Sida 2 av 2

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 08:03
av DHettNeck
Hårda listor är kul, men dom hör inte hemma på kompat, då det är just det man vill motverka ;)

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 08:22
av refabricated
@Flogger
Varför så mkt syra på senare tid?

@Elevatorlake
Mallen är färmst utvecklad för att försöka skapar ett så balanserat turneringsklimat som möjligt på en nivå där majoriteten av spelets alla modeller går att använda. Då är det svårt att få in wraithknighs. Jag har själv många gånger varit sugen på wraithhost men knighten gör den ospelbar med mall-komp.
Jag tycker inte din lista känns som "arg-ost", jag tycker den är fluffig. Hårdare än det som brukar byggas med mallen men mjukare än generellt okompat. Så den faller lite mellan 2 lådor.
Som tidigare nämt, om du vill boka spelkväll med någon och han frågar "vilken nivå? vilken komp? osv." så skulle jag nog rekommendera att ni använder easy-komp eller att du helt enkelt visar vad du vill spela och ber honom matcha det med ngt som ger en intressant match. Eller att nu utformar ett scenario/uppdrag som gynnar den med mjukare lista.

Är det för turneringar du tänker så tillhör tyvärr WK en av de enheter som gravt kommer i kläm pga sin egen awesomness och att folk generellt blir rädda för den.

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 08:56
av kelaino
Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.

Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.

"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen :lol:

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 12:21
av Elevatorlake
En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?

kelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.

Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.

"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen :lol:
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det än :)

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 12:42
av fauh
Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?

kelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.

Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.

"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen :lol:
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det än :)
Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.

I ditt exempel så kostar Wraithknighten ju typ 300 poäng. Hade den kostat 400 hade den nog haft ungefär samma komp men isåfall varit mer "kompeffektiv" (komp per poäng).

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 12:55
av Elevatorlake
fauh skrev:
Elevatorlake skrev:En generell fråga om kompmallen: tar den hänsyn till hur mycket poäng en enhet kostar i hur mycket den kompar? Om t.ex. wraithknighten skulle kosta 400p istället, skulle den då få lägre komp?

kelaino skrev:Något som generellt är bra att komma ihåg, angående mallen som sådan, är att det inte alltid blir jättelyckat att stoppa in en lista mallen, om den är gjord utan mallen i åtanke. Ett visst mått av optande brukar behövas, t.ex. ta i beaktande brytpunkter för fordon/monster/psykers, att man får valuta för karaktärer/enheter som är kompade för att de kan hjälpa annat mm. Det är, så att säga, priset man får betala för att mallen inte ska vara oändligt komplex.

Sedan tror jag inte att det är så aktuellt i det här fallet, i och med att listan ligger så långt utanför kompens optimala område. Jag kände dock att det, i alla fall, var värt att påtala i sammanhanget.

"Scatbikes" blir, för övrigt, inte så bra på engelska även om jag gillar beskrivningen :lol:
Scatbikes funkar på alla språk men jag tror det var på ett engelskt forum jag läste det första gången. Förmodligen skrivet med humor eller av någon yngre medlem som inte hunnit googla det än :)
Nu sitter inte jag i kompmallsgruppen men som jag har förstått det så kan enheter som kostar mycket få lite "rabatt" om de har väldigt svårt att tjäna ihop sin poäng. Men oftare är det snarare så att saker som är "undercosted" får en mycket hårdare komp än vad de hade fått om de hade ett mer rimligt pris.

I ditt exempel så kostar Wraithknighten ju typ 300 poäng. Hade den kostat 400 hade den nog haft ungefär samma komp men isåfall varit mer "kompeffektiv" (komp per poäng).
En lord of skulls måste vara hyfsat kompeffektiv då :)

Re: Kompelikomp

Postat: 04 jul 2016, 12:59
av DHettNeck
Generellt kompas saker för hur bra dom är på bordet, men sen är det klart att det spelar in om dom är kraftigt underprisade så som en WK eller överprisade som mutliators.