Beta v0.6

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Beta v0.6

Inlägg av DHettNeck »

Enochia skrev:Tyrannocytes och Sporocysts? samt Toxicrene och den där andra fula som kastar magi?
sen är jag ledsen för att ni kompar Haruspexen som ni gör, den är både söt och ofarlig, att lägga han på samma komp som en fex är fel.
Kan kolla lite på Haruspexen igen. De andra du nämner är dataslates och kommer inte med i den version (slutmålet är dock att allt digitalt ska med i slutändan).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Beta v0.6

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:oj, jag visste inte att sverige tyckte en tia hormagaunts var lika farliga som en femma tacticals. eller att rupture cannon var en uppgradering. såg just gargoyles. jösses. det tar tyvärr ganska lång tid att flytta dem och de är jobbiga att frakta till turneringar, men minus 11 i grund är lite häftigt i överkant imo. blir att lämna de hemma till kompisspel.

edit: jag antar att carnifexarna ger - per varje devourer om man har fler än en fex i brooden, och inte bara på den första fexen som det står nu.
Att 10 Hormagaunts är ungefär jämnbra med en naken 5a marines är väl inget konstigt direkt. Varför du tror att gargoyles kompar -11 har jag ingen aning om dock då dom kompar -6.

Förtydligare fexarnas vapen. Varje rad ska vara per carnifex.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Beta v0.6

Inlägg av DHettNeck »

Jonke skrev:Tycker wraithknight kommer undan för billigt om den byter vapen. Med svärd och sköld kompar den -25 och kostar 250p dvs ~neutral komp (om jag inte har förstått fel). Den tappar mycket utan bössorna (så ett rejält plus för att byta vapen är bra) men det är i närstrid den är farlig och 5++ är inte fel. Alltså höj grundkompen på den.

edit: en 5a hawks och spiders kompar samma känns fel, allmänt anses väl spiders vara det bättre valet. Komp mot poäng är ju hökarna tom dyrare tills en tar maxade enheter. 6 hökar och 5 spindlar kostar samma poäng (96 mot 95) och borde kompa samma. Sänk hökarna till -10 i grund, behåll övriga minus samma.

Tycker det är bra att det inte är minus för exarcher, utan endast för vissa exarch powers.
För att få "neutral komp" ska man dela på 12. Så en WK med svärd+sköld kompar lite under neutralt. Glöm sen inte att 6 MCP kan ge ganska mycket straff i slutändan. Men vi kan kolla lite på det.

Att hökar och spindlar är jämnbra är något mer och mer folk inser, speciellt på riktigt kompetativ nivå med maelstrom missions. Dock kan det vara värt att kolla justera in så att en 6a och en 5a kompar jämnare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Beta v0.6

Inlägg av Flogger »

Till GothCon måste ni få med dataslates till nidsen. Det är ändå 5 enheter det handlar om, varav 1 förändrar spelsättet markant.


I övrigt tycker jag det ser bra ut hos nidsen. Tycker flyrants är lite väl hårt straffade, vet inte om jag tycker 2 flyrants är lika bra som Kairos+grimoire. Definitivt inte bättre än 3 chapter masters på bike som kompar 60 och dubbla flyrants kompar 92. Men då jag själv spelar nids ska jag inte argumentera för att just flyrants ska lättas, de är trots allt en väldigt bra enhet.

Däremot, Haruspex? Den borde nog ligga på -2, kanske -4. Har inte ens sett en sedan förra GothCon och får man en fex för samma komp är det hejdå Haruspex.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Beta v0.6

Inlägg av DHettNeck »

Vi ska försöka få med dataslates, men jag kan inte lova nått. Speciellt podden gör att kompen för nidzen blir en hel del mer avancerad.

Möjligen att GC-arr kan kompa dom på samma sätt som IA: dvs man skriver poäng stats och regler, PMar sin lista och får veta vad den kompar totalt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v0.6

Inlägg av refabricated »

@Flogger
Det finns fler än nids som har dataslates. Men givetvis kommer vi prioritera nids i alla lägen :D

Kan även vara en ide att titta mer på chapter masters.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Beta v0.6

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:
Halvar skrev:oj, jag visste inte att sverige tyckte en tia hormagaunts var lika farliga som en femma tacticals. eller att rupture cannon var en uppgradering. såg just gargoyles. jösses. det tar tyvärr ganska lång tid att flytta dem och de är jobbiga att frakta till turneringar, men minus 11 i grund är lite häftigt i överkant imo. blir att lämna de hemma till kompisspel.

edit: jag antar att carnifexarna ger - per varje devourer om man har fler än en fex i brooden, och inte bara på den första fexen som det står nu.
Att 10 Hormagaunts är ungefär jämnbra med en naken 5a marines är väl inget konstigt direkt. Varför du tror att gargoyles kompar -11 har jag ingen aning om dock då dom kompar -6.

Förtydligare fexarnas vapen. Varje rad ska vara per carnifex.
Det står att gargoyles kompar -6 för enheten och -1 för varannan gubbe. Det är tio modeller från början vilket ger -5, alltså hamnar man på -11 för att ta enheten.
Ja' än't bittä'!

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Beta v0.6

Inlägg av mtz »

3 chapter masters på bike utan shield, fist eller 2+ är väll ändå inte mycket att hänga i granen?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Beta v0.6

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:
DHettNeck skrev:
Halvar skrev:oj, jag visste inte att sverige tyckte en tia hormagaunts var lika farliga som en femma tacticals. eller att rupture cannon var en uppgradering. såg just gargoyles. jösses. det tar tyvärr ganska lång tid att flytta dem och de är jobbiga att frakta till turneringar, men minus 11 i grund är lite häftigt i överkant imo. blir att lämna de hemma till kompisspel.

edit: jag antar att carnifexarna ger - per varje devourer om man har fler än en fex i brooden, och inte bara på den första fexen som det står nu.
Att 10 Hormagaunts är ungefär jämnbra med en naken 5a marines är väl inget konstigt direkt. Varför du tror att gargoyles kompar -11 har jag ingen aning om dock då dom kompar -6.

Förtydligare fexarnas vapen. Varje rad ska vara per carnifex.
Det står att gargoyles kompar -6 för enheten och -1 för varannan gubbe. Det är tio modeller från början vilket ger -5, alltså hamnar man på -11 för att ta enheten.
Du räknar bara varannan gubbe efter startstorleken. De första 10 kompar 6, sedan betalar du 1 för den 12e, 14e, o.s.v.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Kerrai
Inlägg: 502
Blev medlem: 04 jul 2009, 16:46
Ort: Mölnlycke

Re: Beta v0.6

Inlägg av Kerrai »

Är det meningen att man skall kunna köra med 2st Heldrake och ändå ha en stabil grund och samtidigt ligga runt 12 i komp?

Känns som att vissa flyers kommer väldigt lätt undan
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Skriv svar