GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av speedfreek »

Spelade mot Asplund igår vilket var roligt och tokigt som vanligt.

Testade ett Fanatic-mission, nr4 Area Control,med lite förskjuten Pitched Battle och olika objektiv i tredje och sista rundan.

Asplunds "tyranids"
Swarmlord med kompis
Parasiten med gargoyles
lite hormagaunts och dakkagants
tervigon
5 stealers + pappa
1 hive guard, Doom i pod, Deathleaper
Harpy, Mawloc, Trygon prime

Mina gråknektar
Fyodor och Torquemada
techmarine m 6 närstridare i Crusader
2 rhinos med 8 psykers
12 stormboltrare
3 psykers + grunts
Skytteenhet med 3 plasma, 3 HB-serv, 4 stormboltare+apa i Chimera
10 interceptors m psybolt
Dreadknight med hopplåda och flamer
fuskedread

Jag börjar med att fortifiera mig i en ruin 15" fram och nästan vid mitten.
Lagom brevid dem står LRC och dreadknight bakom.
Karamazov bor i huset med stormbortarna och lilla enheten,
en rhino + hoppisar på varje flank och chimera på ena och dread på andra.
Apan uppfinner hjulet, ett kraftfält och ringbrynjor och delar med sig åt alla han känner!
Asplund gömmer ganska mycket bakom ett stort hus i mitten, swarmlord, trygon och hive guard längst fram, flygfäna på flanken, Tervigon och Mawloc tar det lungt.
Trolleri-pod, dakka, stealers, dödshoppare och harpya reservar.

Land raidern sidledsförflyttar kring ett hus för att slippa bli trygon-mat.
Dreadknight shunt-hoppar för att få leka med sin eldkastare.
Alla andra avancerar lite för att skjuta ihjäl lite småttingar och Karamazov pillar sig i naveln.
Smattrar ihjäl enstaka hormagaunts och bränner upp fyra av tio gargoyles,
samt dödar hive guard och gör ett par wounds på Trygon.
Psykers trollar fram ingenting och Karamazovs bomber missar.

Asplund går fram lite med allt, tervigonen bajsar på sig men får fram en 14-manna köttmur framför swarmlorden.
Trygonen skjuter ut halva enheten stormboltare och Parasiten anfaller dreadknighten, men får smaka på kraftfingrarna. Gargoyles gör två wounds.

Runda två har jag läge på en fet combi-charge på swarmlord, gants och gargoyles med techmarine, 4 assassins och 2 flagellanter.
Dessutom har jag en massa kul skyttelägen med bomber, blasts, flamer och dakka.
Så assassins hoppar ur sin bil och techmarinen eldar upp det som de ska anfalla i närstrid.
Självklart får han hjälp av lite annat smatter och blasts.
Sjukt bra prioriterat...
Karamazov bombar sin "kompis" dreadknighten, så gargoyles dör och dreadknighten kan använda sin flamer.
Psykers åker snabbt och hoppar ut för att få ett skott på tervigon bakom ett hus.
Trygonen får smaka trippelplasma och stormbolters och dreaden dödar swarmlordens kompis.
Stabil runda och allt känns sjukt bra trots att dödskultisterna inte får göra sin charge,
eftersom jag skjutit bort allt utom swarmlorden, som de korkat nog inte sköt på...

Asplund börjar sin runda med att slå in alla reserver som jag glömt bort...
Stealers äter upp den enhet psykers som hoppade ur sin bil och binder dessutom upp dreaden.
Doomen dödar en enhet interceptors och skadar dreadknighten, som sen dör av podens extra tiopoängsvapen...
Harpyan dödar en halv enhet stormboltare och dakkagauntsen dödar fyra av de fem sista fem interceptors.
Dödshopparen ställer sig bakom en vägg brevid min stackars ensamma lilla enhet som vaktat Karamazov och Mawlocen gräver ner sig.
Swarmlorden trollar en massa på dödskultisterna, så han får tillbaka wounds, ger dem ws1 och sen hoppar han på dem.
Techmarinen har fuskgranater, så jag slår först, men förlorar med ett men står kvar med några dödskultister.

Min runda tre och vi bestämmer oss för att vi inte hinner spela mer, eftersom det hittills tagit över tre timmar...
Så nu ska jag efter att ha slarvat bort både dödskultister, psykers och mini-scoring
försöka styra upp en vinst genom att ha fler troops på höger resp vänster bordshalva...
Asplund har fyra scoring, Tervigon, dakkagants och hormagaunts långt bak men öppet och stealers i strid med dread, alla på samma planhalva.
Jag har psykers i bil på mittplan, några dödskultister mot Swarmlorden, skyttegruppen utanför sin bil
och lillgruppen som väntar på dödshopparens attack i hans sista runda...
Inför runda tre: vänster 4-1 till Asplund, höger 3-0 till mig och han har sista rundan.

