om man har canoptek harvest? Varför gör de det i decurion detachments då?
Ja' än't bittä'!
Re: Beta v0.8
Hur är det med de nya Nids-enheterna (Toxicrene, Tyrannocyte, Malecepter mfl), kommer dem att läggas till i mallen? Eller räknas inte dem in i Nids-codexen?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Alla dataslates kommer läggas till senare. Dock måste mallen få landa lite först.Balder skrev:Hur är det med de nya Nids-enheterna (Toxicrene, Tyrannocyte, Malecepter mfl), kommer dem att läggas till i mallen? Eller räknas inte dem in i Nids-codexen?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015