Inför BlomCon

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Inför BlomCon

Inlägg av Yautja »

Testade BlomCon listan idag, hyffsat olik än de Dark Eldar listor jag spelat so far men vi får se hur det går.

Missionet som spelades var första BlomCon missionet (ett objective i varje quarter och mitten, secondary ha mer scoring units i motståndarens deployment zone än han har i din)

Dark Eldar vs Space Wolves

Min lista

Haemoncolus 65 pts
- Hexrifle

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

5x Warriors 125 pts
- Blaster
- Venom /w 2x Splinter Cannons

3x Reaver Jetbikes 88 pts
- Arena Champion
- 1x Heat Lance

Ravager 115 pts
- 3x Dark Lances
- Flickerfield

Ravager 115 pts
- 3x Dark Lances
- Flickerfield

Ravager 115 pts
- 3x Dark Lances
- Flickerfield

1248 pts

Space Wolves listan (typ)

2 Rune Priests med lite olika powers, båda har Living lightning

6x Grey hunters nånting i en Rhino

5x grey hunters i lasplasback

5x grey hunters i rhino

longfang enhet

longfang enhet

wolf scouts med melta och meltabombs

grey hunters och en longfangenhet hade wolf guards med fistar (scouts wolfguarden hade combimelta)

och en Land Speeder Typhoon med Multi Melta

Det gick typ till så här, med reservation för minnsesluckor, lögn och missar.

Deployment

Jag vinner slaget och Space Vargen får börja, väljer en quarter och deployar alla Long Fangs i ett hus och Rhinos/Razorbacks bakom. Land Speeder i reserve och scouter outflankar.

Jag deployar alla Venoms i formation bakom ett hus så inga long fangs ser. Allt annat i reserve.

Turn 1

Space Wolves flyttar en rhino så att prästen kan skjuta en venom med sin lightning, inget händer dock och eftersom Long Fangsen inte ser nått så var det Space Wolves runda ett.
Bild

Jag hoppar ut med alla Venoms och skjuter Long Fangs, efter smattret står det en Squad Leader och en Missile Launcher kille kvar.

Turn 2

Både Land Speeder och Scouts kommer in. Scoutsen kommer in i min table edge med siktet på en venom. Land Speedern safear in på vänsterflanken.
Efter massa smatter från Space Wolvesen så är 3 Venoms borta, och tre pinningslag för squadsen i misslyckade.
Scoutsen sköt en Combi-Melta, Meltagun och 4 Bolt pistols på sin Venom, bara en pistol träffade som inte gjorde nånting. Dock blev den sänkt i assaulten med väl placerade meltabombs. 2 Venoms kvar på bordet.

På min tur kommer Hemonkulen och Ravagersna in (bara bikes kvar i reserve).
Placerar ut Ravagerna för att plocka fordonen. En ravager skjuter sönder en rhino på högerflanken. En ravager skjuter ner Land Speedern och en Ravager shakear den tredje rhinon. Hemonkulen ställer sig i ett hörn för att skjuta med sitt hexrifle och inte vara i vägen. Squadden som inte blev pinnan tillsammans med Hemonkulen skjuter bort 4wolf scouts och bara en wolf guard med fist och en melta står kvar.

Turn 3

Den shakeade Rhinon svooshar iväg för att ta objectivet på sin högerquarter och lasplasen gömmer sig bakom huset för att kunna hålla objectivet som ligger där. Rune priesten vars rhino gick sönder springer iväg och vill kasta blixtar på Ravagern men slår dubbelsexor.

Dock springer Wolf scouten upp och lyckas precis få in ett meltaskott på Ravagern som avlider i en våldsam explosion. Dock klarar alla kabaliter sina 5+ saves och står kvar. Den ensamna Missile Launchern plockar en lans från den tredje ravagern.

På min tur börjar alla som tappade sin Venom sprida ut sig.
Bikes kommer in och boostar över priesten utan rhino. 8 hits, 6 wounds, alla grey hunters dör och librarian står ensam kvar med ett wound.
En grupp sätter sig på objectivet i min vänsterflanken, en rör sig mot mittenobjectivet. En rör sig mot hans högerflank och får backup av en venom som flat outar och gömmer sig bakom ett hus. Hemonkulen hoppar in i en grupp som rör sig mot min högerquarter objective. Efter massa smatter lyckas dock bara wolf scouten dö och guarden med fist står kvar. En blaster når fram till rhinon uppe i vargarnas höger och lyckas plocka bort den dödliga Storm Boltern. pwuh. Min andra Venom svooshar iväg för att swoopa objectivet som lasplasbacken håller.

Skjuter lansar på Lasplasen, weapon destroyed och en plasma gun mindre.

Turn 4

Händer inte vidare mycket, en missile launcher så har jag bara en Venom kvar. Min andra Venom gömmer sig, intar svoosha och contesta position. kabaliterna sprider ut sig ännu mer. Bikesen svooshar över huset och skjuter en heat lance i baken på lasplasen som exploderar (kommer här på att jag glömde slå combat drugs men det är sånt man får ta), en vanlig bike dör i explosionen och det ser pyrt ut för resterande bikes nästa runda.

Turn 5

Space wolves håller två objectives, jag håller två objectives. Dock med alla små kabalitgrupper som springer omkring har inte vargarna dakka nog att ta hand om allt. Venomen blir stunnad. Efter lite närstrid med den ensamma fist guarden är hela min deployment zone säkrad. En kabalitgrupp på varje objective, en i mitten, två som skulkar runt huset med grey hunters och priesten (eftersom mina objectives och mitten ser säkra ut överger jag hans deployment objective. En ravager blir stunnad. Den andra priesten får smaka på poisonskott från hemonkulens enhet och dör (den första som hoppade ur squadden får en blaster på sig och dör)

Det blir en runda till

Turn 6

Space Wolves skjuter på Venomen med meltas och bolters men inget händer. På andra flanken hoppar grey huntersna och kramar sitt objective, missile launcher killen skjuter en frag på kabaliterna som står i mitten men den scattrar iväg.

Venomen chansar att det inte blir en runda till, åker 7" och contestar objectivet. Ravagern svooshar och contestar det andra objectivet från grey huntersna. Alla andra kabalit grupper samlar sig runt sina objectives. Efter 12 venomdakka skott så flyr faktiskt grey huntersna och contestarna blir hållare.

Det blir en runda till

Turn 7

Missile Launcher gör ett tappert försök att skjuta frags för att få bort killarna från mitten men missar igen. Grey huntersna fortsätter att fly, över sitt wreck och meltan dör. Ack. Grey hunters skjuter på sina S4 bolt pistoler på AV11 Ravagern ("Ja.. det måste vara bäst chans så") sen assaultar dom. Använder inte granater utan sina vapen men inget händer.

Eftersom grey huntersna flyr, jag håller mitten och mina quarters svooshar venomen över i Space WOlves deployment zone. Ravagern flyttar lite på sig för att förtsätta contesta.

Space Wolves håller inte några objectives, Dark Eldar håller 3, plus secondary. Venoms är nere men bara två kabalitenheter har dött helt.

Resultat

Såg jättekrassligt ut när 4 venoms strök med runda 2 men det återhämtades ganska bra iaf.
22-2 till Dark Eldar
Senast redigerad av 2 Yautja, redigerad totalt 16 gång.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Inför BlomCon

Inlägg av speedfreek »

Sjukt ostiga listor på lilla BlomCon.

Stört bra boost med bikes och första skytterunda.
Lite kul att du sen inte sköt mer på Long Fangs alls...

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Inför BlomCon

Inlägg av Jacke »

speedfreek skrev:Sjukt ostiga listor på lilla BlomCon.
Word! Den där 1250 DE listan vinner över mina 1750 Daemons.

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Inför BlomCon

Inlägg av Väktaren »

Instämmer om listan, säkert stabil o så men...ja...vi lämnar det med ett men.
Ananrs så var det trevlig läsning så här på torsdagsmorgonen, mycket bra jobbat.

Mattias H
Inlägg: 235
Blev medlem: 08 jun 2009, 21:20

Re: Inför BlomCon

Inlägg av Mattias H »

DE verkar stabilare än jag trott från början vilket är kul.

Och BlomCon spelas ju under sådana omständigheter så det är väl inget att gnälla på listan. Bara kul att se att SW, IG och andra som anses top notch får lite motstånd.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Inför BlomCon

Inlägg av theWatchman »

Nu har du slagläge på att vinna Blomcon Swen.

Vill du byta lista med mig?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Inför BlomCon

Inlägg av Gonka Koff »

theWatchman skrev:Nu har du slagläge på att vinna Blomcon Swen.

Vill du byta lista med mig?
Är det högstbjudande? 40 spänn vare här!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Inför BlomCon

Inlägg av Yautja »

Ehm, nu ska vi inte vara sådana. Den bästa listan är fortfarande lika dålig som sin spelare.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar