Pre-heresy Thousand Sons i Linköping

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Pre-heresy Thousand Sons i Linköping

Inlägg av Neth_Oni »

Thousand Sons i Linköping

Då har man äntligen vilat ut efter en lång helg av spelande, bilande och jobb och kan nu sätta mig ner och börja reflektera över vad som hänt. Det har varit en av de mest tillfredsställande turneringar jag varit på med 5 sjukt tighta matcher (och en 5e mot nån sån där konstig fiskarmé som inte var spännande alls, men iaf trevligt motstånd). Mitt mål inför turneringen var att tangera mitt tidigare resultat från Lincon (12e plats) men var något jag hade gett upp hoppet om när jag trots alla speltester fortfarande glömmer flertalet av specialregler och gear, för att inte tala om att jag varit vaken i 23,5h redan när första matchen började! Att ens ha hamnat i en situation där jag mycket väl kan ha kvalat till touren i vinter känns lätt onaturligt och jag är grymt nöjd vilket som, men skulle det vara så att tiebreakers är till min fördel så kommer det kännas för mig som om jag var vinnaren av hela turneringen! :)
Men men, över till lite rapporter om matcherna som utkämpades, tyvärr inga bilder:

Listann jag spelade;
- HQ -
Fellowship captain (Grand master) Pts: 240
Psycannon, Psychotroke grenades, Master-crafted Force sword

Librarian Pts: 175
Force halberd, Sanctuary, The shrouding, Might of Prospero (Might of Titan), Warprift

- ELITE -
Venerable Dreadnought Pts: 190
Reaper cannon (Assault cannon), Psybolt ammo

"Hidden one" (Culexus assassin) Pts: 135

Techmarine Pts: 109
Rad grenades, 3 Servo-skulls

- TROOPS -
Strike squad 1 Pts: 255
Unit size: 10
2 Reapers (Psycannons), Psybolt ammo, Justicar with Master-crafted Daemon hammer

-Rhino Pts: 41
Searchlight

Strike squad 2 Pts: 250
Unit size: 10
2 Reapers (Psycannons), 1 Force halberd, Psybolt ammo, Justicar with Force halberd

-Rhino Pts: 40

Strike squad 3 Pts: 130
Psycannon, Psybolt ammo

- HEAVY SUPPORT -
Dreadnought Pts: 150
Twin-linked lascannon, Missile launcher

Dreadnought Pts: 135
2 Twin-linked Autocannons, Psybolt ammo



Match 1 - Jocke Rapp, BA
Den sista ljusstrimman av hopp försvann när jag såg vem jag skulle möta. Aldrig spelat mot honom tidigare men sett han spela mot andra samt läst om bedrifter (som etc bl.a.) och hans lista känns rätt vass. Jag får en hyffsat stor ruin i mitten av min deployment som jag väljer att deploya allt i, varifrån jag kan nå att komma åt båda objektiven och alla quarters och då jag hade andra rundan kunde jag reagera på hur han gjorde. Det blir en rätt passiv match där våra long range skjuter på varandra medan han cirklar runt med allt sitt längs kanterna, raidern och predators längs hans deployment och assault marines med Mephiston ner mot mitt objective på min vänsterflank. Jag deep strikar ner en 5a strike squad med en psycannon i sidan på predators och skjuter bort båda lasrarna, varpå han deep strikar ner en 10 assault marines och skjuter ihjäl 2 gubbar och får dem att fly (de flyr av planen sen, inga riktiga Thousand sons om de räds bolt pistols!). På andra flanken skjuter jag alla storm bolters som når på de andra assault marinesen och reducerar dem kraftigt, de blir bara 4 man kvar och gömmer sig bakom ett stort los-block resten av matchen, från vart de kan ta objektivet och/eller assaulta mig om jag går fram för att ta det. Mephiston ser en liten chans att kunna assaulta om han fleetar riktigt bra och tar den, lyckas och slår ihjäl en 5a utan problem. Min venerable skjuter bort 2 wounds från honom efter det och han flaxar också bort och gömmer sig bakom los-blocken. Hans land raider åker fram och lastar ur terminators för att ta hand om mina gubbar som deepade ner, men inte efter att de tillsammans med ytterligare två squads och en dread skjutit bort hans marines som deepade. Min assassin, som aldrig kom inom räckvidd för något att skjuta på bestämde sig för att ta en rhino i beslag och åkte iväg för att contesta hans objective. När det var dags att slå för om matchen fortsätter eller inte hade Rapp tappat bort sig i vilken runda vi var och han hade möjlighet att vinna på quarters om jag inte hade runnat högt med den grupp som var närmast det quarteret. Men som det var nu höll ingen något quarter, ingen höll objectives och vi drawade kill points. 3-3 mot Rapp och jag var grymt nöjd och allvarligt funderade på att skippa maten för en timmes sömn, men hittade en schysst LBK:are från Manchester att snacka skit med så höll mig vaken iaf. ^^


