Psychic disciplines in 1.7

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av fauh »

BA spells saknas. Speciellt relevant Lib. Dread som bara får slå på BA spellsen (även Meffe).

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Apocswe »

Eh, BA libbe dread o mephe får slå på exakt samma skolor som vanliga BA libben får. DVS Biomancy, Daemonology, Divination, Pyromancy samt Sanguinary.
Senast redigerad av 1 Apocswe, redigerad totalt 16 gånger.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Apocswe »

refabricated skrev:@Newyn
Tack, den skall jag kirra. Bra att du skrev ut dess korrekta namn så jag slipper leta så mkt.

@Apocswe
Vi vill inte göra det pilligare än nödvändigt. Vill vill inte heller se malloptande i att man köper billiga warpcharges för att mata en annan trollare. Vi vill inte heller gå in och ändra regler, vilket vi ifs gjort här redan...

Systemet skall vara så enkelt som möjligt, mallen börjar bli komplicerad redan så det räcker. När det kommer till trolleri så känns lättaste och rättvisaste lösningen just nu som att man väljer vilka skolor man vill ha och så betalar man komp därefter.

Jag förstår din avsikt, och håller med om att nått stämnings rull på Telepathy inte är hela världen. Men något kommer alltid i kläm och vi har valt att det kommer vara de som vill ha 3 snäll-trollare och 1 arg-trollare.
Funkar inte detta systemet eller det visar sig att användarna är mer missnöjda än nöjda så får vi tänka om.

@Nora
:D
Bara för folk o börja speltesta hur det slår ut :) och ge feedback.. Jag gillar mallen :)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Lagt till
SW, BA & DA magier.

Fortsätt med kommentarer!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Twinkle »

Ni behöver kanske bestämma vilken nivå Nidz och liknande hamnar på, för att eventuellt korrigiera existerande komp på deras psykers.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Twinkle skrev:Ni behöver kanske bestämma vilken nivå Nidz och liknande hamnar på, för att eventuellt korrigiera existerande komp på deras psykers.
Eftersom de inte kan ta andra spells, så kommer de ligga kvar. Anser du inte detta är i par med övriga skolor så formulera kritik i den andra tråden så kollar vi på det asap.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av fauh »

Saknas väl brotherhood captain och grandmaster ifrån GK.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

fauh skrev:Saknas väl brotherhood captain och grandmaster ifrån GK.
Yep, fick väl för mig att de bara plockade från Sanctic... Åtgärdas asap.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Hylander »

Jag är lite osäker på klassindelningarna på spellsen.

Liberarius likställer jag med Runes of Fortune. Det är väl själva RR på saves som är och båda codexarna kan få 2+. Sm kanske lite lättare men eldars behöver inte ha magikern i enheten som skall ha 2+ så det går nog på ett ut. I vilken kategori (3 el 4 ) dessa skall hamna i kan diskuteras men jag lutar åt 4 för båda.

Geokinesis, Fulmination kan ge first turn charge/långa charges vilket jag antar är anledningen till att de kompar så hårt. Detta är såklart en bra förmåga men det kräver dock något som är tillräckligt bra att ha att chargea med. Nu är det kanske svårt att villkora detta men precis som innan vissa spellskolor ströps så stryps ju dessa om man int ehar något i CC i listan. Tyvärr har jag inget jättebra lösning på det men kanske att man oroar sig lite väl mycket för dessa. Därmed kanske sätta de i klass 3.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

@Hylander
Runes of fate var väl den enda skolan som kändes svår att placera. Det är inte lika bra som invis, flytta terräng eller byta/charga. Men det är absolut bra.
Fortune eller marinesens reroll är likvärdig. Det som gör att eldars smuts hamnar lättare är att de inte har:
- Lika lätta snabba 2+ att tillgå. Jag tänker på: Sanguinary guards, artificer armor, och en del namngivna IC:s. Samt att dessa IC:s alla har tillgång till ett invo, dvs. det finns inte riktigt nån hardcounter mot dem.
- Kompeffektiva enheter med 2+, terminators och lite libbar blir tungat att jobba mot med denna spellen och de kompar bra.
- Snabba arga enheter, kittade commandsquads med karaktärer. Bra mix av tålighet och man kna köpa till så mkt killingpower man behöver.

Eldar kan rimligen lägga fortune på shining spears med nån autarch om man skall vara lite kompeffektiv. Seercouncil kommer du inte att se. Alternativt så blir det nån seg variant av jainzar + wraithblades.
Alternativt att man har nått guardianblock som man även trollar shrouding på eller liknande. Men det känns fortfarande långt från "Enhet of doom, coming to get your children".

Kollar man sedan på övriga spells så känns librarius marginellt bättre iom null zone(eller vad det nya namnet är). Guide i all ära, men så mkt hjälper det inte bs4 snubbar. Att noppa invosaves kombinerat med grav-vapen känns hetare. Men jag antar att det ligger i betraktarens öga.

Lång utläggning, men den korta anledningen till att Lib > Fate i klasser är:
- Vilka enheter codexarna har tillgång till och hur mkt nytta de bedöms ha av reroll. (Detta är det tunga argumentet)
- Övriga spells (Spelar mindre roll)
- Vad trollare kompar generellt i sig själva. (Spelar mindre roll)
Farseer = 5,56comp/pts vs. på Libbe: 6,4.

Därmed inte sagt att det inte ändras om det upplevs som ett problem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar