Re: Kompelikomp
Postat: 04 jul 2016, 08:03
Hårda listor är kul, men dom hör inte hemma på kompat, då det är just det man vill motverka
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
En lord of skulls måste vara hyfsat kompeffektiv dåfauh skrev:Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det änkelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.
Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.
"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen
I ditt exempel så kostar Wraithknighten ju typ 300 poäng. Hade den kostat 400 hade den nog haft ungefär samma komp men isåfall varit mer "kompeffektiv" (komp per poäng).