Tervigonen kommer jag inte åt, så får fokusera på gants och förhoppningsvis hormagaunts också.
Psykers skyndar över på hans planhalva och hoppar ur för att få skjuta på gants utan cover.
Då de ska trolla S10ap1 visar de sig vara inom 12" från Swarmlorden, så de inte bara missar sin LD,
utan slår 6.6, så hela enheten utom deras acolyt dör!
3HB, 4sb, d6s4 och laserapan dödar strax över hälften av de tio gantsen utan cover...
Den sista interceptorn och även en chimera räcker som tur var för att få ihjäl de sista.
Psykarnas acolyt klarar sitt Ld, men känner sig lite ensam...
Karamazov bombar sin "kompis" dreadnoughten, så stalers dör tre gånger var.
Broodlorden överlever med en wound kvar, eftersom inte alla 18 tärningar var 2+.
Swarmlorden slår ihäl två dödskultister till, men den sista står kvar, så han iaf inte kan döda något annat.
Den episka dreaden sparkar sen ihjäl broodlorden!

Efter min runda 3: vänster 2-2 med en acolyt och en dödskultist, höger 2-0 till mig.

Harpyan flyger fram och dödar acolyten och deathleapern dödar lillenheten.
Swarmlorden hugger in tre hugg på dödskultisten som slår 5.5.6!
Swarmlorden tvingar re-roll på lyckade så jag får slå om...
Femma, sexa och en fyra... Skit också, det hade varit så välförtjänt om hon råkade överleva...

vänster 2-0 till Asplund, höger 1-0 till mig... tills vi inser att superspermien inte är på plan.

Mawlocen gräver sig upp under Torquemada och hans nästan oskadda enhet.
En fet bomb på dem och en massa skott på masken.
Masken blir nästan dödad och över hälften av inkvisitorns kompisar dör.
De slår nio på leadership.
Deathleapern har sänkt Torquemada från tio till åtta...

Vinst Asplund!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av speedfreek »

Mawloc som gräver upp sig vs "I've been expecting you" från Coteaz.
Inkvisitorns enhet får skjuta på enheter som "dyker upp" inom tolv, men vad händer först?
Vi spelade det som att allt hände precis samtidigt...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av egge »

Jag tror du skjuter först. Deep strike är ju att man landar och de skjuter väl på en innan man nuddar marken? Jag tror inte GW tänker så långt som att mawlocken är lite svårare att skjuta på den när den är nedgrävd. Men jag har inte Grey knights codex här visserligen...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Tadaotoko »

Vet inte när masken använder sin platta men GK är ju när man anländer från reserv vilket borde betyda direkt. Om båda har samma regel så borde de ske samtidigt precis som om två killar med samma initsiativ slår på varandra i närstrid. Men lägger man plattan efter att man kommer upp så borde man få skjuta på masken först.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Mutt »

egge skrev:Jag tror du skjuter först. Deep strike är ju att man landar och de skjuter väl på en innan man nuddar marken? Jag tror inte GW tänker så långt som att mawlocken är lite svårare att skjuta på den när den är nedgrävd. Men jag har inte Grey knights codex här visserligen...
Deep strike behöver inte vara att man landar utan kan vara massa olika saker: Landa, gräva sig upp, matrialliseras mm.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Asplund »

Man lägger ut en Large blast, resolvar det, sen kommer Mawlocen in på brädet. Har inte kollat båda codexarna för formulering. Men det kändes jäkligt episkt med småkillar som skjuter rakt ned i baken :D

Vi kan skylla våra sunkiga cover-manövrar på att vi hade tusen specialregler att hålla reda på va?

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Asplund »

Vafan fotade vi inte matchen för?

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av speedfreek »

Då kunde någon fått ut något av vad jag skrev och det vill vi ju inte.
Plus att dina gubbar är hemliga.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Jimmy Johansson »

Såpass hemliga att dom syns på andra forum... ;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: GK vs Tyranids - Flest knasregler vinner!

Inlägg av Asplund »

Jimmy Johansson skrev:Såpass hemliga att dom syns på andra forum... ;)
Länkat i min signatur t.o.m. :)

Skriv svar