Andreas Kjells Summerfight-14

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Andreas Kjells Summerfight-14

Inlägg av Trulsante »

Jag gör en blatant rip-off av Olof här och postar hur en "vanlig dödlig" tänkte när han klickade ihop sin lista och hamnade 5a på Summerfight, min bästa placering någonsin i turneringssammanhang där jag endast förlorade en match. (13-7 mot Jocke Engström - askul match!). Jag varnar för wall-of-text!

Jag utgår alltid ifrån samma sak - vad vill jag spela? Vilka coola modeller har jag som jag vill se på bordet den här turneringen? Jag hade precis byggt ihop en konverterad dreadknight och tänkte att i någon form måste GK vara med i leken. Dessutom hittade jag en gammal metall-Coteaz och ett par Hordes-modeller som passade utmärkt som dödskultister. GK som main alltså. (tack Bogg för lån av GK och land raider!)

Jag ville alltså ha Coteaz för buff och trolleri, dödskultister som press eller counter, dreadknight för press och våldsam död på det mesta i spelet och en land raider crusader. AV14 med flabbermall är svårt att ta bort! (enda gången den dog var mot Jockes dreadknight :D ).

Jag fyllde på GK-delen med en strike sq. i rhino och henchmen i psyback.

Alltså:

Coteaz

Henchmen, 6 dödskultister, 4 acolyter
Henchmen, 3 stormbolterkillar i psyback
gk strike sq., två hammare och två psykanoner i rhino

dreadknight, teleporter, svärd och flamer
land raider crusader, psybolts

Sedan funderade jag länge och väl på allies, jag valde (som alltid) mellan IG och systrar. Som en joker fanns Militarum Tempestus med, även om jag avfärdade dom ganska snabbt, tyvärr är de lite för ömtåliga för deras kostnad. IGs modeller är mer (mest) prisvärda för vad dom gör.

Det var ungefär här jag bestämde mig för att jag vill komma topp5, alltså måste listan matcha det som t.ex. Olof Svensson eller Pär Hylander kommer med.

Jag insåg att de gamla rävarna kommer att utnyttja de eventuella hål i mallen som vi spelade med, alternativt trycker de in det hårdaste som mallen tillåter. Jag ville ha något som ger ignore cover till tungt ap-lågt skytte. Jag behövde dessutom mer objective secure och mer long-range dakka.

Yarrick har tokiga buffar, kan ge orders (bl.a. ignore cover) och man har goda chanser på att han aldrig dör (ställer sig upp på 3+, efter att ha torskat 3W med eternal warrior och 4++ invo.). Yarrick är dessutom fluffig och har en riktigt nice modell - win-win!

Jag ville ha med snorbillig objective secure-troops blev valet två infantry sq., med laserkanoner. Jag valde två då jag köpte in en präst till mina conscripts (85 för 20 fearless secure objective snubbar som är rätt sega i närstrid = nice). De låste upp en maulerfiend en hel match, t.ex.

Som en liten ändring plockade jag bort en heavy weapon sq. till förmån för en primaris. Detta för att träffa på 4+ med laserkanoner är inte helt lätt, därför ville jag hjälpa dom lite på vägen med prescience.

Därefter plockade jag in det som kanske är spelets mest prisvärda modell - wyvern. För att förklara: för 65p får du - av12 i front, 2 twin-linkade S4 mortars med re-roll to wound, ignores cover. För 130p skjuter du alltså 8 (!) små plattor med re-roll to hit och to wound OCH ignorerar terräng för alla nids eller orker som gömmer sig i skogar och hus. Den är dessutom barrage. Dags att snipe:a!

Nu hade jag dryga 300p över och borde plockat in interceptors eller liknande, men eftersom jag hade en nästan färdigmålad taurox prime och ett gäng kaskrins-stormisar fick det svarta fåret i listan bli just den. Något jag egentligen inte ångrade! Tauroxen spelade själv in - och jag räknade - 7p i objektivhållande, 2p linebreaker, 3p kill points och gav bara bort kill point i en match. Jag är förälskad! Men att det gick så bra är väl antagligen för att man inte primärt väljer att skjuta på den, utan på farligare saker. Denna punkten måste jag bli bättre på, alltså att inte plocka in saker för att de primärt är coola :lol:

Slutgiltig lista:

Coteaz

Henchmen, 6 dödskultister, 4 acolyter
Henchmen, 3 stormbolterkillar i psyback
gk strike sq., två hammare och två psykanoner i rhino

dreadknight, teleporter, svärd och flamer
land raider crusader, psybolts

Yarrick

Primaris Psyker

Präst

Platoon command sq. med autokanon
2x infantry sq. med laserkanoner
conscripts

scions med dakka taurox prime (gatling gun)

2x wyverns

Nästa post kommer att ge korta battlereports med episka ögonblick, tankar och framförallt kommer jag att problematisera mina misstag för att bli ännu bättre till nästa gång!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Andreas Kjells Summerfight-14

Inlägg av daskad »

Rolig läsning och grattis till 5e platsen! Nu vill jag ha meeer!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Ynick
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 nov 2012, 10:31

Re: Andreas Kjells Summerfight-14

Inlägg av Ynick »

Kom igen Andreas!

Ut med tummen och fortsätt rapportera :roll:

Skriv svar