Match 2 - Rikard Åslund Tröger, Tau
När jag kommer gående i U-korridoren efter att ha varit o käkat linconburgare ser jag Tröger stå där med ett brett flin, det bådar sällan gott... Mycket riktigt skulle jag möta honom i match 2, han hade fått 4p i första matchen men vart upp-pairad mot honom. En sjukt dålig match-up för mig, bordet var som en tennis plan med en dunge i mitten och jag var på tok för trött för att tänka. Jag hade säkert kunnat tagit 1 poäng iaf om jag spelat bra men gav bort det helt, ni vet det där talesättet om att slappna av vid våldtäkt. Jag hade 2 alternativ som hade kunnat rädda mig någorlunda men valde det 3e och vart wipad i runda 3 (ok, hade en halv squad kvar men det räknas som wipe då jag gav upp då) och lyckades bara skada hans Crisisenhet och Hammerhead. Inte mycket att säga, kass match-up och totalt fummel i deployment så går det som det går. ^^ Jag kände mig iaf inte modfälld, jag visste att jag skulle förlora mot Tröger redan innan och hade redan släppt mitt allt för högt uppsatta mål. 0-6.


Match 3 - Rune Gustafsson, SM
Det visade sig att det fanns ett 4e rum med 40k-bord, det var som tusan! Och inte nog med det, bara 2 av borden i det rummet användes så det var härlig luft och låg ljudnivå, gud vad skönt det var!! Kommer faktiskt inte ihåg så mycket av matchen, var allmänt groggy vid det laget, men jag minns att jag mötte de mörkgröna marines med desertcamo vapen som ställde upp i best painted. Jag hade sjuk fördel på listnivå men spelade på tok för passivt, vilket hade gett honom ett poäng om det inte blivit en runda 6, men tack vare det så wipar jag han sånär som på 4 marines och en whirlwind och lyckas ta alla objectives. Jag tappade bara en rhino och 7 marines den matchen om jag inte minns helt fel. Hade blivit betydligt mer om jag inte såg till att vindicatorn aldrig fick skjuta, så ihopklumpat som jag ställde mig hela tiden. Jag spelade så dåligt den matchen att jag inte förtjänar 6p därifrån men hans lista kunde inte göra så mycket mot min, därav det slutgiltiga resultatet. 6-0!


Match 4 - Jonas Pärssinen, GK
Oj, här var det en till spelare jag sett rätt högt upp på rankingen. Hans lista är riktigt elak men nu var jag utvilad, tärningarna var vassare än jag någonsin sett någon tärning vara och återigen fick jag en stor ruin jag kunde ställa mig i. 2+ cover är rätt nice! :) Han hade missat när han deployade att enheter kan hamna närmare än 24" från varandra i spearhead beroende på hur man ställer dem så nästan alla mina Psycannons når att skjuta i första rundan utan att röra på sig och lyckas i första rundan ha sönder en rhino och döda 6 purifiers, 1 wound på inquisitorn och stunna en razorback (som dock får göra vad den vill iaf för den är gk). Han skjuter tillbaka och efter att alla 3 dreads har skjutit på en rhino går den till slut sönder men den var tom och den exploderade inte så den gav fortfarande skydd till min ven. dread som använde den som en rullande mur. Jag fortsätter med att avrätta purifiers på löpande band och kan ignorera hans dreads då mina dreads har 3+ cover och hans dreads är inte alls så farliga för mitt infanteri. Han hade 2 5or i razorbacks i reserv som jag hade lite svårt att hantera då de var så långt bort från allt annat, så jag fick finna mig i att han skulle få ett poäng på skyfall objectives iaf om det inte skulle gå till runda 6 då jag hade en smokad ven. dread redo att assaulta dem och som hade överlevt allt han skjutit på mig med. Kill points var iaf inget att snacka om, han tog mina 2 rhinos och han hade tappat mer än halva armén, och då hade han fler än mig till att börja med. Han hade fått in en enhet i min deployment men jag hade fått in 2 enheter och 3 karaktärer, mycket tack vare en lyckad charge på en av hans dreads, annars är oklart om de hade varit inne. Vi drawade skyfall vilket gav mig 5-1.


Match 5 - David Gustafsson, GK
Vad är detta, ska jag bara möta folk från Sverige eliten detta konvent? En riktigt jobbig match-up, hans lista är så mycket bättre på nästan alla punkter, han är en grym spelare (anses ju vara bäst i Sverige just nu ;) ) men jag hade bordet och uppdraget på min sida. Min lista är inte jättelätt att ta kill points ifrån, vi skulle in med scoring 12" från mitten vilket var ett rätt öppet område och jag hade sista rundan. Quarters däremot var till hans fördel men inte omöjligt för mig att iaf se till att det blir en draw. Matchen börjar med att han nog underskattat min lista mer än vad till och med jag gör och åker fram med allt, lastar ur och skjuter. Det resulterar i 3 döda marines och en immobilised dread, när jag skjuter tillbaka blir det en immobilised rhino och 9 döda marines. Han hade inte tänkt på combon bolster defenses och shrouding som ger mig 2+ cover och sen hade han heller inte räknat med att jag hade psybolt ammo på allt. I runda 2 hoppar det som överlevde in i sina bilar igen och åker full fart i motsatt riktning och förlitar sig på dreads och razorbacks för att nöta ner mig och jag kan inte annat göra än att sitta kvar och ta det som en man! (en väldigt feg man) Det jag har som når skjuter tillbaka så gott det går och mina psycannons går frammåt, men inte längre än att mer än hälften är kvar i mitt fina cover. I runda 4 dör dock min libbe på perils när han försöker kasta shrouding så då var det bara att springa ut mot quarters osv. I en kombination av att rulla lågt i diff. test och inte riktigt våga gå för nära så når jag aldrig till quarter 4 som gör att han vinner quarters, det blir lika i kill points men jag vinner antal scoring i mitten. 3-3 men känns som en vinst mot det motståndet! Sitter o planerar att få tackla Leidermark, Hesselberg eller någon annan spelare som är bra mycket duktiga än mig...


Match 6 - Johan Norrman, GK
Inte en spelare jag känner vid namn sedan tidigare men en galen lista och jag förväntade mig en bra spelare ändå, vi hade ju hyffsat med poäng trots allt. Merparten av objetiven hamnar på ungefär samma ställe och han får välja sida vilket innebar att jag skulle få lov att spela aggressivt mot honom... kollar på hans lista och inser att det kommer inte hända i första taget! Han har en rejäl kulle som han kan placera sina dreads på så de ser så gott som allt och sätter in dc assassins tillsammans med libbe och Coteaz i land raidern, själv deployar jag så allt har cover och så att allt kan vara med och hjälpa till mot raidern när den kommer för nära. Det misstag han gör, som till slut kom att kosta honom matchen, var att han spelade väldigt konstigt med land raidern. Han hade kunnat brassa på fullt ut och få in en tidig charge med sin lilla deathstar eller stå kvar och enbart med den hålla 3 av objektiven och ha nära till nästan alla andra men istället valde han att långsamt åka mot mig och till slut, i runda 5, charga min venerable dread som jag hade ställt ivägen så att han inte skulle kunna komma åt något annat. Den dör givetvis jättehårt innan den ens får slå och i min runda skjuter jag på dem med en laserdreaden, assassin, libbe och 10 marines, vilket reducerar honom till 3 assassins, 1 wound på libben och 2 kvar på Coteaz varpå jag chargar med libben, assassin och 5 marines. Libben springer in i hans libbe, min assassin binder upp 2 av hans assassins och mina marines ger sig på coteaz och den 3e assassinen. Min assassin dräper 2 av hans, libben slår ihjäl hans men jag tar bara ett wound på coteaz så han slår ihjäl en marine och hans assassin slår ihjäl en så de blir ståendes där. Jag hade reservat en 10-manna strike squad som kom in i runda 3 på min långsida, längst in i hörnet bakom hans linjer och hotade alla objectiven där, något som inte hade gått så bra om han hade stått kvar med land raidern. Men trots 3 rundors skytte och en runda närstrid så lyckas de inte ha sönder den närmaste razorbacken med henchmen och hade det tagit slut i runda 5 hade han vunnit med 4-2. Nu fortsatte det till runda 6 som tur var och så gott som allt klaffade. Inte helt oväntat kanske vann jag närstriden mot Coteaz och kunde tack vare det skjuta ut en 3a Henchmen som höll 2 objectives och strike squaden som kom in från reserv gav upp på razorbacken och sköt på en 7a henchmen som hade hoppat ut och tagit 2 objectives men gick iaf så att jag ändå contestade objectivet som razorbacken höll. Medan jag höll på att skjuta på 7an Henchmen kommer Swen och ropar att inge fler gameturns får påbörjas och jag har en sådan tur att 3 henchmen dör, trots go to ground, och de flyr! Det är det sista som händer i matchen och jag vinner med 6-0!


Alla motståndare var jättetrevliga och en pluspoäng till Pärssi som höll modet uppe trots att tärningarna fullkomligt bestämt hur den matchen skulle sluta. Förutom matchen mot Tröger var ingen match förbestämd och det var tight som tusan och det är skoj att få ha mött 5 spelare jag aldrig spelat mot förut. Tack för mycket trevliga matcher! Nu ska vi se om slutgiltiga resultatet dyker upp innan jag tuggat av det sista lilla av mina naglar ^^
Senast redigerad av 1 Neth_Oni, redigerad totalt 22 gånger.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Thousand Sons i Linköping

Inlägg av Ancalagon »

Jag fattar inte. Vad har Thousand Sons med GK att göra? Förutom att det är raka motsatsen nästan då ;)

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Thousand Sons i Linköping

Inlägg av Truant »

Riktigt trevlig läsning!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Thousand Sons i Linköping

Inlägg av Halvar »

sigged!

pre-heresy thousand sons, inte vanliga som det står i den här tråden. jag är ganska säker på att det står i bloggen.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Thousand Sons i Linköping

Inlägg av DHettNeck »

Halvar skrev:sigged!

pre-heresy thousand sons, inte vanliga som det står i den här tråden. jag är ganska säker på att det står i bloggen.
Stämmer bra :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Pre-heresy Thousand Sons i Linköping

Inlägg av Neth_Oni »

Namnet fixat :P

Skriv svar