Fråga ang CSM/CD

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Fråga ang CSM/CD

Inlägg av Spell Familiar »

Jag vill bara inleda med att jag går in i den här diskussionen med stor ödmjukhet. Jag vill på intet sätt gnälla eller klaga då jag tycker att kompmallsgruppen har gjort ett hästjobb, verkligen. Med det sagt skulle jag vilja rikta lite uppmärksamhet till mina två codexar. Nämligen CSM och CD.
Det tycks mig att en flygande demonprins med tre psylvl straffas ganska hårt. Jag är mest lite nyfiken på vad som har motiverat detta. Jag ser det som att alla CSM med psylvls egentligen får en halv psy lvl minus eftersom Chaos Psychic Focus tar bort två stora fördelar från att vara höglevlad psyker. CPF ger dig automatiskt din guds Primaris och Pga "mark of x"-regeln tvingas du lägga en lvl på direkt dåliga powers som inte tillför mycket oavsett vilken roll din prins ska ha.
Jag förstår att det är Malific som spelar in mycket här då förmågan att ploppa ut gratisenheter skrämmer många (ultrasmurfar ska dock hålla truten). Men även där utan lvl 3 har du endast 1/3 chans att dra en specifik spell (ex insugency, invis el endurance).
Ovanpå detta tillkommer slumpmomentet i att få ihop rätt mängd tärningar för att lyckas och sen slå och faktiskt lyckas. Spell familiar är ju tveklöst rätt kompad. Men för mig som gärna spelar med mycket psy blir det många moment för att uppnå nån effekt. Många andra armeer får nu för tiden en hel drös med starka buffar från formationer som inte tvingar dig till några tärningsmoment.

Kastar mig själv till vargarna här på forumet. Men som sagt jag är mottaglig för förklaringar och motiv.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Fråga ang CSM/CD

Inlägg av Neth_Oni »

spelar själv dessa codexar, och jag måste säga att jag inte riktigt ser problemet. Sorcerers kompar ju inte direkt högre än Librarians så länge du inte tar lvl 3 (libbar kan bara ta lvl 2) eller har spell familiar och att ha ett mark ger dessutom bättre komp. Sen är det klart att det är mycket slump involverat i psychic powers, men detsamma gäller även alla andra psykers utom några få. Och de kompas väldigt hårt. Om något kanske jag kan tycka att Ahriman kompar lite för hårt, men vanliga sorcerers tycker jag ligger rätt bra i mallen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Fråga ang CSM/CD

Inlägg av fauh »

Även om du inte har så många drag på specifika skolor har du alltid tillgång till diverse olika primaris som backup där många är ganska heta. (Psychic Shriek, Summoning etc.) Sen så kompar många ML hårt av anledningen att du får fler tärningar vilket gör din psychic-fas starkare oavsett vilka spells du har dragit. Även om du har 3 prinsar med ML3 och pissiga spells enbart så är det fortfarande 9 tärningar. Detta blir extra potent när du möter en annan armé som vill kasta spells, du har mycket högre sannolikhet att knäppa honom på näsan och därmed negera all hans dyrköpta magi. Många tärningar + möjlighet att få riktigt heta spells som de du nämnde gör att om de väl FÅR de så är det nästan garanterat att det kommer gå bra. När du sitter med 10 tärningar ON AVERAGE och ska kasta så är det ganska hårt - sen är ju demonerna mycket mer hit or miss än de lite mer stabilare psykervalen men man kan ju inte kompa efter att "man kanske inte drar spellsen man vill ha" med ML3 och rull på vilken skola man vill så är det fortfarande en 1/3 att du får en specifik spell.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Fråga ang CSM/CD

Inlägg av Flogger »

Ahriman har ju lättats nu :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar