Kompmallen v1.6
Moderator: DHettNeck
Re: Kompmallen v1.6
Gott folk!
Jag har en tolkningsfråga, eller kanske en förtydlingsfråga, i kompmallen. Det gäller GK. GK har regeln här för sina warp charges:
If Grey Knights is your primary detachment, count the number of warp charges produced as 2 fewer than the army actually produces. Count the number of warp charges without dividing any units into combat squads.
Sen i de allmäna warp charges reglerna står det:
Add up the number of Warp Charges your army produce (add together all warp charges from all different detachments). If a unit can combat squad and therefore create more Warp Charges, always count it as if it were combat squaded.
Tolkar jag det rätt som om jag köper 10 GK terminators så räknas de bara som att de producerar 1 WC? Eller producerar de 2?
/Ung och dum!
Jag har en tolkningsfråga, eller kanske en förtydlingsfråga, i kompmallen. Det gäller GK. GK har regeln här för sina warp charges:
If Grey Knights is your primary detachment, count the number of warp charges produced as 2 fewer than the army actually produces. Count the number of warp charges without dividing any units into combat squads.
Sen i de allmäna warp charges reglerna står det:
Add up the number of Warp Charges your army produce (add together all warp charges from all different detachments). If a unit can combat squad and therefore create more Warp Charges, always count it as if it were combat squaded.
Tolkar jag det rätt som om jag köper 10 GK terminators så räknas de bara som att de producerar 1 WC? Eller producerar de 2?
/Ung och dum!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Bra att du upptäckte det, det är helt klart en miss. Räkna med att dom INTE delar sig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Finns det någonstans att gratis saker kompar på antal poäng?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Nej.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Men jag vill att hans lag ska kompa mer. 18 power weapon och 10 combi gratis är lite jobbigt på 1200p komp 18.
Fast känns skönt att vi inte missade något på kompen.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
-
Iambroborn
De kompar ju fortfarande per penalty?Newyn skrev:Men jag vill att hans lag ska kompa mer. 18 power weapon och 10 combi gratis är lite jobbigt på 1200p komp 18.
Dvs -28 komp trots att poängen i själva listan är gratis
Det kompar ju "hårdare" än vanliga Combi vapen. Eftersom han måste spendera ytterligare 100p på något som antagligen kompar.
Hej.
Jag tycker att straffet på en nemisis strike force till grey knights är lite hårt bestraffad. Man tappar objective secure på alla troops och straffet eskalerar snabbt när man kan deepstrikea alla karaktärer och även strike squads, interceptors och dread knights. I praktiken får man nästan alltid betala för enheter man inte vill deepstrikea. Fördelen är inte så stor att motivera straffet för något alla eldar kan göra automatiskt.
MVH Jimmy
Jag tycker att straffet på en nemisis strike force till grey knights är lite hårt bestraffad. Man tappar objective secure på alla troops och straffet eskalerar snabbt när man kan deepstrikea alla karaktärer och även strike squads, interceptors och dread knights. I praktiken får man nästan alltid betala för enheter man inte vill deepstrikea. Fördelen är inte så stor att motivera straffet för något alla eldar kan göra automatiskt.
MVH Jimmy
-
Gonka Koff
Håller med, bonusen (deepa i runda ett) balanseras rätt bra av sin drawback (ingen outscoring). Det finns ju formationsbonusar som inte kompar något extra, strike force passar rätt bra in i den gruppen.nialion skrev:Hej.
MVH Jimmy
Jämför man med vad andra astarters straffas för sina bonusar (som inte har någon drawback), exempelvis UM & WS, så ser det väldans orättvist ut.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham