Kompmallen v1.45

Moderator: DHettNeck

patrik thoren

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av patrik thoren »

Dark Angels drop pod med Locator beacon komp 0 men övriga komp -1

Förmodar att även Dark Angels kompar -1

Med vänlig hälsning
Putte

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det borde dom rimligen göra. Bra att du påpekade missen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Bjoern

Inlägg av Bjoern »

Inte så att Tyranidernas supplement codex kommer in i mallen snart?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Bjoern skrev:Inte så att Tyranidernas supplement codex kommer in i mallen snart?
Finns inget supplementcodex till Tyranids.

Däremot kommer alla deras prylar vara med i nästa utgåva av mallen :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

leidstedt

Kompmallen v1.45

Inlägg av leidstedt »

En fråga angående Culexus Assassin.

Hur köper de transport? Får du minus 25 det om det potentiellt finns transportmöjlighet i din lista eller har jag bara gjort en dundertabbe och missat att de kan köpa transporter?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Om det finns möjlighet för dem att åka transport i listan så kompar han hårdare :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Flogger skrev:Om det finns möjlighet för dem att åka transport i listan så kompar han hårdare :)
Misstänkte att det var så. Tack

Bjarne

Inlägg av Bjarne »

Har speltestat ny Nids codexet ungefär ett dussin matcher nu och har lite feedback på mallen. Det är bara förslag, är säker på att ni har mer koll än mig :)

1: Var tionde devourer termagaungaut borde kompa -1
2: Raveners borde kanske kompa 2, sen ett -1 för rending claw (vilket alla kommer ta ändå) men det är bra att ha chansen att kitta dem med spelets bästa närstridsvapen.. talons
3: Fexarna känns helt galet kompade med Dakka bössor. Om jag läser rätt så kostar en fex -21 i komp med 2x TL devourers. Man ska ju inte jämföra med andra codex men en Wraithlord som har 2x scatterlasers kompar -11. Skillnaden är väll att fexen träffar 3 mer skott i medel (och är bättre på flygare). Men sen är en wraithlord bara bättre på allt, stats, range, anti-infantri.
Funderar på att man kan lägga in en kumulativt minus på brainleach devourers i en grupp av fexar eftersom nidsen kan köpa dem i gäng.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Hej! Några frågor:

På Ork boyz står det så här:
Boys -3
-1 for every 3rd additional model
-1 for every 4th model with ’Eavy Armour
Efter att ha kollat på det kan jag komma på tre olika tolkningar av det.
1. Orker utan EA får -1 för var tredje extramodell de köper, medan orker med EA istället får -1 för var fjärde.
2. Orker utan EA får -1 för var tredje extramodell de köper. För orker med EA räknar man istället hela enheten (inklusive de tio grundorkerna) men minusen är för var fjärde modell.
3. Orker oavsett rustning får -1 för var tredje extramodell de köper. Om man köper till EA får man utöver det -1 för var fjärde modell.

Ettan är enligt mig den rimligaste eftersom Eavy armour är klart överprisat, men samtidigt är det inte så det står enligt ordalydelsen. Tvåan har vissa poänger eftersom småenheter med EA i trukks möjligen kan vara bra. Trean känns märklig eftersom EA som sagt är överprisat, men kan kanske rättfärdigas med att allt som kostar poäng måste ge kompminus i mallen.
Så vad gäller?

Och lite BA-frågor/synpunkter på BA-kompen:
- En Furioso dread får minus både för drop pod och plats i en Storm raven. En Death company dread får enbart minus för en pod. Borde inte DC-dreaden också få minus för flygplansplats? Jag tycker nog att den tjänar lika mycket på den som en Furioso.
- Ska verkligen en Baal predator få samma minus för en Flamestorm cannon som för en assault cannon? Nu tror jag iofs inte att någon lär spela med en Flamestorm cannon någonsin, men det borde väl ändå skilja lite i kompen?
- Varför kompar en Vindicator för BA ett mer än för vanliga Space marines även om man inte köper Overcharged engines? Jag förstår absolut att den kompar mer om man köper motorn, men utan är den väl inte bättre på något sätt?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Rimliga åsikter Johan angående BA.

Ardboyz kompar enligt ditt 3e exempel.

Skriv svar